träningsvärk, pullande häst

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare mickelina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 266
M

mickelina

kanske lite konstig fråga.. men vart ska man få träningsvärk om man har ridit en häst som pullar mkt? jag brukar få i skuldorna mest, och lite på baksidan av överarmarna typ. har jag ridit rätt då?:confused:

Sv: träningsvärk, pullande häst

Skuldrorna, övre delen av ryggen är där jag har känt det, så om jag har ridit rätt, så har du säkert också ridit rätt ;)

I början när jag red galoppisar fick jag träningsvärk precis som du/ni. Men i takt med att läderna kortades upp och tekniken förbättrades (hoppas jag) ändrades detta. Fick lära mig att man ska få träningsvärk (om man nu "ska" få det :crazy: ) i baksidan av låren, rumpan och magmusklerna eftersom man inte ska hålla i munnen /handen med armstyrka utan sätta "kroppen bakom". Alltså bara hålla emot med handen och hålla "pullandet i schack"med kroppen. Men om jag rider med längre läder är det inte så enkelt som med kortare och det krävs träning för att "våga" lita på sin balans och styrka... När man väl lärt sig blir det mkt lättare att reglera farten/pullandet samt att man inte behöver "styra" utan använder sig av kroppen..
Håller man dem med armarna/skuldrorna kommer man bli helt förstörd efter några år speciellt när man rider många turer per dag. Våra klena människoarmar har inte en chans att hålla dem utan hjälp från resten av kroppen.... Är det någon som förstår???? :confused:

Japp förstår precis och kan bara hålla med! :bow:

Dock kan jag känna lite i armarna om hästen har pullat mycket eftersom man trots allt spänner dem för att hålla emot, men regelrätt träningsvärk kan jag inte kalla det, snarare matthet.. :angel: :p

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 502
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
842
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
874
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka