• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Snurris
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 017
Sv: Träns

Loppfrö skrev:
Har sett många bilder på hästar med södretrasade kinder pga nosgrimmor.

mvh loppfrö

Något sådant har jag aldrig sett, under mina 25 år med hästar.. Men jag kanske varit förskonad?? Jag kan väl också tycka att nosgrimmor är onödiga, men ibland behövs de och man kan också tycka att det är snyggt med nosgrimmor. Men som sagt, jag har aldrig sett söndertrasade kinder pga nosgrimmor!? Har du någon sådan bild att visa??

nicodemus skrev:
archen är skonsammare för hästen, pullar gör bettet skarpare.

Tvärt om enligt mig. Aachen trycker ihop hästens mun på ett helt annat sätt, vilket gör att hästen inte själv kan bestämma hur bettet skall ligga in munnen. Om man inte spänner åt löst, då håller jag däremot med dig. Om man nu ska använda nosgrimma, tycker jag att man ska använda klassisk engelsk och inte spänna hårdare än att man kan få plats med flera fingrar så att hästen kan öppna munnen ordentligt. Det ska ju vara bevämt för hästen och jag gillar inte träns med rem som går under bettet. det kan ge nypskador och blockera luftvägarna. Det är ju ett faktum att nosgrimmor mest är till för att vara snyggt
Ja60.jpg

Klassiskt träns

Senast ändrad av en moderator:

Vi har sånna bilder uppsatta i gången till sadelkammaren på ridskolan, ska försöka fota i morgon om ingen har lagt in en bild!

Docka skrev:
Det här med nosgrimmor verkar väldigt allvarligt;)
Eller hur!! :idea: Det jag försökte få fram med mitt inlägg var att det kanske inte har så stor betydelse vilken nosgrimma man har, eller om man väljer att inte ha någon alls!

Anledningen till att man har nosgrimma kan vara många. Man vill exempelvis ha en häst som går ärligt fram till bettet. Hästar försvarar sig gärna när det blir jobbigt ex genom att gapa eller lägga tungat över bettet. Detta behöver inte alls bero på att du är i hård i handen eller inte rider bakifrån.

Men vi har ju glömt den bästa nosgrimman Remont grimman som de flesta hästtandläkare föredrar

Jaha var det den. Som jag har förstått det så är denna typ av nosgrimma den allra sämsta för den hindrar luftvägarna och som de andra kan den nypa vid under käken. Denna är det väldigt viktigt att man inte sätter för hårt för hästarna är ju känsligare ju längre ner mot mulen man kommer.

Efter alla inlägg har jag fått känslan av att det bästa är at använda en klassisk engelsk nosgrimma :smirk:

Det är denna nosgrimma som alla kända ex T***' säger är den allra mildaste och bästa för hästen...

Jag tycker att pullarnosgrimman verkar snällare än achenremmen. Fast ingen av dom är väl så elaka om man inte spänner dom för hårt. Jag rider med olika nosgrimmor, ena dagen utan ibland engelsk och då och då pullarnosgrimma. Det skonar mest mot hästens kinder + att jag inte spänner dom hur hårt som helst. Jag har inte en pullarnosgrimma för att "snöra" ihop munnen utan för omväxlingsskull och även för att jag tycker att det ser snyggt ut.

Loppfrö skrev:
ex aschengrimman du tar tag i tyglarna hårt hästen kläms mellan aschenremen och bettet= oskönt.
För det första - Varför ska du dra hårt i tyglarna?
Och för det andra - Hur i hela friden skulle hästen kunna klämmas mellan snokremmen och bettet? Snokremmen sitter UNDER bettet, bettet verkar UPPÅT.

Loppfrö skrev:
Körhuvudlagen har däremot en annan infästning för nosgrimman vilket gör att den ger ett tryck över nosryggen om så behövs.
Och hur menar du att andra nosgrimmor ger tryck?

Loppfrö skrev:
pullar grimman i sig är inget som är dåligt så länge den sitter som den skall dvs ganska löst.
Detta gäller väl alla nosgrimmor?

Loppfrö skrev:
Endagången den gör något är när hästen gapar, då nyper den hårdare runt ganasch, nos och kindkjedjegropen.
Detta gäller också alla nosgrimmor. Skilnaden är att de verkar, ger tryck, på olika ställen.

Loppfrö skrev:
men varför vill man snöra ihop hästens mun ?
För hästens säkerhet, för att undvika krossade käkar vid omkullridningar, för att hästen tar bettet bättre, för att hästen slappnar av bättre, för utökad kontroll, som tillfälligt korrektionsredskap, osv, osv, osv.

Loppfrö skrev:
och ge den smärta mer än nödvändigt?
Varför ska vi tillfoga hästen smärta över huvud taget?
Hela ridningen kretsar kring negativt tryck. Dvs, trycker jag på dig flyttar du från trycket. Kramar jag med skänklarna, slutar jag när du går framåt. Gapar du, ger nosgrimman tryck, vilket slutar när du själv ger efter. ALlting kretsar runt detta, och det har absolut ingenting med smärta att göra.

Loppfrö skrev:
Men jag ser ingen anledning att snörpa ihop hästens mun för det gör istort sett alla nosgrimmor inom ridsporten.
Men och andra sidan, bara för att man rider med nosgrimma behöver man inte dra åt för kung och fosterland?

Docka skrev:
Det här med nosgrimmor verkar väldigt allvarligt
Haha, ja, man blir ungefär lika strypt och styckad när man rider med nosgrimma som när man rider med graman.

Snurris skrev:
Som jag har förstått det så är denna typ av nosgrimma den allra sämsta(...)
Alla nosgrimmor har sina negativa sidor. Remonten är dock tvärtom en av de nosgrimmor som anses snällast mot hästen. Det är samtidigt den nosgrimman som kan vara väldigt skarp om den spänns för hårt.

Slutligen: De vanligaste nosgrimmorna är inte elaka mot hästen. De tillfogar inte smärta och de ger inte upphov till trasiga kinder, sönderslitna munnar eller liknande. Det är det andra saker som tar hand om - felaktigt anpassad utrustning, skarpa bett, skarpa händer, och så vidare. ALlting blir vad man gör det till, och som jag skrev förut - bara för att man rider med nosgrimma behöver man inte dra åt för allt vad man är värd.

/Tigertofflan, som rider flitigt på den hemska, fruktade pullarnosgrimman, den kindförstörande engelska nosgrimman, den hemskt skarpa remontnosgrimman och hör och häpna - utan nosgrimma, fastän hon rider på engelskt vis! Vilka westernfasoner, ellerhur?

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 946
Senast: Görel
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
351
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka