Träning efter vaccination

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Juvelflickan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 11 702
J

Juvelflickan

Hejsan!

Nu har det då kört ihop sig vill jag lova :crazy:
Såhär ser veckan ut:
Onsdag: Kiropraktor kommer
Torsdag: Ta det lungt efter gårdagens behandling. Veterinären kommer och vaccinerar.
Fredag: Rida lektion. Ta det lungt efter vaccinationen????

Vad tror ni om detta? Man ska ta det lungt efter en vaccination eller? Vad är det som kan hända?

Tacksam för svar!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom, han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Sv: Träning efter vaccination

När jag har vaccinerat hästarna, ibland med olika veterinärer men trots det har jag fått samma svar.
De första 2 dagarna ingen ridning, ev handpromenad och sen har jag iofs kunnat rida men inte fått rida hästen svettig den närmaste veckan efter vaccination.

Jag tänkte väl det :cry: :cry: :cry:
Fan i helvetes skit vad klantig jag är... :mad:

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

De rekommendationer som jag fått när jag vaccinerat är att hästen inte ska ansträngas på fyra dagar. Det är enligt mig inte ansträngande att vara ute och skritta, trava och galoppera i lungt tempo och så hästen inte blir svettig. Däremot kan jag nog anse att en träning är ansträngande. Du har ingen möjlighet att flytta på vaccinationen?

Rekommendationen brukar vara att avstå från fysiskt krävande arbete/träning några dagar efter vaccinationen. Promenadridning (ev inkl någon galopp beroende på hästens kondis) är helt ok, det är alltså inte total vila som gäller. Men ridlektionen skulle jag skippa!

Enl TR är det väl tre dagars karrens innan du får tävla...

Förr var de ingen som "brydde" sej om att ta de lugnt efter vacc...
sen blev de vanligare att "de hette" att man skulle låta hästen stå...
Men nu heter de ju mer att hästen KAN ridas mm... Men att man kanske inte bör rida HÅRT dagen-2 dagar efter, men motionsrida eller så brukar jag inte se som problem...
men de beror nog på hur man rider även i vanliga fall...

= skulle inte rida lektion dagen efter... (om jag va du)

Visst får man rida efter vaccination, i alla gångarter till och med...det är SVETTRIDNING man inte ska syssla med eller större ansträgningar.

Hårdjobb som ger hög puls eller maxpuls bör undvikas men hur mycket av normal ridhästträning ger det?
PL

Hmm, skrev jag inte det då...eller ? Större ansträgningar/svettridning eller skrev jag något galet ? :confused:

Det är 7 dgrs karens till tävling enl TR. Vet inte var du har hållt till men förr var det mkt viktigare att ta det lugnt efter vaccination pga de vaccin typer som användes då. Förr var det inte snack om saken utan 7 dagar lugnt efter vaccination.
Har man sett en häst bli totalt obrukbar för livet pga hjärtmuskelinflammation orsakad av för tidig ansträngning efter vaccination så tar man det hellre lugnt ett par dagar än chansar (mkt lovande 5-åring som aldrig blev frisk igen).
Dagens vaccin är "snällare" men likväl rekommenderas mkt lugn ridning första 3 dagarna och därefter inga hårda ansträngande pass tills det har gått en vecka. Detta pga att det kan vara mkt lätt att missa om hästen har reagerat med en infektion av vaccinet (vilket händer) och om den då ansträngs kan just hjärtmuskelinflammation bli följden vilket inte är en rolig följd att få.
Fick själv rådet av min veterinär att om man trots detta måste anstränga hästen tidigare (typ 4-5 dagen) så skall man noga kolla tempen på hästen flera gånger innan hästen ansträngs för att se ev förhöjd temp.
Följderna är som sagt inte så roliga så jag tycker att det är bättre att vara lite överdrivet försiktiga med detta det inträffar ju dock endast en gång om året. Lite paus mår alla hästar bra av. Att galoppera en nyvaccinerad häst har jag mkt svårt att förstå varför man måste göra, låter ganska omdömmeslöst.

gylle skrev:
Det är 7 dgrs karens till tävling enl TR. Vet inte var du har hållt till men förr var det mkt viktigare att ta det lugnt efter vaccination pga de vaccin typer som användes då. Förr var det inte snack om saken utan 7 dagar lugnt efter vaccination.
Har man sett en häst bli totalt obrukbar för livet pga hjärtmuskelinflammation orsakad av för tidig ansträngning efter vaccination så tar man det hellre lugnt ett par dagar än chansar (mkt lovande 5-åring som aldrig blev frisk igen).
Dagens vaccin är "snällare" men likväl rekommenderas mkt lugn ridning första 3 dagarna och därefter inga hårda ansträngande pass tills det har gått en vecka. Detta pga att det kan vara mkt lätt att missa om hästen har reagerat med en infektion av vaccinet (vilket händer) och om den då ansträngs kan just hjärtmuskelinflammation bli följden vilket inte är en rolig följd att få.
Fick själv rådet av min veterinär att om man trots detta måste anstränga hästen tidigare (typ 4-5 dagen) så skall man noga kolla tempen på hästen flera gånger innan hästen ansträngs för att se ev förhöjd temp.
Följderna är som sagt inte så roliga så jag tycker att det är bättre att vara lite överdrivet försiktiga med detta det inträffar ju dock endast en gång om året. Lite paus mår alla hästar bra av. Att galoppera en nyvaccinerad häst har jag mkt svårt att förstå varför man måste göra, låter ganska omdömmeslöst.

Oj enligt dina "åsikter" så skulle inte en enda av mina hästar va i livet !!!
Vad jag menade med "förr i tiden" då ingen tog större hänsyn till vaccinering va ca 15 år sedan...
Sen runt 10 år sen kom de med de åsikter som hette att hästen i stort sett va dödsdömd om den rörde på sej en vecka efter vacc... Men de senaste åren (ca 5 år sen, då jag tävlade som mest) så sa iaf min distriktare att man kunde ju ta de lugnt de första dagarna men ridas va inget problem, vilket de heller inte varit på nån av mina hästar...
Men som sagt alla har vi olika åsikter om allt... Hade de inte vart så hade vi ju inte behävt forum för att höra andras åsikter !

Vad jag har hört av vet och vad som också är min personliga åsikt är:
Dagarna efter vaccination ska hästen inte ansträngas HÅRT. Vanlig ridning då hästen kanske blir lite varm är inte farligt. Du märker förhoppningsvis på din häst om den verkar påverkad av arbetet. Att denna "regel" om att ta det lungt har kommit till är främst för hårt tränande trav och galopphästar inte ska köras allt för krävande dagarna efter, då hästen faktiskt KAN bli lite allmänpåverkad.

Tack för alla svar :bow:
Om hon inte har feber, som jag verkligen hoppas att hon inte har *peppar peppar* skall jag åka tid och ta det mycket lungt men få massa bra tips från min tränare!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom, han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Senast ändrad av en moderator:

corzette skrev:
Oj enligt dina "åsikter" så skulle inte en enda av mina hästar va i livet !!!
Vad jag menade med "förr i tiden" då ingen tog större hänsyn till vaccinering va ca 15 år sedan...
Sen runt 10 år sen kom de med de åsikter som hette att hästen i stort sett va dödsdömd om den rörde på sej en vecka efter vacc... Men de senaste åren (ca 5 år sen, då jag tävlade som mest) så sa iaf min distriktare att man kunde ju ta de lugnt de första dagarna men ridas va inget problem, vilket de heller inte varit på nån av mina hästar...
Men som sagt alla har vi olika åsikter om allt... Hade de inte vart så hade vi ju inte behävt forum för att höra andras åsikter !

Redan för 20 år sedan så sa i alla fall våra veterinärer (vi är kanske lite före i utvecklingen här nere i Skåne :angel: ) att hästen skall ta det lugnt 1 vecka efter vaccination (och ja det är speciella hästveterinärer jag pratar om med mkt stor erfarenhet)

Exakt 15 år sedan är det nu sedan just den häst jag berättade om drabbades av hjärtmuskelinflammation pga ansträngning pga missförstånd 5 dagar efter vaccination att ha sett detta på nära håll om vad som kan hända gör att man förstår det på ett annat sätt.

Vaccinera gör man en gång om året så det handlar alltså om 7 dagar på ett år kan man då inte planera in detta så att man för säkerhetsskull kan låta hästen ta det lugnt dessa dagar så tycker jag faktiskt att man visar dålig hänsyn till sin häst och jag är inte den som klemar bort några hästar men vanligt sunt förnuft det har jag varför chansa och utsätta hästen för risker.... :devil:

Vi brukar alltid tempa hästarna efter vaccination. Har dom feber får dom stå inne. Annars i hagen ett par dagar. Brukar försöka passa in det i slutet av veckan så dom kan vila över helgen. Dom som startar vaccineras givetvis efter starten.

gylle skrev:
Redan för 20 år sedan så sa i alla fall våra veterinärer (vi är kanske lite före i utvecklingen här nere i Skåne :angel: ) att hästen skall ta det lugnt 1 vecka efter vaccination (och ja det är speciella hästveterinärer jag pratar om med mkt stor erfarenhet)

Vaccinera gör man en gång om året så det handlar alltså om 7 dagar på ett år kan man då inte planera in detta så att man för säkerhetsskull kan låta hästen ta det lugnt dessa dagar så tycker jag faktiskt att man visar dålig hänsyn till sin häst och jag är inte den som klemar bort några hästar men vanligt sunt förnuft det har jag varför chansa och utsätta hästen för risker.... :devil:

Jag "chansar" inte... Jag vet vad mina hästar klarar av och inte...
Och nej... om jag har en häst med vaccinering i "tävlingsperiod" så inte sjutton ställer jag av hästen en hel vecka bara för att den blivit vaccinerad... Jag rider den "som vanligt" men utan att anstränga den hårt... Jag undviker att cantra och klättra mm... men jag rider den säkerligen både inomhus och utomhus under dessa dagar ...

exempel (tex influensavacc)... om du vaccinerar dej själv, ringer du dej sjuk och ligger sängliggande i en vecka ??? Skulle inte tro de... Märker du ens av att du blivit vaccinerad ??
Visst du låter säkert bli att gå till gymmet men rider du inte som vanligt ? Tar hand om stallet som vanligt ???
DET ÄR SAMMA SAK .....

Ang att min distriktare inte skulle va en "riktig" hästveterinär :eek: det var slag under bältet då ni i Skåne kanske måste åka till "hästveterinärer" men här i sthlm har vi inte de problemen... Våra distriktare är VÄLDIGT kompetenta inom sina arbetsområden INKL häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 443
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 959
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 738
Senast: Kjerulfia
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan... 2
Svar
26
· Visningar
4 843
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stärka 3 åring
  • Fördelar/ nackdelar med tinker?