träns med smala remar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare isan_love
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 840
I

isan_love

hej jag undrar om det kan påverka hästen negativt på något sätt om man rider med ett träns med smala remmar?? tycker att det vore vara obekvämare för hästen men det kanske e inbilning... nån som vet hur det e??

Sv: träns med smala remar

Svårt att veta hur det faktiskt är, men det är väl bara vid större tryck som en smalare rem kan orsaka mer obehag. Och sånt tryck ska det ju knappast vara på tränset, så jag kan inte tänka mig att det skulle göra någon skillnad.

Det enda som skulle kunna orsaka obehag vore väl möjligen om du hänger ett supertungt bett i en mycket smal nackrem.
Eller om du har en riktigt smal nosgrimma som du drar åt med all kraft.

Beror på hur hästen upplever det. Min föredrar smala remmar, det ligger bättre på nacken och skaver inte mot öronen. Dessutom är det snyggare. På unghästar vill jag hellre ha breda remmar, eller ja allmänt rehälare träns som inte går sönder så lätt.

okey tack så mkt, ville lixom vara säker på att det inte är dåligt me smala remmar...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Funderar på om det finns något smidigt sätt att fästa huva i tränset? Tycker att den är i rätt storlek och den sitter på hela...
Svar
4
· Visningar
407
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 252
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
445
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka