Träns-storlekar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MaLu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 6 074
Detta med träns e svårt.

Jag har ett halvblod på 160. han har full men då på dom inersta hålen. Han kan även ha cob. Köp du ett cob. det ska funka om inte hästen är väldigt bred där pannbandet ska sitta. men isåfall kan man ju köpa en fin kedja.
Hade ett goldmedal förut men det tyckte jag va ganska normalt i storleken.

Jag skulle satsa på ett cob. Dponnyer ska väl ha cob igentligen men min dponny har cob på inersta hålet plus massa extra hål : )

jag har en Ne Forrest-Exmore
jag har ett ponny träns som jag fick med när jag köpte henne (skulle gissa på att det är ponny på alla delar, men hon kommer från riskola så man vet inte, men annars så skulle delarna inte passa)
men jag änver ett islandsträns på henne som jag fick av min mamma eftersom att hon inte använder det till sin, utan dom köpte nya.

ja, jag får nog helt enkelt ta med mig tränset till butiken när jag ska handla. För en kedja vill jag då verkligen inte ha :devil:

Tack för svaren allihopa!
malu

har ett Vlb och han har full, men hans kompis som oxå är Vbl har bara cob

Jag har ett litet halvblodssto (159 cm) med ganska långsmalt huvud. Hon har stl. full på sina träns och då används de mittersta hålen på längden. Pannband och nosgrimma kan dock vara för långa ibland, någon gång har jag fått byta men för det mesta blir det bara ett litet glapp mellan huvud och pannband.
Hon kan dock ha cob också, även om man får använda hålen ganska långt ner då.
Tränset hon har nu är just ett Gold Medal och jag tycker inte att det avviker något i storlek.

Har ett hbl på ca 1,62 som har cob på grimmor o träns.
Har ett träns från Morris&Nolan o ett från Parade (Börjes). På båda sitter spännena ungefär i mitten.
Beställde hem ett cob-träns från Frank Baines, men det var faktiskt för litet, så det blir ett full där istället.

Annars, som sagt, cob på alla träns o grimmor! Hon har ganska ädelt huvud, trots att hon är stor häst :)

I mina två distansträns (biothane från USA) så finns det arabstorlek. Men här i Sverige har jag inte hittat några läderträns i arabstorlek.
Det tråkiga med att köpa ett träns i ponny och sedan byta ut pannbandet är att man hittar inte samma som på tränset. Jag kan aldrig beundra ett träns i höökskatalogen och köpa det. När jag har bytt pannband är det inte det snygga tränset som i katalogen.
Finns det ingen här som behöver full i sidostycken och ponny i pannbandet så kunde vi köpa träns ihop och byta pannbanden? ;)
// Linda

Kallblodstravare, sto på 159 cm. X-full storlek i träns, dock kan jag sällan använda pannremmen eftersom de brukar vara för korta...

Immer

på min vb. travare på ca 148 cm (liten och nätt) har jag ponny eller cob på träns. oftast cob.

men cob-pannbanden är oftast för stora och där passar ponny bättre.

Har faktiskt bara full till min ardenner, men problemet för mig är käkremmen, den är för kort. De är oftast för korta även på träns för kallblod enligt min erfarenhet. Min ardenner har ett mycket smäckert huvud, många tror att det finns arab i henne, som tur är fick hennes dotter också hennes huvudform och inte pappans. Som sagt mitt största problem är käkremmen (och en unghäst som ska tugga på allt hon kommer över).

MVH Ann

"min" D-ponny kan ha både cob & full.
Cob passar bäst, men det blir lite i stl full oxå som hon får "låna" innan min övergång till storhäst.

Men det är väldigt konstiga storlekar, hon hade ett nosgrimma i stl full på yttersta hålet :crazy: och på nästa träns (med pullback) fick jag göra 5 hål till för att det skulle passa :D

Mina erfarenhetar av utrustning är att dom flesta storhästar kan ha cob träns, men kan behöva göras fler hål. och att dom flesta stora D-ponnyer kan ha stl full. Liten storhäst brukar cob passa bäst.

men i grimmor sa kan "aldrig" storhästar (över 160 cm) ha cob, medan dom flesta D-ponnysar behöver full

onödig nformation va :o :D :D :p ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
351
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
424
Senast: Freazer
·
Utrustning Okej kära Buke! Behöver lite hjälp från bikupan! Ny hästisen har visat sig vara smack på exakt mellan två storlekar i grimmor och...
Svar
6
· Visningar
603
Senast: Oknytt
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejtingtråden del 38
  • Kriget i Ukraina, 2023 -

Hund, Katt, Andra Djur