Träna på att tävla?

ponnymother

Trådstartare
Vi köpte ny ponny till dottern, 10 år, förra året och kom ut på lite träningar och någon tävling. Ponnyn skadade sig i vintras, då han halkade i hagen, vilket gjorde att vi inte har kommit i väg på någon hoppträning (hon rider i dressyrgrupp på ridskolan). Ridskolan har nu haft två träningstävlingar i dressyr och ponnyn blev helhispig, dvs såg saker den inte sett förut, som sockerbitarna på sargen, täcken hängandes på sargen, musik i högtalarna mm. Vi vet att han är lite tittig, men allt blev fel eftersom han fick stå i transporten och vänta, och annat var annorlunda mot för de vanliga träningspassen. Nu har klubben en lokal hopptävling och jag undrar vad ni tycker om man kan åka dit för att träna att vara på tävlingsplats, själva hopptävligen får ju gå som den vill...Dvs dom är med i lätt D och kanske kommer runt.
Ekipaget har hoppat lite hemma.

Sv: Träna på att tävla?

Jag tycker det är jättebra att framförallt bara åka runt med sin häst/ponny och låta den vänja sig vid allt överallt.
Själv tar jag gärna och lastar hästen och åker till en kompis som bor en mil bort och så rider vi en tur och sen åker jag hem igen med hästen. Det är jättebra träning för både hästen och mig.

Att vara med på tävlingar utan att ta det allvarligt är bästa sättet att lära sig, nog för att träningstävlingar är bra, men jag tror mer på att komma till en riktig tävling och vara med lite utom tävlan.

/M

Skönt att det finns någon som tycker lika! Jag hade inte tänkt att anmäla eftersom dom inte har tränat hoppning något i vinter, missat alla träningstävlingarna, men måste nog ut pga den sociala biten...

Jag och mion 18åriga dotter åkte iväg fär någon vecka sen på en Clear Round-hoppning! Bara för att just träna och kolla av hästen lite,då hon haft en låsning i ryggen!
Hoppade bara 60cm och fick rosett!

Vi köpte ny ponny till dottern, 10 år, förra året och kom ut på lite träningar och någon tävling. Ponnyn skadade sig i vintras, då han halkade i hagen, vilket gjorde att vi inte har kommit i väg på någon hoppträning (hon rider i dressyrgrupp på ridskolan). Ridskolan har nu haft två träningstävlingar i dressyr och ponnyn blev helhispig, dvs såg saker den inte sett förut, som sockerbitarna på sargen, täcken hängandes på sargen, musik i högtalarna mm. Vi vet att han är lite tittig, men allt blev fel eftersom han fick stå i transporten och vänta, och annat var annorlunda mot för de vanliga träningspassen. Nu har klubben en lokal hopptävling och jag undrar vad ni tycker om man kan åka dit för att träna att vara på tävlingsplats, själva hopptävligen får ju gå som den vill...Dvs dom är med i lätt D och kanske kommer runt.
Ekipaget har hoppat lite hemma.

Tycker det låter som en bra ide att träna på att tävlam jag gör likadant och ser för tillfället tävlingarna som träning utan krav på hästen ;)
Tävlar själv i dressyr och min häst kan vara lite jobbig ute..

Tänkte bara berätta hur det gick på den lokala tävlingen: Lite tittig ute, tyckte det var lite rörigt på framridningen. När porten öppnades och han skulle in, sprang han in, gnäggade lite och hoppade allt felfritt:):rofl:
(och jag som inte ens trodde att dom skulle komma in!!)

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 763
Senast: Cambrie
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter... 2
Svar
34
· Visningar
4 549
Senast: Nevermind
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en... 2
Svar
24
· Visningar
4 886
Senast: Habina
·
Tävling Ja, ni ser ju rubriken. Jag sitter och kollar på vårens tävlingar och eftersom jag håller på med lite olika grenar blir det ju en hel...
Svar
2
· Visningar
2 509
Senast: Fossing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka