"Trampar igenom" kotan

Sv: "Trampar igenom" kotan

För att inte ta över tråden så vill jag säga till Ingela att galoppen är nog svårast och jag tror inte du har lika många genomtrampsbilder på skritt och travbilder?

Min häst bär sig inte alls i galoppen heller (än ;) )
Bilderna jag har visat här är som exempel, men som axel säger också, kanske inte helt ultimat för dig då jag rider western och vill inte ha höga belyft tex...

Men principen är ju fortfarande densamma :)

Träna träna träna är det som gäller, bygga upp styrka i hästen. De första året jag började rida och träna ordentligt galopperade jag inte alls på min häst på ridbana. Eller om jag gjorde det krävde jag inget.

Jag har som regel att fungerar det inte från marken, fungerar det inte i skritt från ryggen. Fungerar det inte i skritt så gör det det inte i trav heller och definitivt inte i galopp.

(väldigt stort sett såklart)

I början galopperade jag på ängar med min häst för ridbanorna var för små för att orka hålla formen och motivationen.

Fast när man galopperar även ute på en häst som inte kan bära sig så lätt i galoppen- är det av stor vikt att man hjälper den tillbaka till balans.

Små kramar på ytter brukar funka- väl avvägt tempo.
Åka häst- kan man göra på en som bär sig själv- bara rullar på.

Att allmänt stärka hästens muskler är ett bra tips med.

Min fblherre trampar igenom en del bak. Inte för att han inte bär egentligen, men för att han tar i för mycket, stoppar in bakbenen för långt inunder sig, musklerna inte orkar riktigt och då får kotorna ta smällen. Han har långa, lite veka kotor bak.

Han skoddes med förlängd traktarm bak, samt att vi undvek nedförsbackar så långt det gick och jobbade massor med att stärka bakdelen (fast det är en tunn linje där under stärkandet, att ligga på 'rätt sida' hela tiden).

Han trampar fortfarande igenom en del bildmässigt, men han 'är ju sån'. Dock se de små reaktionerna på böjprov (inte annars) han hade lågt BB är försvunna.

I övrigt så undviker jag djupa, tunga underlag så gott det går.

Men trampar igenom gör de när de inte orkar och/eller bär sig fel. Är de i framvikt trampar nästan alla hästar ner lite för mycket fram t ex. Då får man backa arbetet lite, stärka baldelen och få över hästen på bakdelen. (Fattningar, fattningar och fattningar är bra träning, om det är bra kvalitet).

Så, beroende på varför finns det olika lösningar, men grunden är alltid densamma, stärk så mycket det går, och se till att inte begära (eller tillåta) mer än hästen muskulärt klarar av just då =)

Det du även kan vara observant på är om det tilltar. Din häst är förvisso bara 15 men i och med att den gått hårt tidigare i livet så kan det vara värt att hålla ett extra öga på det. För när de blir äldre så blir ligamenten mer uttänjda, det blir allmänt mer slappt, vilket kan ge ett större genomtramp mot vad de haft förr. Så även om de inte haft problem tidigare i livet så kan det komma på äldre dar. Det som brukar rekommenderas utav vet är att linda vid ridning (eller annat skydd som ger mkt stöd för kota) och undvika att rida alltför mkt på djupa underlag.

Fast när man galopperar även ute på en häst som inte kan bära sig så lätt i galoppen- är det av stor vikt att man hjälper den tillbaka till balans.

Små kramar på ytter brukar funka- väl avvägt tempo.
Åka häst- kan man göra på en som bär sig själv- bara rullar på.

Jag gillar att åka häst, det är mitt mål med min ridning att få en häst som är så pass självgående och stark att jag bara kan åka med ;)

För att inte ta över tråden så vill jag säga till Ingela att galoppen är nog svårast och jag tror inte du har lika många genomtrampsbilder på skritt och travbilder?

Det gör inget, alla sidodiskussioner är intressanta.

Försökte hitta några bilder i skritt och trav i "rätt" moment. Han trampar igenom lite, tycker jag, men inte så som i galoppen. (Paddocken på dessa bilderna hade lite mjukare underlag än den på galoppbilderna.)

22298291.jpg

22298272.jpg

Och en uppvärmningstrav, väääldigt på bogarna:
22827809.jpg

Att han trampar igenom för att han inte orkar, verkar vettigt. Han orkar inte med någon optimal form i skritt och trav heller än, men vi jobbar på det. (Förmodligen hade han haft det lättare med en skickligare ryttare som kunnat hjälpa honom fullt ut, jag räknar inte mig själv som något proffs direkt.. :p ) Har ingen tränare för tillfället, men har ridit för tränare tidigare. Vi fick ett avbrott för diverse skador (sårskador och ögonproblem) och sen kände jag att vi behövde en paus från alla kraven ett tag. Det var helt enkelt inget roligt längre. Men jag är på jakt efter en tränare, nu känns det motiverande att ta tag i utvecklingen igen.

Jag har också börjat med galoppen utanför ridbanan, vi fick helt enkelt inte plats där. Det är först det senaste året som han faktiskt har kunnat galoppera på ridbanan, men vi har mest gjort det för att inte glömma bort galoppfattningarna och, som du säger, för att få upp motivationen. Galoppera är ju roligt. Han har börjat hitta tretakten nu, men kräver en del hjälp från min sits och yttertygel. Jag hade en självgående häst tidigare, det var mycket lättare. :p

axel: tror kortet är taget i en smickrande vinkel, om jag inte minns fel så är han 3 eller 4 cm överbyggd. Jag vet att han inte är optimal för ridning, men han är väldigt trevlig och rolig att jobba med och han gör så gott han kan. Mitt mål är inte att han ska klara svår dressyr. Jag är mer inne på Seabaz's linje om att åka häst. ;) Klättra är jättesvårt här, vi har bara små sluttningar som hästen tar sig upp för på fyra-fem steg... Kul att du gillade honom annars. Tack. :)

Saigon: ingen ridbana då alltså?:D Skämt åsido, jag är medveten om att hans tuffa tid på travet kan komma ifatt honom förr eller senare och försöker vara observant på allt vad senor, leder och annat heter. Vårt mål är snarare att ha roligt och pyssla med sånt som han håller för, snarare än att träna in svåra dressyrrörelser. Ska man linda på något speciellt sätt för att stödja gaffelband och senor, eller det räcker "som vanligt"? Kan en linda verkligen stödja en 400 kg:s häst på ett tillräckligt sätt?

Alexandra_W: Böjprov har han ingen som helst reaktion vid, varken vid hög eller låg böjning. Vilket jag givetvis är glad för. Han hade en rörelsestörning på vänster bak tidigare, därav böjprov och hältutredning. Men det visade sig bero på låsningar i höft och bog och efter behandling, sjukgymnastik och försiktig träning efteråt så har det problemet helt försvunnit. Tror nog att där är en hel del kraft kvar att önska av bakdelen fortfarande, jag har inte velat gå för fort fram för att riskera att få tillbaka låsningarna. Dock trampar han ju igenom både fram och bak, så jag vet inte var jag vill göra av vikten...

Så, beroende på varför finns det olika lösningar, men grunden är alltid densamma, stärk så mycket det går, och se till att inte begära (eller tillåta) mer än hästen muskulärt klarar av just då =)

Så lätt, men samtidigt så svårt... Men jag SKA ha tag i en bra tränare så vi kan fortsätta utvecklas på ett hållbart sätt.

Tack allihopa för svaren. Fortsätt gärna komma med tips, synpunkter eller sidodiskussioner.

Dock trampar han ju igenom både fram och bak, så jag vet inte var jag vill göra av vikten...

.

Bakåt, oavsett. Sen, en häst med långa, veka kotor kommer alltid i viss mån ha ett större genomtramp i kotorna bak, det går inte, om man inte ska typ steloperera, att få bort helt. Av din bild att döma är din häst inte så vek/lång, så där borde det kunna gå att få en storre skillnad.

Min herre trampar ju fortfarande igenom mer bak än en annan häst, det gäller att försöka hålla det på en hyfsad nivå bara helt enkelt. Och vara underlagsförsiktig, alla hästar tar 'stryk' på tunga, djupa underlag, men de med veka kotor mer.

Vi verkar vara inne på samma tänk :)

Tänkte bara visa hur våran galopp ser ut än så länge...

Här rider jag på två händer och kan kontrollera lite mer än vad jag kan på en hand:

23018603.jpg

Resten av galoppbilderna där jag rider på en hand typ ser hästen ut såhär (och det visste jag han skulle göra då vi inte kommit så långt i galoppen än men jag håller på och lär mig själv rida på en hand ;) )

23018645.jpg

Tänkte bara inflika lite också att min häst nyligen är röntgad koter och haser u.a.
Han är 10 år och har ridits medelhårt sedan han var 3 år. Jag har ju fått höra hur veka kotor min häst har genom åren. Men tydligen sliter det inte så mycket som folk säger?
Som sagt, skritt och trav jobbar jag ju honom i. Och även galoppen går framåt. Jag har aldrig någonsin jobbat min häst när vi ridit ut i skogen så jag antar att han har "veka kotor" på varje uteritt vi gör....

Bara som en liten notis sådär att trampa genom kotan är inget man vill men det är inget farligt med det heller. (min egen erfarenhet)

:banana:

Nej, få bort det helt tror inte jag heller går. Jag ska jobba på att hitta en tränare som passar, så kanske det blir bättre med rätt träning i alla fall. Ska tänka lite extra på underlaget hädanefter (jättekul i den här årstiden när allt är lera...).

Seabaz: tack för att du delade med dig av bilderna. Syntes skillnad på din häst. Jag får hoppas att Lidos också kan bli tillräckligt stark för att bära sig bättre. Än har han en del år kvar. :D

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 610
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 443
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 602
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 127
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Husky från USA, tips och råd m.m
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025