Träns/bett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sharp__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 080
S

Sharp__

Vilket träns och bett rider ni med och vad tycker ni är bäst?
Jag har funderat på ett pullarträns, kan någon berätta lite? För och nackdelar? ;) och, vanligt tränsbett eller tredelat? :smirk:

Sv: Träns/bett

på ridskolehästarna brukar har jag engelsk/aachennosgrimma, om jag har det öht, annars rider jag utan, och till det har jag två eller tredelat tränsbett.
När jag rider fullbloden har jag tvådelat tränsbett, med antingen engelsk eller pullarnosgrimma. Nosgrimman är för att hästen inte ska lägga tungan över bettet, vilket på henne försvårar andningen (hon är så snäll så hon sticker inte ^^), och när jag rider med den engelska har jag ett nosludd på, bara för att hon ska se lite sötare ut :D

Det finns massor med bra trådar om du söker, med svar på precis de frågorna du ställer, tillsammans med massor med bilder på korrekt tillpassade nosgrimmor.

Jag har remontnosgrimma för att min häst trivs bäst med det. Har försökt med massa olika men hon får alltid skav här och där eller verkar irriterad.

Jag använder numer bara odelat gummibett utan metallkärna ( Dvs det är lite böjligt ) med fasta ringar. Jag köpte ett och testade och min kuse blev stormförtjust så nu funkar det inge bra om jag försöker byta tillbaka.

SaraXX

Okej ;) Jag har en remont, men den skaver så den kan jag inte ha. Har ett vanligt engelskt nu ;)

Jag har nästan inga erfarenheter av pullarnosgrimmor, men angående 2- eller 3-delade bett så har jag följande att säga: Aldrig någonsin 2-delat, de ligger inte bra i hästens mun och kan trycka på vargtänderna om det vill sig illa. 3-delade bett ligger annorlunda och är att föredra.

Men man skulle kanske kunna variera mellan tvådelat och tredelat bett ? För att det inte ska trycka på samma ställe hela tiden ;s
Jag rider min häst på tvådelat just nu. Tidigare hade hon ett odelat gummibett. Men när jag red lektion, så sa tränaren att det inte är att föredra. Då jag inte kan "styra" hästen lika bra.
Jag tycker även att hon trivs mycket bättre med det tvådelade hon har nu. Kan bero på att hon har relativit liten mun , och gummibettet är ju ganska tjockt.
Men jag har inte så stor erfarenheter av bett, har mestadels bara ridit på tvådelat och tredelat. Dock inte på min nuvarande häst.
Så ni som vet får gärna berätta mer om betten, hur dom verkar i hästens mun osv ;)

Jag rider som regel på vanligt smalt tredelat bett med droppformad mittdel. Varierar nosgrimma mellan remont, engelsk och aachen. Rider dock aldrig med pullargrimma, för att jag helt enkelt inte behöver det på mina hästar jag har nu. Har använt med fördel på tidigare hästar som varit lite heta och behövt "dämpas" lite.

De gamla klassiska tjocka svarta gummibetten passar nog inte någon häst... Om du vill rida med syntet/gummibett prova silikonbett som är lite mer ergonomisk formade efter hästens mun. Båda mina trivs jättebra på syntetbett! Men den ena blir rätt stark på det...

Det är en djungel att hitta vad som passar just dig och din häst, mitt tips är att prova dig fram!!

Jag skulle aldrig rekomendera vanligt tvådelat bett, just pga att det ligger illa i munnen på hästen och jag tror inte det är någon vits att byta mellan två- och tredelat bett, för om ett bett ligger illa så kan hästen få obehag av alla bett sedan, om det är något som legat och skavt i munnen (som vi inte får glömma bort att är något av det känsligaste på en häst).
Ang. det här med nosgrimmor så har jag bara två alternativ: Remont eller ingen alls. Jag har blivit väldigt emot aachen och vanlig engelsk när jag sett hur förödande konsekvenser de kan få, fastän de inte sitter speciellt hårt. Det beror väl säkerligen lite på hästen också, men många ryttare har nosgrimmor 'bara för att' och testar aldrig hur hästen går utan någon nosgrimma alls. Rider för det mesta utan nosgrimma på min gosse nuförtiden, han går lika bra utan när man rider ut (på banan kan han bli lite stökigare och då brukar jag använda en löst sittande remont) och jag försöker ha så lite remmar som möjligt.
Lycka till i ditt letande efter den perfekta lösningen i alla fall :)

När jag väl rider med bett rider jag med ett odelat

En "gästtränare" vi har på klubben berättade att pullaren är bra för den inte trycker på några tänder, samtidigt som den förhindrar att hästen "pullar".. jag gillar den iaf, sen är den snygg också. :)
Berätta lite om din häst, ung/gammal, pigg/lite lat, ras, användningsområde o.s.v?

Jag rider på odelat, tvådelat och tredelat(helst anatomiskt sådant såklart) Föredrar oelat och tvådelat på ponnyn mest iallafall:)

På nordisen (när jag inte rider bettlöst) så använder jag ett tredelat bett med sötmalm och koppar. Tränset är ett vanligt achenträns utan nosgrimma:p eller ett med kombinerad remont/achen.

På travaren har jag ett tredelat med sötmalm och tränset är också ett achen fast jag rider inte med nosgrimma på honom heller.

angående tvådelat eller tredelat så skulle jag aldrig vilja ha ett tvådelat. det nyper mycket lättare än ett tredelat och det ligger så klumpigt i munnen tycker jag.
Knyt handen runt kitten på ett tvådelat och så låter du någon stå mittemot dig och vrida och dra lite i ringarna, det gör skitont! Gör sen likadant med ett tredelat så märker du skillnaden;)

Senast ändrad av en moderator:

finns inga fördelar alls med träns och bett..:devil:

ne men det man ska tänka på är kanske att man inte bara ska hänga upp sig på bara ett bett och en nosgrimma utan variera mycket. för varierar man mycket så blir hästen mer lyhörd och man undviker lättare skador i hästens mun.
jag tycker du kan använda dej av både vanligt tränsbett, tredelat, rakt bett och bettlöst.:)
vad har du för "inriktning"? behöver du nosgrimma??:smirk:

Jag rider på ett vanlig träns, med aachennosgrimma. Det är det min pålle har funkat bäst på. Han är väldigt het, men funkar itne alls på pessoa, så jag har haft tre-delat på honom, vilket han fungerade väldigt bra på. Men nu rider jag på ett rakt gummibett, efter råd av min dressyr tränare, och han går hur bra som helst på det! Sådan respons jag har fått sedan jag började rida på det trodde jag aldrig att jag skulle få. Du skrev något om pullarnosträns? Om du rider för en tränare, tycker jag att du ska rådfråga denne om det. Pullar-träns är ju något "strängare" emot hästen, och jag tycker att man endast ska använda det, om man känner att ens häst behöver det. Många ahr ju det för att det är snyggt. Och jag tycker också att det är väldigt fint. :crazy: Lycka till! :)

*KL*
Jag har hört ang pullarnosgrimma att det inte blir några tänder det trycks emot o andningen kan inte hindras lika lätt som med tex en aachen-nosgrimma. Vet ej om det e rätt men det har jag hört

Jag rider mina hästar utan nosgrimma. Sen så använder jag mig av hackamore på ridhästen och ett rakt bett som är lätt böjt med fasta ringar (mullenmouthed).
Självklart anser jag att detta är bäst, till dessa hästar:smirk:

Jag kan inte säga vad jag tycker är bäst överlag. När jag skulle köpa bett till Lilleman så kändes det som en självklarhet att köpa ett 3-delat. Men, han funkade verkligen inte på de bettet, bara tuggade så att man trodde tänderna skulle lossna:crazy:
Så då valde jag ett raktbett, vilket han stormtrivs med!

Carissa fick jag veta av från förra ägaren att hon funkade på 3-delat. Red henne med det i ca 3,5 år. Men sen så ville jag testa hack. på henne och man märkte att hon började ta bättre stöd och vart helt enklet mer kontaktbar via tygeln.
De hela handlar om att testa sig fram för att hitta de bästa för hästen!:)

Om du inte vet för och nackdelarna med ett pullarträns, vad är det då som får dig att vela testa det?

Det är egentligen ingen skillnad på aschen nosgrimma och pullar förutom att pullaren är bättre för att den inte trycker på några tänder och att hästarna har lättare att andas med den än med en achen. Bett, det som hästen funkar bäst på.

Rider med pullar ibland o engelsk ibland, men det händer att jag rider utan träns oxå:P :) De går hur bra som helst, o man lär sig andvända benen "rätt".

Just nu rider jag i repgrimma eftersom hästen har ont i en tand (ska fixa det den 11 juli). Men annars varvar jag mellan aachen och pullar.
Själv föredrar jag pullar efter jag tycker det är mildare, tycker aachen och engelsk snörper ihop munnen för mycket.. men det beror ju helt på hur hårt man spänner osv. Men ja, jag rider nog på det viset att nosgrimmorna inte fyller någon speciell funktion, utan det är mest snyggt och håller saker och ting på plats. Och detta beror ju på att jag inte spänner dom speciellt..;)
Har ett tvådelatbett som är ganska tunnt.

Jag använder ett tredelat med fasta ringar, ett tvådelat med fasta ringar (enligt tandläkare ett dåligt bett men hästen trivs med det), ett rakt tunt gummibett med fasta ringar och när hästen bara ska skritta brukar det bli i vanlig lädergrimma. Alla betten är i storlek 9,5 till d-ponnyn. Använder oftast remontnosgrimma eller aachen, rider utan också.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 220
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
251
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 246
Senast: dukie
·
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
990
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka