F
Fire-Eye
Hej jag undrar lite om NH. Jag håller själv på med det lite grann, mest med de 7 lekarna och andra liknande övningar. Jag undrar om "skrämselövningar" (typ presenning, fladdrande saker dyl.) också stärker hästens trafiksäkerhet, mindre rädd för andra skrämmande saker och sånt... För att jag skulle vilja stärka förtroendet och trafiksäkerheten hos min häst. Men jag har ingen tillgång att vänja hästen vid traktorer,lastbilar,motorcklar och liknande förutom att rida på vägen. Och där kommer det ofta sådana fordon. Jag får idag reda på om jag får ett fullblodssto som jag innan hade ridit i ca 1 år. Hon är ganska skygg vanligtvis men om hon får förtoende för en så går hon igenom eld och vatten
. Jag hade det i slutet och jag kunde verkligen göra allt med henne.. Saknar den tiden. Men nu ca ett år efter jag slutade rida henne (p.g.a. stallflytt med min andra egna häst) så har det kommit på tal om vi kanske ska köpa henne bara för att vi passar så (enligt andra) himla bra ihop hon och jag. Och där hon isåfall kommer stå nu så är det ca 7 min till rihuset och då rider vi intill på på en ganska tung trafik med många lastbilar, skördetröskor och traktorer och andra tunga fordon. Finns det några billiga övningar (har ej tillgång till själva fordonet) att stärka och återuppliva denna tillit mellan oss? Trafiksäkerheten främst. Den första veckan ska jag bara ut och gå i trafiken och gå ridvägarna så att hon få upp förtroendet för mig igen.. Mycket tacksam för svar!