Tramp, hur?

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare flashlight
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 74
  • Visningar Visningar 4 402
F

flashlight

Visste inte var jag skulle lägga den är tråden men jag väljer detta forum.

Hur rider ni när ni trampar hästen?
Hur lär ni den?
Hur använder ni hjälperna?

Jag menar även lära in piaff, och vilka skillnader som finns där?

Frågar eftersom jag provat några få steg ibland och funderar över om det finns skillnader eller om man lär in på liknande sätt?

Sv: Tramp, hur?

Hur gör du med sitsen då? Talar du om skritt eller trav eller båda?

Sätter du takt med sitsen?

Oj glömde visst säga. Nu tänkte jag från trav. Jag ändrar takten med sitsen ja.
Jag sätter sitsen i en snabbare takt.
Jag kan inte riktigt från skritt, har bara gjort det nån gång , det ar lättare med trav tyckte jag.

OK.

Jag har provat från trav lite bara (lite väl ung häst än) när hästen taktat som tex Kyra föreslår och berömt med bra resultat. MEn har ju sneglat på Ar också o filmer med tramp:idea: .

Jag provade idag när jag skrittade (några steg bara, några gånger) i stort sett enbart med sätet. OCH det blev riktigt fina tramp. Givetvis bara några steg och framåt i rörelsen. (Ingen taktning inblandad alls) Jag kunde alltså sätta igång det med sätet enbart i stort sett.
Blev givetvis nyfiken på hur andra gör. :p

Senast ändrad av en moderator:

Att man även på en ung häst kan utnyttja om den är lite upprörd och trampar i passage eller piaffliknande steg och berömma och uppmuntra, det den gör och låta den fortsätta. Alltså inte kräva men om den gör det, så berömmer man. Ungefär så.

Att man även på en ung häst kan utnyttja om den är lite upprörd och trampar i passage eller piaffliknande steg och berömma och uppmuntra, det den gör och låta den fortsätta. Alltså inte kräva men om den gör det, så berömmer man. Ungefär så.

Bra tråd - också nyfiken eftersom jag gör samma sak litegrann.

Shameless: min häst är nyss fyllda 7 år i dagarna. Utbildningsståndpunkt:Lätt A. (dvs lägsta klasserna på den nivån :o )

Senast ändrad:

*KL*
Nu tror jag minsann att tanterna är taggade:banana: :p
Ring mig när ni har ridit i balanstrav:cool:

jaha ok..men hur gammal är din häst då?

6 år, men rätt stark och vältränad. Har inte planer på några piaffer
än på ett bra tag, i alla fall, bäst att säga, men det här handlar mer om hur man egentligen rider i tramp. Exakt, alltså, vad man gör.:idea:

*KL*
Nu tror jag minsann att tanterna är taggade:banana: :p
Ring mig när ni har ridit i balanstrav:cool:

Hörru lilla gumman nu ska du väl sova i alla fall så här sent får man inte var uppe i din ålder.:mad:

OCh dessutom är det ditt fel:p

Här har vi ingen balanstrav heller, jag rider inget hispigt halvblod vill jag bara påminna om:devil: Och inte mackan heller!

Såg inte ni den där videon med Brink?

Där han efterstävar korta korta steg o inte sitter ner o pressar fram piaff- inte ens på Briar.

tror att han menade på att det inte blev lika roligt för hästen, att varenda gång trampa på riktigt, vilket är väldigt arbetsamt.
Han är även blixtsnabbt med klappen:bow:

Det här är vad jag tror OBS! att när hästen sen kan samla sig, så blir det där trampet riktigt, som med den där posten;)

Jodå, såg den:bow:
Har den faktiskt sparad, min Favoritermeny är oändlig:angel:

Men vi trampar inte någon piaff, bara några steg och sen fram och klapp, hon blir så glad:D
Och med rörelse framåt, inte på stället, det skulle bli för tufft. Tror jag. Jag är extremt noga med att såna här saker ska gå lätt, ingen press. Och aldrig mycket, bara prova.

Ja man kan ju hoppas att det blir så senare!

Senast ändrad av en moderator:

Jag gör varianten: samla skritten, ange travtakt med höfterna och öppna upp höfterna lite mer än i skritten. Brukar fungera bra på de flesta hästar. Brukar inte ta lång tid innan de är med på noterna och visar upp mer samling för var vecka.
Beror givetvis på känsligheten hos hästen, men när t.o.m. den gamla svarar relativt bra på det (trodde jag aldrig) när jag provade så svarar nog de flesta hästar på det.
Dessutom tycker jag att man aldrig pressar dom mer än de kan på det sättet.

När hästen börjar förstå det hela kan jag även försiktigt lägga till skänklarna (var sida för sig) någon cm längre bak än normalt. Fråga mig inte varför jag tar bak dom lite. Det var något jag lärde mig av en tränare från Spanska Ridskolan och eftersom jag ännu inte tillbringat många år med piaffer så lyssnar jag på hans råd tills det att jag får en egen uppfattning om just den biten.

Jag gör varianten: samla skritten, ange travtakt med höfterna och öppna upp höfterna lite mer än i skritten. Brukar fungera bra på de flesta hästar. Brukar inte ta lång tid innan de är med på noterna och visar upp mer samling för var vecka.
Beror givetvis på känsligheten hos hästen, men när t.o.m. den gamla svarar relativt bra på det (trodde jag aldrig) när jag provade så svarar nog de flesta hästar på det.
Dessutom tycker jag att man aldrig pressar dom mer än de kan på det sättet.

När hästen börjar förstå det hela kan jag även försiktigt lägga till skänklarna (var sida för sig) någon cm längre bak än normalt. Fråga mig inte varför jag tar bak dom lite. Det var något jag lärde mig av en tränare från Spanska Ridskolan och eftersom jag ännu inte tillbringat många år med piaffer så lyssnar jag på hans råd tills det att jag får en egen uppfattning om just den biten.

Ja, precis så gjorde jag, som du beskriver :idea: Inte med skänklarna än. Får prova lite försiktigt.

Det var förvånansvärt lätt, därför undrade jag hur andra gör:idea:

Ja jag vet. :) Det är lätt när man kommer på det. När man hittar den "fina" känslan i höfterna som behövs. Innan man har den är det riktigt svårt och det ska en bra "duktig" häst till för att den ska bjuda till då.

Använder även detta på 5-åringen som behöver stärkas då hon tar för långa steg i traven och därför går snett hela tiden (för att undvika att trampa sig själv på frambenen).
Inte tal om tramp på det sättet utan bara något steg för att samla i syfte att stärka henne.
Tanten är dock tänkt att vi ska komma till piaff hyffsat snart. Får se hur det går med den planen.

Använder det även på hingsten som redan kan piaff. Han vet vad det är, men inte mer än så. Vilket innebär att det finns inget mellanting och jag kan inte reglera takt eller hur mycket framåt han rör sig. Men allt eftersom jag använder den här metoden så lär han sig (och jag mig) mer och mer.
Kul att höra att det är fler som använder den metoden.

Gör samma sak för att få till skolor, minska/öka stegländ/takt/tampo m.m. Alltså bara använder höftrörelserna. Väldigt tevligt att slippa använda så mycket skänklar och bara ha handen till det den är där för egentligen. *svammel på kvällskvisten*

att ta bak skänklarna gör ju att man stabiliserar bakdelen mer, sätter sig så att säga i en mer samlande sits, dvs en sits som är lodrätt när hästen sätter sig.

På hästar som kan piaff så så sätter jag mig bara ner, tanke: tryck bröstbenet ner i sittbenen växelvis med tanke att "trycka ner höften i bakdelen". viktigt att göra det växelvis annars blir det levad har jag lärt mig den hårda vägen ;) Viktigt att "släppa upp" framdelen framför sig och inte låsa dem framtill.

På mina egna oskolade travare utan nått som helst anlag för samling så har jag kommit ganska långt med att öka samlingen, få hästen fram till handen och stoppa upp bakbenen växelvis genom att stänga handen hårt om tygeln, dvs korta baksteget.
När detta är en accepterad hjälp och hästen kan göra det och gå rakt fram samt vara rakriktad så kan man lägga till växelvis drivning i exakt rätt ögonblick.
Jäkligt pilligt och knepigt men det blri tramp av det.

Ah det är därför jag ser ut som att jag håller på att välta baklänges när hingsten för piaff eller passage. Jag sitter fortfarande i samma vinkel mot honom som när han skrittar (t.ex.). Det ser bara jäkligt lustigt ut. :p

Men okej den förklaringen är jag med på.
Jo tack varianten bägge benen samtidigt har jag också kört någon gång när jag tappat balansen, men då blir det något terre-á-terre aktigt istället för levad.
*nickar medhållande* Det är lätt att låsa sig när man tänker samling. Något de flesta gör första gångerna de provar och ska samla: slutar röra höfterna och låser sig helt.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 502
Senast: Kajsalisa
·
Kropp & Själ Svårt att både sätta rubrik och välja prefix på detta. Häromdagen var jag med om en lite dramatisk händelse på jobbet och i efterhand... 2
Svar
30
· Visningar
2 028
Senast: ameo
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
874
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 999
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka