Tråkig hage????

Emilia090807

Trådstartare
Jag har min häst nu i ett lokal stall, det är en jätte stor hage med massa träd och en "dal"och backar i hagen ganska stora. Vi ska kanske flytta hem hästen och då kommer den få stå på en helt platt hage utan träd och betydligt mindre hage. Är rädd att den kommer trivas mindre?:/ Den går ju i ett häst paradis nu enligt mig och känna så elakt att ställa den på en platt hage utan träd .🙁
 
Gör ditt bästa att sköta och ta hand om din fina vän trots hagen. Perfekt hovvård, perfekt läderskötsel, din bästa ridning. Bra mat och mycket gos så kanske hästen överlever fast man tycker att det är lite synd om den. Det blir bra om du gör det bra även om det inte är helt perfekt. Lycka till.
 
Flyttade nyligen min häst från ett stall med enorm sommarhage. Fanns skog, gräsplätt, backar, bäck, sandhåla... Till ett stall med platta, mindre, hagar utan träd. Så förstår känslan! Men hästen min verkar trivas ändå :)
 
Jag har min häst nu i ett lokal stall, det är en jätte stor hage med massa träd och en "dal"och backar i hagen ganska stora. Vi ska kanske flytta hem hästen och då kommer den få stå på en helt platt hage utan träd och betydligt mindre hage. Är rädd att den kommer trivas mindre?:/ Den går ju i ett häst paradis nu enligt mig och känna så elakt att ställa den på en platt hage utan träd .🙁

Ja alltså den kommer ju troligen trivas sämre med själva hagen i alla fall.

Om du nu tänker flytta hem den, kan ju inte antingen hyra in mer mark, eller göra om hagarna lite - lägg in sly, se till att det finns skugga, etc. Finns säkert sätt att göra den lite mer stimulerande.
 
Tämligen säker på att det är mer än "hagmodell" som är parametern för en häst huruvida den trivs eller inte. Om det känns tryggt, kompisar, bra mat osv. Hästen behöver inte tycka det är sämre.
 
Jag har min häst nu i ett lokal stall, det är en jätte stor hage med massa träd och en "dal"och backar i hagen ganska stora. Vi ska kanske flytta hem hästen och då kommer den få stå på en helt platt hage utan träd och betydligt mindre hage. Är rädd att den kommer trivas mindre?:/ Den går ju i ett häst paradis nu enligt mig och känna så elakt att ställa den på en platt hage utan träd .🙁

Om det är mindre hage kanske det blir väl litet med hästkompisen i samma hage? Eller den går i annan hage?
 
:confused:Trådstarten säger egentligen inget

Vad är en betydligt mindre hage? En betydligt mindre hage än idealet är oftast fortfarande OK

En helt platt hage - då kanske ni behöver bygga något skydd för vind, regn, sol.

Ska hästen gå ensam eller har ni fler hästar? Att ha en häst ensam är (oftast) elakt.
 
Jag har min häst nu i ett lokal stall, det är en jätte stor hage med massa träd och en "dal"och backar i hagen ganska stora. Vi ska kanske flytta hem hästen och då kommer den få stå på en helt platt hage utan träd och betydligt mindre hage. Är rädd att den kommer trivas mindre?:/ Den går ju i ett häst paradis nu enligt mig och känna så elakt att ställa den på en platt hage utan träd .🙁
Med rätt kompisar, rätt aktivering från din sida så kommer säkert hästen trivas ändå. En tråkig hage kräver ju lite mera från ägaren bara. Sen är det otroligt olika, vissa hästar behöver mera utrymme för att trivas medans vissa står ut med mindre.

Förutsätter att du inte pratar om en liten fyrkant nu utan att det är en hage som tillåter att hästen kan röra sig hyfsat ordentligt.
 
I mitt fall var hagarna likvärdiga i storlek men den jag lånat 2 sommar har varit kuperad och med träd och den hemma platt åker.

Matte tyckte hästarna borde tycka bättre om den kupade men hästarna märke jag ingen skillnad på.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 956
Senast: Linda_A
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 670
Senast: __sofia__
·
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 000
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp