Trafikvett och ridsällskap

Myzan87

Trådstartare
I går när jag var ute och körde hamnade jag bakom ett ridande par. Hade kört förbi dom innan så jag visste att de fanns där någon stanns på vägen så jag tog det lite lugnare trots att jag hade brått.

Nåväl, när jag kommer i fatt dom rider de mitt på vägen och så sitter de och pratar med varandra. De verkar inte märka mej och eftersom det var två stora skodda halvblod orsakade det troligen mycket ljud. Körde ungefär 1 km bakom dom utan att de märkte! :eek:

Under tiden hinner man gå igenom många alternativ. Köra ut på åkern? Hålla sej lite längre bakom och sedan vråla på i en uppförsbacka? Tuta? Hojta på dom? De tre första alternativen uteslöt jag för bara för att min är trafiksäker och reagerar inte när det tutar betyder inte det att de här gör det. Men när jag väl hissade ner rutan kom där ut en gubbe och sa till dessa tjejer att rida åt sidan. Tror ni de gör det?! NEJ! De ska rida förbi hans stall där en av hästarna blir rädda för något för att sedan rida åt kanten :smirk: Tackade inte ens när de red åt sidan. Skakade bara på huvudet och tyckte inte att dom var riktigt kloka.

Håller man inte det minsta koll på trafiken? Bara för att man bor uppe på åsen betyder inte det att man kan göra hur som helst bland bilar. 1 KILOMETER!, helt ofattbart. Visst körde jag 10-20meter bakom så jag vet att jag gjorde det jag kunde

Hade ni gjort så här? Rida på vägen och sitta o prata med en vännina utan att bry det minsta om trafiken. Kan tilläggas att det var kvinnor i 30årsåldern :smirk:

Sv: Trafikvett och ridsällskap

har stenkoll på trafiken när jag är ute med hästen... dock är det mycket trafik här runt så man måste de...

Självklart rider man åt sidan om det kommer nån bil och man har ridit två i bredd. Verkar jättekonstigt att dom inte märkte dig där bakom. Man brukar ju märka att hästarna reagerar på att nånting finns bakom.

jo, det är konstigt. Speciellt eftersom hästarna gärna vände på huvudet och helst av allt skulle velat vända sej helt. Dessutom borde kvinnorna sett mej lite i ögonvrån :confused:

ska säja att det är guld värt att ha koll på trafiken! Blir mycket mindre pinsamheter och olyckor om man själv är uppmärksam

Det är just såna som får oss att få ett sånt dåligt rykte. skyndar mig ner i diket när det kommer en bil på trång väg.

Det finns alltid båda delarna av både sorterna:crazy: Ryttare som inte ta hänsyn och bilister som inte ta hänsyn...:devil:

Vi måste skärpa oss allihop och visa hänsyn;)

haha, jo...men nu utgår jag från att bilisterna gör sin del :D Det där med bilisternas del har diskuterats länge men ingen verkar enas om något bra beslut

precis, jag kan förstå om det är höga häckar på varje sida men när det var fritt på sidorna så kunde de gått ditåt.

Kan inte hjälpas att man blir så :devil:-a irriterad. Båda ska visa hänsyn när man är på vägen

Jag hade en eu-moped förut, är mkt ute i skogen och plocka svamp under svampperioderna:D ... En gång var 2 tonåringar ute och red på sina ponnyn, men de släppte inte förbi mig förrän vägen delade sig,(ca 100 m) de red bredvid varandra.... De kunde ju flyttat på sig tycker man:devil: :D men jag la inte så stor vikt på det den gången:smirk: men visst jag förstår vad du menar...Men själv har jag varit med om att billister som lägger sig bakom och tuta när man har barn med sig och på väg att rida in i skogen för att lämna plats...så jag vet inte, utav mina snart 37 år med hästar, så har jag fått en häst påkörd pga billisten hade dåliga bromsar, så själv har jag många mkt dålig erfarenheter av många billister som skiter i oss ryttare....Förlåt nu kom jag in på tvärtemot vad din tråd handlade om;)

haha, det är lugnt! Jo, dom borde ha flyttat på sej precis som en bilist flyttar sej på vägen. Det är ju inte så roligt om dom kör precis intill en. :angel:

Tuta när ni redan är på väg att flytta er?! :eek: Herregud! Det tar ju bara några sekunder och så brått har man aldrig att man inte kan vänta de sekunderna

Som sagt, mötas på halva vägen borde vara det optimala. ;)

Sicket konstigt beteende :confused: För mig är det mycket främmande att ta upp hela vägen på det viset... är det en smal väg där det inte är två "filer" (min+mötande) rider man inte bredvid varandra. I annat fall kan man ju rida bredvid varandra om det är såpass lite trafik att det är "fritt" i andra körbanan.

Jag vet inte hur jag skulle gjort i din sits... vevat ner rutan och ropat antagligen :D

Jag håller koll hela tiden när jag rider. Märker ofta på hästen rätt fort om där är ngt bakom, man ser det på henne.

Kommer en bil så håller jag mig så långt in till kanten som det går.

Jag är en sån som rider på körbanan och inte på kanten (om det finns 2 filer). Jag anser att det är det säkraste sättet för alla trafikanter.

Anledningen är att de flesta bilister jag har träffat tror att det är ok att köra om mig och min häst, trots att det kommer mötande bilar, dvs med ca 10 cm mellan hästen och bilen. För att undvika dessa situationer och att min häst blir rädd går jag på mitten av "min" körbana så att bilen som kommer bakom måste sakta ner och vänta med omkörningen tills det inte kommer någon mötande trafik.

Om det däremot är på en grusväg försöker jag rida undan så att bilen kan passera genom att svänga upp i skogen, ut på åkerskanten, en avfart eller något liknande.

Lite tänkvärt:
Hästen räknas som ett fordon då det rids på vägen, det innebär att den har rätt att vara där och inte behöver kasta sig ner i ett dike eller dylikt dessutom ska bilister och andra trafikanter anpassa sig efter situationen dvs. sakta ner, stanna om det behövs, hålla avstånd både i sidled och bakifrån, inte tuta eller skrämas på annat sätt

//Tokan

Senast ändrad av en moderator:

Det där med att visa respekt i trafiken är ju faktiskt ömsesidigt. Om jag vill att bilisterna respekterar mig och min häst, så respekterar jag dem. Och det är klart att bilister en dag tröttnar när man beter sig sådär. Och då lär det väl hända en riktig olycka. Egentligen tycker jag att man ska ha trotoarer på vägar där det går hästar och mycket folk. Och då ska hästarna få gå där också! samt på gångvägarna, men att man kanske får sparka undan skiten.

Jag är en sån som rider på körbanan och inte på kanten (om det finns 2 filer). Jag anser att det är det säkraste sättet för alla trafikanter.

Det gör jag oftast också. För då ser bilisterna en, och brummar inte förbi i hundranitto. Dessutom så har man ju avstånd om hästen skulle slänga sig. Då slipper man sitta fast i diket sen.

Jag skulle nog ha tutat om någon gjorde så när de red.. Dock beror det lite på vad det är för ställe. Är det en trång väg skulle jag nog avvakta lite.
Eller nej. Jag skulle hur eller hur se till så de blev uppmärksamma på att jag körde där.
Det är en sak om man klart ser att en häst är rädd, eller ryttaren har problem med den, men om två personer sitter och pratar då skulle jag faktiskt bli förbannad.. :o

Själv brukar jag alltid flytta på mig när jag märker att det kommer en bil. Så dålig hörsel kunde väl ändå inte de fyra (2 häst, 2 ryttare) haft så ingen av dem skulle ha märkt att det kom en bil.. :smirk:
Om du inte har en supersmygande bil och det var ren asfalt förstårs.

Visst, vi har lika stor rätt som bilister att vara på vägen men jag skulle aldrig utsätta min häst för fara, då det finns så mycket idioter som kör överallt, som inte fattar att det är hästar. (Jag brukar INTE rida på större vägar med två filer).
Om jag märker att bilen vill komma om, men inte kan/vågar brukar jag trava till ngt ställe så jag kan gå in till kanten, på de ställen där det inte finns ngt alternativ än att gå på vägen.

Om vi ryttare alltid visar hänsyn mot bilisterna, så kommer nog de flesta så småningom visa hänsyn mot oss!

svarar alla:

Hästar har lika mycket rätt att vara på vägarna som bilisterna. Rider själv mycket på vägarna men det är få som saktar in, ändå rider jag inte mitt på vägen oavsett om det är en liten väg. Än mindre om det är en kurvig, liten väg med skymd sikt. Tänk om det kommer någon dåre som inte hade sett dom utan brakat rätt på dom?

det innebär att den har rätt att vara där och inte behöver kasta sig ner i ett dike eller dylikt dessutom ska bilister och andra trafikanter anpassa sig efter situationen dvs. sakta ner, stanna om det behövs, hålla avstånd både i sidled och bakifrån, inte tuta eller skrämas på annat sätt

Givetvis ska man sakta ner och försöka undvika olyckor men det gäller både bilister som ryttare. Har man gjort vad man kunnat så borde inte en olycka hända.

Det är en sak om man klart ser att en häst är rädd, eller ryttaren har problem med den, men om två personer sitter och pratar då skulle jag faktiskt bli förbannad..
Givetvis blir man förbannad. Man undrar om de inte borde använda hörapparat i sådana lägen :angel: Men hästarna hörde att jag var där och det är endå inte en överdrivet tyst bil som dessutom har nya dubb jag körde med.

Om jag vill att bilisterna respekterar mig och min häst, så respekterar jag dem.
Exakt! Ömsesidig respekt kommer man långt med samtidigt som båda parter får en trevlig upplevelse

Jag vet inte hur jag skulle gjort i din sits... vevat ner rutan och ropat antagligen :D
Skulle precis ropa "hallå, flytta er!" när gubben kom. Tur att jag slapp det för jag var hes den dagen :D

Respektlöst..:mad: Jag håller alltid koll på trafiken och flyttar mig till kanten när det kommer en bil.Om man inte gör det får man skylla sig själv om bilen tutar,tycker jag.

Vi rider också i bredd när man har god sikt framåt och bakåt, men flyttar oss alltid innan det kommer nån bil. Om man inte har koll på trafiken har man inte på vägen att göra.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 144
Senast: Svartkatt
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 401
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 389
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Jag har ett "litet" problem. Eller kanske snarare, Herr Häst har ett "litet" problem. Han är livrädd för vildsvin, och allt som har med... 2 3
Svar
46
· Visningar
4 689
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka