Bukefalos 28 år!

Trånga hovar

A

Austarla

Är det någon som har erfarenhet av trånga hovar på sin häst?:confused: Hur löste er hovslagare det och hur lång tid tog det? Om ni har bilder före och efter skulle det vara superbra! :bow: :bow:
 
Sv: Trånga hovar

Jag har en häst som har haft ihopklämda hovar och då speciellt bak.
Alltså dom var inte runda och fina utan mer raka och långa, ser ut att ha U- form.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trånga hovar

Har din hovslagare åtgärdat det på något sätt? Har du någon bild?
 
Sv: Trånga hovar

Min häst hade små hovar innan.

Vi jobbade upp en ide tillsammans och när vi började hade han 1:or fram och bak. Och Nu har han 3 :or fram och bak. Han la ut skorna väldigt mycket. Dvs gav hästen något att växa i.

Detta har funkat jättebra!!!!

Tyvärr har jag inga bilder. Det har tagit ca 2-3 år. Största förändringen sker under sommaren då hovarna växer som mest.

Nu har han runda och fina hovar!
 
Sv: Trånga hovar

Har pratat medmin hovslagare om just "trånga" hovar. Han har själv en nordis som har varit väldigt trång i trakterna. Det enda han gjorde var att vidga skorna så hovarna kan "arbeta"
 
Sv: Trånga hovar

Oj, ja det kallar jag förändring! :) Tack för svar!
 
Sv: Trånga hovar

Du kan sätta på flapskor, då får hoven möjlighet att vidga sig som om den gick barfota....funkar bara fram. ( eller jag har aldrig sett att man har dom bak)
 
Sv: Trånga hovar

Tack för tipset! :idea: Skall ta reda lite mer om det.
 
Sv: Trånga hovar

Har din hovslagare åtgärdat det på något sätt? Har du någon bild?

Han la ut skorna lite på sidorna så att dom blev rundare men dom var fortfarande väldigt små.
Tog av skorna i maj iår då hon skulle betäckas och hon går fortfarande utan då hon inte rids.
Hovarna börjar vidga sig men det syns inte så mycket än enligt hovslagarn men jag ser skillnad.

Tyvärr så har jag inga bilder men jag kanske kan ta snart!

/Isa
 
Sv: Trånga hovar

Tack för svar och lycka till med fölet!
 
Sv: Trånga hovar

Har tyvärr inga bilder.

Vi började med att vidga vanliga ridskor, men det fungerade inte alls. Hon klev av sig sko på sko trots boots, plastic padding mm.
Då provade vi med travarskor med tvärtå samt sula. Travarskorna är lite lättare och forma så de kan man lägga ut, men ändå göra dem lite "raka", tanken var att hon skulle gå över på vanliga ridskor igen.
Men det blev samma visa här... tappsko på tappsko..
Tillslut satte vi på henne flapp i fram och de fungerar jättebra, redan på fyra skoningar ser man STOR skillnad, även om det hade hänt lite innan så har det hänt otroligt mycket med flappskorna.

Vi har hållit på ungefär ett år.
 
Sv: Trånga hovar

Det låter intressant sådana där flapskor. :idea: Hur ser de ut? Slås de på hoven på samma sätt som vanliga skor?
 
Sv: Trånga hovar

Sådana här har jag:

46105p.jpg


Man gör på samma sätt där, slår på en vanlig sko i tån. Dvs. man kapar den efter andra eller tredje sömhålet. Sulan "bygger upp" bak mot trakterna, så hoven blir rak trots at du har en sko i tån.

Startar min på gräs har jag sånna här:

46112p.jpg
 
Sv: Trånga hovar

Min pålles hovar var i stort sätt förstörda när jag köpte honom pga att de alltid skott honom med två tåkappor bak, (varför visste de inte:crazy:) löste sig genom att byta till en, och så blev hovarna mkt bättre när han fått gå barfota ett tag...:)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 123
Senast: Missemus
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
9
· Visningar
689
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 921
Senast: Morces
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 586
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp