Träningshjälp!

malinsky

Trådstartare
Hej!

I går red jag pållen på Pelhambettet. Jag har det när vi ska ut i skogen, men det var så halt ute så det blev lite träning inomhus i stället.

Det bett hon har är ett "äppelbett", "gummi"stång. (vette klåen hur det är gjort som.. ni kanske vet vad jag menar) Kedjan på pelham låter jag vara slak.

Hur skarpt är detta bett? Jag behöver inte ta i hästen, hon lyssnar som aldrig annars, ljud hon vanligtvis blir rädd för brydde hon sig inte om. Jag kunde rida nästan uteslutande med sätet. Jag kollade i spegeln så ofta jag kunde för att se att hon inte gick bakom handen.. iom att jag är rädd att jag ändå tar för mkt i henne med pelham. Hon var jättefin och rund i formen och hon samlade sig superlätt.. det var en helt annan häst!

I vanliga fall rider jag med tredelat "vanligt" bett. Hon blir inte tung eller så, jag får bara jobba mer med att lossa och hon lyssnar inte lika bra på förhållningar. Hon är het att rida, men det gick att "ta till vara" (mycket sitattecken :) ) på ett helt annat sätt med pelham..

Så.. hur katten jobbar jag mot att få henne lika lyhörd för vanligt tredelat som med pelham? Om kedjan är slak, blir det ändå effekt av den? Träningstips emottages tacksamt.

Hur "illa" är det att rida med pelham vs tredelat?

Hjälp en okunnig i frågan ;)

Sv: Träningshjälp!

..ingen som har råd eller tips..?

vill kunna få henne lika lyhörd och lydig på vanligt som på pelham... :banana:

hmm... :confused:

Har du delta tygel på pelhamet eller? Tycker det låter som du har koll och är försiktig och noga med att hon är framme och att du rider med sätet och inte handen etc. som det alltid tjatas så är ju bettet aldrig skarpare än handen som håller det, så trivs din häst inte på tredelat så kanske det är något du får acceptera. Om du rider med vett och har en bra mjuk och stadig hand så tycker jag inte det är något att vara jättebekymrad över, om pållan nu gillar pelhamet bäst....

Skulle tro att det tredelade helt enkelt passar dej och hästen bättre. Vissa hästar går bättre med hävstångseffekt helt enkelt. Du kan ju varva med något som är lättare att ställe på bara, annars är det lätt att man får en "oäkta" ställning.

Jaktkandar är inte riktigt lika skarpt så ett oledat sånt kan man kanske varva med också om du är rädd för att det ska bli för skarpt.
Säå länge hästen inte är irriterad på/ rädd för bettet och inte går innanför lod skulle jag inte oroa mej. Det är du som rider, använd din känsla ;) går hästen "äkta" eller "falskt"?

Hej, tack för ditt svar! :bow:

Jag vet dessvärre inte vad deltatygel är, men jag har en helt vanlig tygel till tränset, ett flätat läder :angel: (du ser kunskapsnivån på utrustning va??? :crazy: )

Så en anledning till att hon går bättre på Pelham är kanske att hon tycker bättre om det? jag ser fram emot att börja tävla henne så smått och då får jag väl inte ha Pelham? för får jag henne att gå på 2 el 3delat som hon gjorde igår så skulle det vara kanon!

Det är därför jag undrar om jag bör "gå tillbaka" till ngn sorts träning så att hon blir lika lyhörd och känslig.. eller är det redan förstört tro? jag kan ju iofs starta högre klasser och rida på kandar, för det blir samma effekt på hästen.. Men jag trodde att detta hade med lydnad och respons från hästens sida.. att hon känner att "nu har hon pelham, bäst att lyda.." ;)

Ska ta Pelham idag igen, för :devil: vad :devil: kul och bra det gick... ska bara njuuuuuta lite... :angel:

Totola skrev:
Skulle tro att det tredelade helt enkelt passar dej och hästen bättre. Vissa hästar går bättre med hävstångseffekt helt enkelt. Du kan ju varva med något som är lättare att ställe på bara, annars är det lätt att man får en "oäkta" ställning.

Jaktkandar är inte riktigt lika skarpt så ett oledat sånt kan man kanske varva med också om du är rädd för att det ska bli för skarpt.
Säå länge hästen inte är irriterad på/ rädd för bettet och inte går innanför lod skulle jag inte oroa mej. Det är du som rider, använd din känsla ;) går hästen "äkta" eller "falskt"?

Hon går äkta! Det är det som är så himla härligt/konstigt. Hon kommer till jobb med ryggen lättare, fattar inte varför!!? kanske för att jag själv oroar mig för att ta förmkt så jag släpper henne och låter henne jobba bättre på pelhamet..? Det är den oerhörda skillnaden jag blir så förvånad över! Det är som en helt annan häst.. :love: jag ska inte klaga, hon är inte så svår annars heller, men nu är det som att rida.. ja, jag vet inte vad

du bör spänna åt kedjan. kedjan är där av flera anledningar.. det blir inte snällare för att du har den lös..snarare tvärtom..

kedjan är där för att bettet inte ska kunna slå "över" vid tygeltag.

malinsky skrev:
Hej, tack för ditt svar! :bow:

Jag vet dessvärre inte vad deltatygel är, men jag har en helt vanlig tygel till tränset, ett flätat läder :angel: (du ser kunskapsnivån på utrustning va??? :crazy: )

Så en anledning till att hon går bättre på Pelham är kanske att hon tycker bättre om det? jag ser fram emot att börja tävla henne så smått och då får jag väl inte ha Pelham? för får jag henne att gå på 2 el 3delat som hon gjorde igår så skulle det vara kanon!

En delta tygel är en liten böjd läderrem som du fäster med ändarna i de två nedersta ringarna på pelhamet, från denna ring går sedan en enkel tygel. alternativet är att rida med två tyglar som på kandar, då riskerar du att rida "för mycket" med den lägre, mer hävstångsaktiga tygeln i bettet.
Det är alternativen du ska röra dig med på pelham, man ska alltså inte ha en enkel tygel utan delta. förstår du vad jag menar?

ja visst tror jag hon tycker bättre om pelhamet om det nu är sån skilland som du säger. hur hästar gillar bettet beror jättemycket på hur de ser ut i munnen, dvs käkens byggnad och tändernas position osv osv. därmed ligger troligtvis pelhamet bättre i hennes mun som hon upplever det, än det tredelade.

jag misstänker att din häst kommer bli lite "svårare" om en vecka sådär. Jag känner igen fenomenet nämligen, men efter den första kontakten hon vågar ta ute exempelvis, så märker hon vad för sorts bett det är och då är det magisks förstört.

jag antar att det är detta fenomenet som inträffar när en nybörjare sätter på ett pessoa..

Jag har en helt annan häst när jag rider på postkandaret, därför rids hon mest på det tredelade för där märker jag att hon inte är den väluppfostrade dam hon utger sig för att vara :)
Men, jag hoppas såklart att jag har fel!
/jenny

Ett stångbett har en kedja för att hindra att bettet "faller igenom", dvs att bettet verkar mera uppåt i mungipan än nedåt mot tungan som det ska. Det blir också ett hårdare tryck på nacken utan kedja. Det blir nästan som ett pessoa-bett.
Stången ska inte gå att "dra" längre bak än ca 30-50 grader.

När man betslar upp får man ofta lite "nyhetens behag-känsla" om hästen och du inte är redo för det. Då kommer hästen stummna till lite snart. Så checka av med tränsbett att det går lika fint att rida på det som på stången.
Stången ska inte vara på hästen för att den är skarpare och hästen lyssnar bättre. Utan för att hjälpa till att länga överlinjen i samlande rörelser.

Jag rider min på kandar, sidepull eller 3-delat bett och varvar lite.
Han går fortfarande att rida på alltihop.
Det är inte bettet som avgör hur skarpt det blir. Det är ryttarens hand!

Är det en oledad pelham? Rider du med tygeln fäst i "tränsringen" eller "stångringen"?
Om det är så att du har tyglarna fästa i övre ringen så kanske det delvis är att hon trivs bättre med en stelare mundel.
Det är väldigt populärt med tredelade, men inte alla hästar trivs med så mycket rörligt i munnen.
Bara en tanke :)

tuaphua skrev:
Ett stångbett har en kedja för att hindra att bettet "faller igenom", dvs att bettet verkar mera uppåt i mungipan än nedåt mot tungan som det ska. Det blir också ett hårdare tryck på nacken utan kedja. Det blir nästan som ett pessoa-bett.
Stången ska inte gå att "dra" längre bak än ca 30-50 grader.

När man betslar upp får man ofta lite "nyhetens behag-känsla" om hästen och du inte är redo för det. Då kommer hästen stummna till lite snart. Så checka av med tränsbett att det går lika fint att rida på det som på stången.
Stången ska inte vara på hästen för att den är skarpare och hästen lyssnar bättre. Utan för att hjälpa till att länga överlinjen i samlande rörelser.

Jag rider min på kandar, sidepull eller 3-delat bett och varvar lite.
Han går fortfarande att rida på alltihop.
Det är inte bettet som avgör hur skarpt det blir. Det är ryttarens hand!

Ja, min tanke är att varva.. Jag har lättare att få igenom tex förhållningar och avbrott med enbart sätet på pelham än med tränsbettet och ur träningssynpunkt är det bra att varva tycker jag så jag får in rätta känslan vid mer "sätesridning" som jag kan ta med mig när jag tar tredelade. Jag har känslan av att jag får lättare credit när jag gör rätt med pelham iom att hon är mer lyhörd.. lixom :crazy: :angel: :p :o :D

AnneOnym skrev:
Är det en oledad pelham? Rider du med tygeln fäst i "tränsringen" eller "stångringen"?
Om det är så att du har tyglarna fästa i övre ringen så kanske det delvis är att hon trivs bättre med en stelare mundel.
Det är väldigt populärt med tredelade, men inte alla hästar trivs med så mycket rörligt i munnen.
Bara en tanke :)

En i tränsringen och en i översta stångringen :)

snigelfarmor skrev:
jag misstänker att din häst kommer bli lite "svårare" om en vecka sådär. Jag känner igen fenomenet nämligen, men efter den första kontakten hon vågar ta ute exempelvis, så märker hon vad för sorts bett det är och då är det magisks förstört.

jag antar att det är detta fenomenet som inträffar när en nybörjare sätter på ett pessoa..

Jag har en helt annan häst när jag rider på postkandaret, därför rids hon mest på det tredelade för där märker jag att hon inte är den väluppfostrade dam hon utger sig för att vara :)
Men, jag hoppas såklart att jag har fel!
/jenny

När jag började rida henne hade jag alltid pelham. Hon är en pigg madame och kan lätt dra iväg om man inte aktiverar skallen. När vi hade börjat lära känna varandra så övergav jag pelham (förutom vid uteritterna som en liten säkerhet) och rider nu enbart på tredelat. Det ÄR svårare att rida henne på tredelat, men jag upplevde inte mina första månader på pelham att hon blev mindre lyhörd vartefter.. däremot när jag red igår så var den magiska känslan inte riktigt där, å andra sidan är hon en humörsdam utan dess like så det är alltid väldigt olika hur hon känns och vilket humör hon är på :o

qodrofenia skrev:
du bör spänna åt kedjan. kedjan är där av flera anledningar.. det blir inte snällare för att du har den lös..snarare tvärtom..

kedjan är där för att bettet inte ska kunna slå "över" vid tygeltag.

ok, tack, då vet jag! :bow:

Klä gärna kedjan med nått mjukt oxå..så blir det lite trevligare för hästen...Finns kindkedjetunnlar att köpa i många olika modeller.

qodrofenia skrev:
Klä gärna kedjan med nått mjukt oxå..så blir det lite trevligare för hästen...Finns kindkedjetunnlar att köpa i många olika modeller.

Hon har ett skydd, en gummiplatta :)

tuaphua skrev:
Stången ska inte gå att "dra" längre bak än ca 30-50 grader!

idag red jag gladeligen ut och jag tog o jag tog, och hästen bara skrattade och kollade in allt annat.. sen hörde jag att det klånkade i traven och sen såg jag kedjan. Jag hade glömt den. så nu vet jag hur mycket man måste ta i ett pessoa för att det ska "funka" aldrig att jag sätter det på nån häst.

/jenny

Liknande trådar

Utrustning Nya fröken är en snäll och välartad sak, men kan bli väldigt "stum" när hon blir spänd, och kan bli stark när hon är peppad. Jag ska... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 745
Utrustning Hej! Just nu har jag bettproblem, eller vem har inte det egentligen ? ;) I dressyren rider jag på ett vanligt tredelat som funkar bra...
Svar
5
· Visningar
992
Senast: Liten
·
Utrustning Då var det dags att byta bett igen... :arghh: Har en känslig och lättstressad dam som talar mycket tydligt om vad hon gillar att ha i... 2
Svar
28
· Visningar
4 142
Senast: superstar
·
Ridning Hej alla! Jag har en fjording på 19 år som jag köpte nu i november. Denna häst har jag känt i länge, hade honom på halvfoder i 4 år...
Svar
8
· Visningar
2 178
Senast: Toker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka