trång sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Signorina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 977
S

Signorina

Jag är medryttare på en storväxt, bred pålle, 1,73 i mankhöjd.
Själv 1,72...62 kg. Har ni någon aning om lämplig sadelstorlek
som skulle kunna passa...framförallt mig...får faktiskt sår därfram
när jag använder ägarens dressyrsadel (vet ej storleken, men ägaren
är liten o smal, ca 50 kg). Någon mer som haft samma problem?
...Hur många kilos "skillnad"kan det vara mellan två saldelstolekar,
sisådär ungefär? Tacksam för svar!

Sv: trång sadel?

sitsstorlekarna brukar ju vara 16,17,18" på vanliga sadlar (keiffer har 1,2,3)
16" brukar brukar man rekommendera för juniorer, 17" för "normala" personer, och 18" för karlar eller större personer i allmänhet. Ibland finns det halvstorlekar därimellan. Du mäter storleken från framvalvet rakt över till bakvalvet. Men det behöver inte bara vara storleken som är fel, man kan få skavsår för att den är för bred i sitsen osv. Är sadeln väldigt djup i sitsen kan man behöva gå upp en storlek. Själv har jag 17,5" i min dressyrsadel, jag är 173 cm lång och väger 57 kg...

Man mäter inte alls sitsen från framvalv till bakvalv! Om det inte är en westernsadel förståss...

En engelsk sadel mäter man sitsen från mitten av knappen framtill på sidan av sadeln och till mitt bak på bakvalvet.

17-17,5 tum anses som "normal" vuxen storlek och de flesta sadlar finns i dom storlekarna.

Oh, tack, föststår det är svårt med generella svar...Vilket märke är din dressyrsadel, kan du rekomendera den?

Sweet - och knappen sitter inte på framvalvet menar du?

Signorina - Jag rider i en Jaguar. Men vilken sadel man trivs i är så olika, jag tror jag provade minst 20 sadlar innan jag köpte min. Man måste veta om man vill ha djup eller grund sits, stora eller små stöd, mycket uppbygd eller close contact. Mitt tips är att prova så många sadlar du bara kan, oavsett prisklass. Då kommer du förr eller senare hitta en sadel som passar dig!

Jag är 176cm, ca 60kg. Har väldigt långa ben. Jag har 17 på mina sadlar. Men det skiljer mkt från märke till märke, precis som med bomstorlek, en 17 Prestige är t.ex. större än en 17 Albion. På många sadlar går det även att beställa kåpstorlek - bra om man är kort och tjock, eller lång och smal!! ;)

Låter som att hästen du beskriver behöver en normal mot vid bom, minst! Förmodligen bredare än det också. Ta hjälp av en sadelmakare.

På ditt svar lät det som om man skulle mäta rakt över. Det gör man på westernsadlar.

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 956
Utrustning Efter både en och två vändor i "Vikt-och-längd"-tråden har jag noterat att det finns hästägare som säger att "jomen, min häst skulle nog... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 721
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka