Träna inför ett ponnygalopplöp??

Gilette

Trådstartare
Hur ska jag lägga upp träningen för ponnyn inför ett ponnygalopplöp?
Hur ofta ska jag köra intervaller och hur länge ska jag skritta/galoppera i intervallerna och med hur många upprepningar?
Ska jag ha vissa dagar då jag försöker hålla igång galoppen längre stunder utan skrittpauser???
Ponnyn har redan normal bra kondition.

Sv: Träna inför ett ponnygalopplöp??

Det är väldigt svårt att säga, men när jag ska köra intervaller så gör jag 2st ca 200 till 300m för varje med ca 5 till 10 min skritt i mellan (så att hästen hinner återhämta sig). Sen tycker jag det är viktigt att inte träna för mycket, kanske 2 vilodagar i veckan under hårdträningen. Men som sagt det är väldigt svårt säga, det beror ju på individen o.s.v. lycka till;)

Hitta en lång sträcka där du kan galoppera fort, det räcker inte med att galoppera en liten sträcka i skogen utan man måste ha någonstans där man kan dra på ordentligt..

Hur lång sträcka? Hur länge ska man kunna hålla igång?

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 175
Senast: Emuliiaa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 195
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 243
Senast: __sofia__
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka