Träns-storlekar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MaLu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 6 074
M

MaLu

Vad har ni för storlek på era träns och vad har ni för häst?

Har full till min halvblodsdam men där sitter alla spännen på innersta hålen. Nu när jag ska köpa ett nytt funderar jag på om hon inte ska ha full. Vem använder Cob? Det kanske bara är mitt träns som är lite stort, det är ett Gold Medal, vad tror ni?

malu

Jag har en varmblodig travare och hon har cob. Förut hade jag gold medals rundsydda på henne som satt bra. För en vecka sedan köpte jag gold medals engelska träns (svart fodrat med vitt) och när jag skulle passa in det så var nosgrimman för trång. Nu löste det sig eftersom det satt en lös fodring under "hakan" på tränset som gick att ta bort (pull back spännig) och då passade det...

Men jag tycker tränsstorlekarna är lite konstiga. På tex ett cob är alltid käkremmen jättelång!!! Skulle jag köpt ett full till Shesa så skulle hon säkert kunna ha det men käkremmen skulle vara för stor... Sen är det så typiskt om man köper ett cobträns där tyglar ingår så är ju dom superkorta.

Brukar också få använda något av dom sista hålen på FULL-träns, trots att jag har en stooor irländare. Senast köpte jag ett Capone-träns, gjorde en chansning och köpte COB, det blev perfekt! =)

Hum, man kanske ska prova med Cob då... Jag tycker iofs inte att det gör något att använda de innersta hålen, snyggare än att behöva ha spännena långt ner på remmen i alla fall. Men man vill ju helst inte råka ut för att det är för stort, jobbigt att byta.

Nån mer som har cob? Hur sitter tränset och vad är det för häst?

malu

Halvblodsdam med Full strl.
Hade tidigare ett cob träns men tyckte inte att den satt så där jättebra.
Full tränset däremot = perfekt.

Nämen åh, NU blir man ju förvirrad :crazy: :confused:

Vilken sorts hästar är cob-utrustning TÄNKT att passa till då?

malu

Jag har en pytteshettis, så där gissar jag shetland/minishetland. Min halvblodskorsning, med ardenner i sig har X-full. Dåligt med dessa storlekar är att det inte finns så stort urval, bra är att de oftast är på rea. :cool:

Gold Medal verkar va sjukt stora i storlekarna. Min +160's pålle har på innersta hålet på storlek Cob. O storlek full på sitt andra träns..

Funderade ett slag på om det var en ponny jag hade.. :D

aha, då är det Gold Medal som är stort då. Då ska jag köpa ett full. Jag tycker inte att pållans huvud är särskillt litet, snarare tvärt om.

Någon mer som upplever att Gold Medal är stora i storlekarna? Så att jag kan vara säker... :)

malu

Stl full på ponnyn (new forest) jag rider och på sköthästen full där också (halvblod)

Det kan säkert passa om du köper COB, men tänk på att nosgrimman kan bli trång, dom andra remmarna brukar räcka gott och väl. Ta med ditt gamla träns till butiken och jämför med det nya.

Jag har en arab och det innebär att jag inte kan köpa en storlek på tränset som passar.
Han behöver ponny i sidostyckena och ponny/cob i nosgrimman (som jag iofs inte använder). Pannbandet måste vara full.
// Linda

Smart! :idea: Att jag inte tänkte på det! :o Får ta med tränset och jämföra, kan lika gärna ta med hästen också när jag ändå håller på! :D

malu

eh, det låter ju lite jobbigt. Men finns det inga speciella arab-träns då? Annars får du väl köpa ponny-storlek och köpa till ett pannband om du ändå inte använder nosgrimman.

malu

Jag har cob till mina New Forestar och de sitter jätte bra och så har jag full till min Frieser och till Travaren som oxå sitter bra!

På åringen (hbl) har jag ett ponnyträns de gånger hon ska prova. På gammelpållan (också hbl) har jag full och på mitt fullblod jag hade förut hade jag cob.

Som sagt så tycker jag (för att krångla till det ytterligare för dig) att det är olika från modell till modell...
:idea: Men om du ska åka till ett varuhus kan du ju ta mått på ditt gamla träns så har du riktlinjer att gå efter...

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
351
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
424
Senast: Freazer
·
Utrustning Okej kära Buke! Behöver lite hjälp från bikupan! Ny hästisen har visat sig vara smack på exakt mellan två storlekar i grimmor och...
Svar
6
· Visningar
603
Senast: Oknytt
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur