"Trampar igenom" kotan

Ingela_S

Trådstartare
Jag satt och tittade på några bilder från ett träningspass för ett tag sen och blev lite fundersam på min hästs kotor. På vissa bilder, framför allt i galoppen, så "trampar han igenom" (eller vad man nu ska kalla det) kotan en del, både fram och bak. Syns t.ex. på de här bilderna:

24115135.jpg

24115139.jpg

Är detta normalt eller bör jag reagera?

Hästen är kollad senast förra hösten och var då helt ren efter böjprov.

Sv: "Trampar igenom" kotan

Veka kotor? Min lilla häst som hade veka kotor gick det inte så bra för, hon blev bara 5 år, men många klarar sig utmärkt. Hur gammal är hästen?

Sen så är det ju faktiskt en hel del vikt som tas upp, och "ögonblicksbilder" tycker jag ofta kan se värre ut än vad det är.

Det kallas för björnkota. Linda alla fyra benen eller
ha rejäla (höga) skydd, ej små strykkappor. Benen behöver mer stöd.
Rider en häst med samma rörelseschema, det är inga problem.
Han är 10 år och högt utbildad. Fråga din veterinär vad du kan
göra för att underlätta.

Mitt vbl gör också sådär när han inte har gått på några dagar, vid hoppning måste jag ha höga benskydd på honom, annars blir det sådär.. :p

Långa kotor är det.

Min häst har samma och det är jättebra för stötdämpningen, däremot är kotan väldigt utsatt. Bara man är noga att linda efter arbete och "tar hand om" kotorna så håller de för det mesta. Som någon skrev är det även bra att linda vid ridning.
Min häst har aldrig haft kotledsinflammationer :) och han är 13 år. Sköter man man bara lite extra håller kotorna.

Fin häst!:)

Det kallas för björnkota. .

WOOOO! Hold your horses! Det är INTE björnfot!(Jag antar att det var björnfot du menade , för björnkota finns det inget som heter!) Det är en häst i rörelse! ALLA hästar SKA trampa igenom mer eller mindre i rörelse! En del kotar igenom för mycket och tar skada av det. Kolla på alla hästar i rörelse och det kommer se precis likadant ut med smärre variationer!

En björnfot ser visserligen ungefär likadan ut som hB på nedre bild MEN i stillastående! Vilket är MYCKET långt från en häst i rörelse! Det går absolut inte att avgöra ifall hästen har björnfot/veka kotor på en bild där hästen rids i trav! Om din häst är kollad och du inte tycker han är oren på något vis har du ingen anledning att kolla honom just nu!

Är den överbyggd?
Får intrycket att den har väldigt långa kurviga;) bakben.

Den har nog inte så lätt för sig i galoppen-ser det ut som:angel:

Hästen galopperar på båda bilderna. ;) Men tack för svaret, då behöver jag inte fundera mer över detta. Hästen är 15 år gammal (gått 10 år på travet, resten som ridhäst) och har aldrig haft problem med kotor eller ledinflammationer i min ägo. Tre veterinärer har tvärtom berömt honom för att han är väldigt fräsch för att vara gammal travare. Jag har inte märkt några problem eller att han skulle vara oren på något sätt, det var mest en fundering som dök upp när jag tittade på korten. Inte så ofta jag har möjlighet att ha någon som fotograferar när jag rider.

Modett: Tråkigt med din häst... Min häst är 15, och som du säger så är det svårt att avgöra nåt bara från ett par bilder. Men fundera kan man alltid. :)

PelleP: Försöker rida så varierat som möjlig. Här finns både mjuka skogsstigar, lite hårdare stigar, grusvägar och asfalt. Och så ridbanan ibland.

kryddan och Lindsen: lindor har han nästintill aldrig. Kan prova nästa gång jag har fotografen med mig, och se om det blir någon skillnad.

Ellaan: Hästen rids 6-7 dagar i veckan, så det lär inte vara för att han har vilat. Men bra att du har kommit på vad som orsakar "problemen" för din häst.

Tack för svaren allihopa! :)

Haha, ja han är överbyggd. :angel: Vi har inte börjat jobbat med galoppen förrän nu i somras (har galopperat tidigare också, men mest i skogen), så visst är det jobbigt för honom. Det blir inget tragglande, men lite måste han få börja känna på det. Har en uppställd-bild här (ignorera magen, vi jobbar på att få fram magmusklerna :p ):

24115127.jpg

Det var inte lite:eek:.

I övrigt ser den ut att vara skapligt välbenad med normala- mot korta kotor- som är rätt hållbara. Kanske ngt rakhasig. Dock använder han ju sina leder väl:bow:

Skulle klättra o räta upp mig själv:devil:

Snygg häst o fin färg:love:

Givetvis kan man ju aldrig vara säker, men jag skulle inte känna anledning till oro om jag var du när hästen inte haft problem hittills efter att ha arbetat hela livet. Men självklart är det alltid bra att vara uppmärksam! Såg inte alls lång ut i kotorna på den uppställda bilden.

Jag hade själv oroat mig mer för senorna, främst gaffelbanden, än för kotorna och hållt ett litet extra öga på dem.

om hästen trampar genom kotan så bär den sig inte.

Här är två bilder från samma ridpass på mig och min häst:

En häst som bär sig:

23018590.jpg

En häst som inte bär sig, blir lång och flack, går på bogarna och trampar genom kotorna:

23018653.jpg

Tycker inte det ser ""onormalt"" ut för en häst i den åldern!

om hästen kotar över är det gaffelband och senor man i första hand ska oroa sig för!
Några tipsade om bandagering/höga kappor, varför?
Hur kan lindor från kota upp till has stödja kotan?:confused:

Det skulle vara mkt intressant att se en häst som kotar över med resp utan lindor på bild i samma moment!:angel:

Den går på bogarna och då ser det ut sådär, precis som seabaz säger.

Det är bra att den har genomtramp, men det är inte bra att den ska behöva trampa ner så djupt i varje steg, det sliter i längden.....Det är därför man ska försöka rida hästen i balans, avlasta frambenen lite mer, öch få hästen upp mer på baken.

Det kan vara lite knepigare med en överbyggd häst med starka bakben som vill skjuta på framåt istället. Många halvhalter, många många. Räta upp dej själv i sadeln:idea:

Ta hjälp av tränare också, det är nog det bästa. Det är troligen mycket mer i galopp än vad det är i trav, i galopp vilar ju all vikt i ett moment på ett av frambenen, då kan det bli så djupt genomtramp.

Nja. En häst som trippar runt o ej böjer sina ledgångar alls fjädrar ej heller i kotan. Farten gör oxå sitt.
Din första bild- där har hästen alla 4 i marken- inget svävmoment- markbunden. Alla 4 bär vikt samtidigt.

Såg nu att du rider W. Där vill man ha en bekväm... fåtölj o då är markbundet optimalt- med vågrät överlinje.

Det har du rätt i. Det beror ju på vad man vill ha. Jag har jobbat för att få min häst gå som på bild ett. Han ska vara markbunden i den gångarten (jog) men ändå lyfta på benen när han rör sig framåt, inte släpa i sanden. (som man tyvärr ser på westerntävlingar i stor utsträckning)

Bilden är ju tagen i det ögonblicket då alla fötter är i marken då gångarten är så långsam... Här är i ett annat ögonblick

23018582.jpg

och jag vill nog påstå att det finns ett litet schwung i min hästs steg i alla fall.
Men han har markbundna gångarter också, det har vi fått som kommentar på utställning. Men som sagt, i det jag vill uppnå så är det något som är helt okej.

Senast ändrad:

Jag tycker att det är skitbra att hästen används till ngt som den har förutsättningar för:bow: istället för att försöka göra om den till ngt som den har väldigt svårt för.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 610
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 443
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 602
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 127
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka