Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!

Sv: Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!

Din hund har ingen som helst aning om att du just informerat honom. Du kan tro det, men en neutral röst säger inte hunden annat än att den inte utfört det önskvärda. Att handlingen den just utförde är felakti och inte ska upprepas är han dock fortfarande helt ovetande om. Det blir ingen klar gräns för hunden om man ska förhålla sig neutral.

När det gäller stress så är det fullständigt meningslöst att ryta åt hunden för det dämpar den inte. Där är ordlös kommunikation bättre. Dock var det inte detta jag menade. Konflikter skapas av att hund och förare vill olika saker och det i sin tur skapar stress. För att inte få denna stress i hunden ska därför konflikter lösas snabbt och ge klara besked om vad som är rätt och fel.

Seg? Då har du antingen för oaptitligt godis, för långa träningspass eller helt enkelt en hund som föredrar annan förstärkning.

Oftast är det brister i timing eller för långa pass som ger "seghet", om det nu är samma sak vi pratar om när vi säger "seg".

Jag är med dig hela vägen. Hur kan det vara skonsammare för hunden att gå stressad under en lång tid än att få till en snabb lösning på problemet, även om det nu innebär handgripligt handhavande av hunden.

Din hund har ingen som helst aning om att du just informerat honom. Du kan tro det, men en neutral röst säger inte hunden annat än att den inte utfört det önskvärda. Att handlingen den just utförde är felakti och inte ska upprepas är han dock fortfarande helt ovetande om. Det blir ingen klar gräns för hunden om man ska förhålla sig neutral.

De skulle jag säga är en sanning med modifikation. För en väl inklickad hund är passivitet från tränaren en väldigt tydlig signal om att det nyss utförda beteendet inte är önskvärt (=leder inte till förstärkare). Först om beteendet är självförstärkande behöver man lägga energi på att åtgärda det, och då inte i situationen där det uppstår, utan i förväg. (återigen, såvida det inte är en akut sits där tex. kattens liv är i fara. Då måste självklart beteendet avbrytas).

/Migo

Varför skulle hunden gå stressad för att den inte får korrigering i form av negativ förstärkning eller bestraffning? Har du någon back up för det sambandet?

Beteendet formas av positiv förstärkning. Man låter hunden vinna ärm när den gör rätt.

Ta dock släppande som ett exempel. En hund som släpper på kommando får som belöning bita i ärmen och vinna. Ponera dock att hunden vägrar släppa. Belöningen är ärmen. Den har den redan. För att kunna förstärka rätt beteende måste man då få loss hunden ur ärmen, så man kan erbjuda ärm och vinst när den släppt. Där kan det behövas en korrigering för det ignorerade kommandot.

Att ta hunden av planen och inte låta den bita mer den dagen fungerar inte för det ger hunden blanka fan i. Den har redan fått sin belöning, i dennes ögon. Den fick ju bita. Vänta ut den är lönslöst. Många går in i kamp och hänger kvar tills figuranten är trött och inte orkar hålla emot längre.

Det handlar också om säkerhet när det gäller tjänstehundar. De ska och måste släppa. De får inte gå på en person på eget bevåg. Det går heller inte att kontrollera deras miljö till den grad att man alltid undviker mislyckanden. De jobbar ju i verkligheten och där är inte busarna som figuranterna, som alltid gör vad föraren säger. På träning kan en figge släppa ärmen och stå passiv om en hund springer på utan kommando. I verkligheten så är det högst otroligt att den civile står still och är neutral. Trolien springer denne, hunden biter och bingo har den fått belöning för ett felbeteende.

Det handlar inte om vissa hundar. Det handlar om vissa arbetsområden.

Och ja, en skyddshund i tjänst ska tusen gånger hellre bita än äta korv. Annars kan ju busarna bara kasta ut en korv och på så vis undkomma eller slå ned väktaren.

Man klickar inte fram stryktålighet. Man belönar med bett i ärm. Detta av den enkla anledningen att om busen dunkar på hunden så ska den bara gå i ännu hårdare. Den ska inte släppa och förvänta sig en korv. I den här delen av skyddsarbetet är det figuranten som belönar hunden och inte föraren.

En hård smäll på hunden ska ge den en förväntan att om jag bara biter hårdare så vinner jag över busen. Det är vad hunden ska ha i huvudet. Den ska inte tänka att om jag biter hårdare så belönar husse snart mig.

Men nu är de det och det av en bra anledning. En människas liv är värt mer än en hunds, vilket är ganska självklart.

I tjänstehundens skyddsarbete ska figuranten vara den största motiveringen. Busen ska inte kunna dra fram en boll och på så vis avleda hunden från jobbet.

Därför kan man inte erbjuda en bättre motivering än att få bita busen.

Fast tjänstehundens arbete skiljer sig från annan trick-träning. Du behöver nog åka och kolla på några träningar och få det hela förklarat för dig på plats för att förstå.

Hunden inser förvisso att beteende inte var det rätta för belöningen kom inte, men att det är fel......nej. Handlingen den utförde förblir neutral. Risken att den upprepar handlingen är dock ganska liten eftersom den inte gav utdelning. Är handlingen dock självbelönande så får man problem.

Den får inte stresspåslag på grund a utebliven korrigering. Den får stresspåslag därför att konflikten tillåts fortgå. Det kan vara både en konflkt mellan hund och förare men även en inre konflikt. Jämför med åsnan mellan två hötappar.

Jätteintressant att faktiskt få det förklarat:)
Jag tror att det skulle gå att shejpa fram vissa steg av det, även om det väl i slutskedet är själva övningen som blir förstärkningen. Vore verkligen jätteintressant att få komma och titta på en träning!

Hur tränar ni in släpp på en hund som är ovillig? Det vore intressant att experimentera med shejping där, att befästa släppkommandot stenhårt via shejping långt innan det används på riktigt...

Jag blir nästan sugen att skaffa mig en brukshund till och börja träna, bara för att få testa att shejpa fram det ;):D
Min stela gamla BC mår nog inte vidare bra av det är jag rädd... och han saknar den önskvärda mentaliteten:p

/Migo

Den får inte stresspåslag på grund a utebliven korrigering. Den får stresspåslag därför att konflikten tillåts fortgå. Det kan vara både en konflkt mellan hund och förare men även en inre konflikt. Jämför med åsnan mellan två hötappar.

Vilka typer av konflikter menar du? Jag försöker komma på exempel, men min hundträningserfarenhet är nog för liten. Kan du ge konkret exempel?

/migo

Hunden inser förvisso att beteende inte var det rätta för belöningen kom inte, men att det är fel......nej. Handlingen den utförde förblir neutral. Risken att den upprepar handlingen är dock ganska liten eftersom den inte gav utdelning. Är handlingen dock självbelönande så får man problem.

Efter att ha tilldelats en dominant, självsäker och självbelönande tik kan jag inget göra än att hålla med dig. Att bara ignorera vissa beteenden på henne hjälper inte, hon kan ju fortfarande tycka att det är skitkul även om jag är neutral/ignorerar hennes beteende? Är man inte mattekär, så är man inte... :angel: Delger jag inte min åsikt i en fråga/konflikt, så avslutas den ju inte, utan bara fortsätter i tystnaden tills frågan/konflikten än en gång kommer upp. Här har jag också upplevt stressade hundar som återupptar konflikter för att de inte får ett ordentligt ja/nej-svar från föraren som bara väljer att ignorera.

Eh, nu lät det där smått halvflummigt, men jag skyller på att klockan är alldeles för mycket.

Det är egentligen ganska enkelt. Varför ska hunden vilja släppa den största belöningen i världen för en korv? Speciellt när hundarna lärt sig sakta men säkert att hänga kvar i ärmen liiiiite extra. Till slut hänger den gärna där väldigt mycket extra.

Fast tjänstehundens arbete skiljer sig från annan trick-träning. Du behöver nog åka och kolla på några träningar och få det hela förklarat för dig på plats för att förstå.

Tyvärr har många personer under "Hund" inte sett en hund i drift. Och det är skillnad på att träna för att tävla skydd och träna för att hunden ska vara i tjänst.

Dessvärre verkar det vara få bolag i Sverige som har tjänstehundsträningar med inriktning mot TJÄNST.

Du som verkar så kunnig... Hur gör jag med en hund som är så föremålsfixerad att man måste lura ut föremålet ur käften alt "hänga upp" hunden för att få den att släppa? Kan man klicka bort ett sådant beteende hos en extremt driftstark hund?//tacksam för svar

utan att gå in på någon lång utläggning så, ja det kan man.

man kan faktiskt ta fram och plocka bort det mesta med klickerträning, men givetvis kan man bara använda de egenskaper som finns hos hunden.

godis ger inte nödvändigt en mer speedad hund. går den bättre på boll så får man belöna med boll. däremot är ju klickertränade hundar oftast mer engagerade i sitt arbete.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Krävande föräldrar
  • Tandfen utan kontanter
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka