Trampar igenom kotorna

lisa412

Trådstartare
Vad innebär det egentligen? Jag har precis fått veta att medishästen gör det på kotorna bak. Har pratat med ägaren såklart men hon vet ungefär lika mycket som jag så jag hoppas jag kan få lite info här :)

Vi ska tydligen använda genomtrampsskydd from nu. Hur fungerar dom, vars kan man köpa det osv?

Vad ska jag tänka på när jag rider honom nu?
 
Jag vet inte riktigt hur man beskriver det bäst för någon som inte vet. Lite enkelt kan man säga att hästen böjer för mycket i kotorna. Om den behöver skydd kan det vara så mycket att den får sår för att kotorna kommer ända ner till marken. Detta ökar belastningen på kotsenbenen och påverkar också hästens hållbarhet.
Finns det någon kunnig i er närhet som kan se hästen och hur ni rider, så fråga den personen om råd med er ridning och hur mycket hästen håller för.
 
Vad innebär det egentligen? Jag har precis fått veta att medishästen gör det på kotorna bak. Har pratat med ägaren såklart men hon vet ungefär lika mycket som jag så jag hoppas jag kan få lite info här :)

Vi ska tydligen använda genomtrampsskydd from nu. Hur fungerar dom, vars kan man köpa det osv?

Vad ska jag tänka på när jag rider honom nu?
Min travhäst trampar igenom rejält i lopp och det går att få ordning på med mycket styrketräning, korta baktår med eggbarskor eller en strl för stora skor som är mycket utlagda så du får mycket stöd, alternativt stråltryckarsulor(buffertsula) dom har jag väldigt bra erfarenhet av vilka gjort att hästen inte trampat igenom alls i lopp då den gör att dom kommer upp lite och strålbufferten ger dom mycket stöd - jag skriker rakt ut NEJ till kilsula!!
Och sen skydd då. Finns att köpa i travbutiker. De man fäster med kardborre runt kotan tycker jag inte är jättebra och de är väldigt små, finns bara i onesize. Bäst är att linda med en stötupptagande neoprenepadd och sen elastiska lindor och linda runt baksida/under kotan. Dessa paddar finns också på travshop. Kostar en hundring.
Men jag tror att skoningen skulle kunna lösa det mesta av era problem då en ridhäst inte belastar så hårt bak att dom ska behöva trampa igenom om dom får rätt stöd och styrka (om vi inte pratar grand prix-rörelser) om inte hästen har superveka kotor, men då måste den ha rejält med stöd. Rätt skodd med rätt skor förändrar genomtrampningen dramatiskt! Så ta inte för lätt på skoningen och skor, det är superviktig!!
 
Senast ändrad:
Hovslagaren var redan inplanerad att komma imorrn men han är informerad om problemet nu och skulle fundera ut en bra lösning :)
 
@Nominous skydden du beskriver finns liknande i Western, sånna man har till ex stopp å slide träning. De brukar finnas i större strl :up: å i massa roliga färger :D

Kan tänkas att de funkar på en ridhäst! Har aldrig vart med om en ridhäst som trampar igenom så den behöver skydd, men däremot travare så dom störtblöder då dom skavt av all hud under hela kotan så sporre och allt är helt bortfräst. Då funkar inte dessa skydd. Men på en ridhäst borde de funka!
Men jag tror att skoning ska räcka på en hobbyhäst. Bara man vågar lägga på tillräckligt lång sko coh lägga ut dem och korta tårna.
 
Min häst går skodd såhär i lopp och då är det alltså minsta laget! Jag skulle vilja ha större sko. Men problemet för mig är att han på bilden har strl 6 i skor och det är svårt att ens få tag i strl 5 till travhästar. 6orna är specialbeställda och 7or går inte beställa. Men med dessa skor så klarar han sig nästan från att trampa igenom - med skydd klarar han sig från sår. Men det är bara om han blir för trött och underlaget sämre, är det bättre bana klarar han sig jättebra med dessa skor. Med strl 5 som egentligen är hans storlek så får han stora sår och skydden sönderslitna. Så väldigt lite för vårat öga kan göra väldigt mycket för stödet för hästarna! Så man ska aldrig förringa skoning och beslag!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 335
Senast: Hazel
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 227
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp