Transfemsplaining (utbruten från Försöker hitta en ny identitet)

EmmaBovary

Trådstartare
Jag håller med. Det verkar vara just transformering, eller transsexualism, som är den här chefens problem. Jag skulle inte tolka det som att det handlar om de problem som kvinnor har på arbetsmarknaden på ett annat sätt än män.

Jag tror inte att TS ännu gör den typen av "kvinnoerfarenheter" på jobbet. Men om TS så småningom passerar, kan det förstås börja hända, särskilt i nya miljöer. Jag hoppas att vi då slipper se ännu en transkvinna som börjar berätta för andra kvinnor hur ojämställd världen är. Andra kvinnor vet ju redan det.

Och ser jag på min omgivning, ser det ut som att många transkvinnor lätt lyckas behålla det karriärmässiga försprång som de hade när de levde "som män". Medan transmännen ofta inte lyckas "skaka av sig" de karriärmässiga nackdelarna sedan den tid då de levde "som kvinnor".
Alltså, är det ens ofta så, att kvinnor berättar för andra kvinnor hur ojämställd världen är? Det brukar väl vara riktat till en bredare målgrupp?
 
Alltså, är det ens ofta så, att kvinnor berättar för andra kvinnor hur ojämställd världen är? Det brukar väl vara riktat till en bredare målgrupp?
Av vad jag sett, så är det inte så himla ovanligt att transkvinnor hyfsat gärna vill upplysa världen om kvinnors upplevelser och problem med både jämställdhet och annat, som om det vore en nyhet.

Det är väl kanske det fenomenet som kvinnor kan uppfatta som en smula irriterande, gissar jag.
 
Av vad jag sett, så är det inte så himla ovanligt att transkvinnor hyfsat gärna vill upplysa världen om kvinnors upplevelser och problem med både jämställdhet och annat, som om det vore en nyhet.

Det är väl kanske det fenomenet som kvinnor kan uppfatta som en smula irriterande, gissar jag.
Tbh har jag jag bara stött på att ciskvinnor (och några cismän) påstår att det är ett vanligt fenomen att transkvinnor säger så, men har aldrig stött på sagda utsagor från transpersoner.

Lägger till att med "säger så" så menar jag att tala om ojämlikhet på ett mansplainande sätt.
 
Av vad jag sett, så är det inte så himla ovanligt att transkvinnor hyfsat gärna vill upplysa världen om kvinnors upplevelser och problem med både jämställdhet och annat, som om det vore en nyhet.

Det är väl kanske det fenomenet som kvinnor kan uppfatta som en smula irriterande, gissar jag.
Jag har så svårt att tro att det är så. Men jag kanske lever i en stabil isolerad ö i transvärlden.
 
Av vad jag sett, så är det inte så himla ovanligt att transkvinnor hyfsat gärna vill upplysa världen om kvinnors upplevelser och problem med både jämställdhet och annat, som om det vore en nyhet.

Det är väl kanske det fenomenet som kvinnor kan uppfatta som en smula irriterande, gissar jag.
Nu kryllar det ju inte av transkvinnor i de flesta miljöer. Jag rör mig i miljöer där transkvinnor dock är överrepresenterade statistiskt sett. Och ja, just den formen av mansplaining - eller vad man ska kalla det - är lite för vanlig. Nu gissar jag ju att de personerna inte var superödmjuka före sin transition heller. Men ändå.
 
Nu kryllar det ju inte av transkvinnor i de flesta miljöer. Jag rör mig i miljöer där transkvinnor dock är överrepresenterade statistiskt sett. Och ja, just den formen av mansplaining - eller vad man ska kalla det - är lite för vanlig. Nu gissar jag ju att de personerna inte var superödmjuka före sin transition heller. Men ändå.
Var är det för ställe?
Och har du för vana att kalla de för transkvinnor när du pratar till dem? Det är inte så populärt.
 
Var är det för ställe?
Och har du för vana att kalla de för transkvinnor när du pratar till dem? Det är inte så populärt.
Jobbet. Och mitt privata sociala nätverk.

Nej, jag brukar tilltala personer med ordet du. Här skrev jag transkvinnor för att sammanhanget krävde att jag på något sätt visade på just det.
 
Tycker att jag borde ha hör det. Det mesta jag hör är internt själv hat och ångest från dem som inte riktigt har kommit till termer med sig själv.
Jag är rätt övertygad om att samma personer mycket väl kan härbärgera båda de sakerna, och en massa annat, i sina personligheter. De flesta brukar ju ha mer än en egenskap.
 
Jag är rätt övertygad om att samma personer mycket väl kan härbärgera båda de sakerna, och en massa annat, i sina personligheter. De flesta brukar ju ha mer än en egenskap.
Så du menar alltså att personer som lever dubbelliv och gömmer en hel personlighet har mer än en egenskap. Jag är chockerad!
 
Tbh har jag jag bara stött på att ciskvinnor (och några cismän) påstår att det är ett vanligt fenomen att transkvinnor säger så, men har aldrig stött på sagda utsagor från transpersoner.

Lägger till att med "säger så" så menar jag att tala om ojämlikhet på ett mansplainande sätt.
Jag har varit med om det. Inte på ett mansplainande sätt, utan snarare ett ”vi kvinnor har det ju såhär”, där jag kunde känna att tala för dig själv, du har fortfarande kvar dina manliga privilegier i det här rummet, vilket andra kvinnor inte har. Du har inte den levda erfarenheten av ett liv i kvinnlig kropp. Självklart är det stora utmaningar att leva som trans också, en erfarenhet som cis-kvinnor inte har, men det är något annat.
 
Jag har varit med om det. Inte på ett mansplainande sätt, utan snarare ett ”vi kvinnor har det ju såhär”, där jag kunde känna att tala för dig själv, du har fortfarande kvar dina manliga privilegier i det här rummet, vilket andra kvinnor inte har. Du har inte den levda erfarenheten av ett liv i kvinnlig kropp. Självklart är det stora utmaningar att leva som trans också, en erfarenhet som cis-kvinnor inte har, men det är något annat.
Jag själv hade inte upplevt det som stötande (med reservation för om det uttrycktes på ett väldigt otrevligt sätt), och inte sett det som att personen gjort anspråk på just den levda erfarenheten jag själv och många andra har när det kön som registrerades stämmer överens med den upplevda könsidentiteten. Ser det snarare som berikande med fler levda erfarenheter. :)
 

Liknande trådar

Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
12 107
Senast: Anonym_85
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 671
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp