Transfemsplaining (utbruten från Försöker hitta en ny identitet)

Undrar lite om ni som verkar fått upp lite tvivelaktigt material i era flöden som ska vara från transpersoner (tex. @Otherside och @nullo-modo ), exempelvis om tamponger, har ni börjat få upp grejer rörande transmän och rakhyvlar nu?

Och @nullo-modo jag skulle tro att hela transkvinnor och tamponger egentligen kommer sig av reaktioner på när företag försökt vara mer inkluderande i sitt språk och understryk att det inte bara är cis-kvinnor som menstruerar, men då syftat på att transmän och ickebinära kan ha mens. Sedan har det snurrat några varv till i materialet som transfober ofta sprider.
Inget alls. Inte inom några områden, faktiskt. Men vad gäller rakhyvlar så "behövs" de ju, för en transman, då denne får skäggväxt. Så det är inget konstigt alls.

Inget alls. Inte inom några områden, faktiskt. Men vad gäller rakhyvlar så "behövs" de ju, för en transman, då denne får skäggväxt. Så det är inget konstigt alls.
Det verkar dock pågå ett liknande drev som det rörande bud light och det om tamponger, som rör rakhyvlar. Därför jag blev nyfiken!

Det verkar dock pågå ett liknande drev som det rörande bud light och det om tamponger, som rör rakhyvlar. Därför jag blev nyfiken!
Så märkligt, man kan väl inte ifrågasätta personer med skäggväxt huruvida de ska "få" raka sig eller ej? Det är ju en helt annan fråga än den kring tampongerna och resonemanget (jag läst) kring huruvida transkvinnor menstruerar eller ej.

Så märkligt, man kan väl inte ifrågasätta personer med skäggväxt huruvida de ska "få" raka sig eller ej? Det är ju en helt annan fråga än den kring tampongerna och resonemanget (jag läst) kring huruvida transkvinnor menstruerar eller ej.
I det här fallet, när det rör ett rakhyvelsmärke som publicerat ett reklaminlägg på instagram med en transman (för ett år sedan , men det har fått fart igen nu) så heter det nu att märket står för att "glamorisera stympning". Min poäng är dock att det är drev som kommer från lite samma håll, de som fått tuppjuck på transkvinnor och tamponger (som inte ens varit någon seriös reklam och ingen påstår liksom att transkvinnor kan få mens...).

I det här fallet, när det rör ett rakhyvelsmärke som publicerat ett reklaminlägg på instagram med en transman (för ett år sedan , men det har fått fart igen nu) så heter det nu att märket står för att "glamorisera stympning". Min poäng är dock att det är drev som kommer från lite samma håll, de som fått tuppjuck på transkvinnor och tamponger (som inte ens varit någon seriös reklam och ingen påstår liksom att transkvinnor kan få mens...).
Det finns förvisso de som hävdar att även transkvinnor menstruerar MEN dessa får läggas till kategorin personer som inte direkt tillför diskussionen något positivt. Annonsen du nämner försökte jag googla fram, men hittar den inte??

Det finns förvisso de som hävdar att även transkvinnor menstruerar MEN dessa får läggas till kategorin personer som inte direkt tillför diskussionen något positivt. Annonsen du nämner försökte jag googla fram, men hittar den inte??
Men är du SÄKER på att de hävdar det, och att det bara är tagit ur sin kontext dvs. någon som helt enkelt driver med fenomenet, men som lyfts fram som dödsallvarlig? Eller att transfobiska personer bara hävdar att transkvinnor påstår det, det finns liksom mängder. Skulle hemskt gärna vilja se åtminstone en skärmdump!

Här, en helt artikel om Instagram-inlägget https://www.thedailybeast.com/far-right-snowflakes-just-cant-get-over-woke-razor-brand-harrys

Lägger till att även om det helt givet är så att det krävs en livmoder för att menstruera, så förekommer det att transkvinnor som står på HRT upplever PMS/PMDS-symtom - utöver själva blödningen. Hormoner påverkar ju väldigt mycket, det kan väl random cis-kvinna som käkat p-piller vittna om tex. Men det är väl sådant som transkvinnor "gjort det stora misstaget" (jag tycker inte att det är ett sådant) att dela med omvärlden för det tas minst sagt inte väl emot och mängden hat som sprids är något alldeles extra.

Men är du SÄKER på att de hävdar det, och att det bara är tagit ur sin kontext dvs. någon som helt enkelt driver med fenomenet, men som lyfts fram som dödsallvarlig? Eller att transfobiska personer bara hävdar att transkvinnor påstår det, det finns liksom mängder. Skulle hemskt gärna vilja se åtminstone en skärmdump!

Här, en helt artikel om Instagram-inlägget https://www.thedailybeast.com/far-right-snowflakes-just-cant-get-over-woke-razor-brand-harrys
Jag sparar aldrig några sådana inlägg någonstans men dyker det jag minns tydligast upp igen så screenshottar jag. Hur som helst så är det väl inte märkligare än att det i alla områden av livet finns människor med konstiga åsikter och uppfattningar. Dessa får räknas dit. Att gå i taket och skriva hat är väl snarare att mata trollen isåfall.

Det finns hur mycket som helst på inte minst Twitter och Instagram, jag undviker dem i möjligaste mån då det bara är obehagligt och inte tjänar någon. Och jag vet att man inte ska ifrågasätta en persons verklighet, men i många fall tycker jag mig ana att det inte rör sig om verkliga transkvinnor utan om misogyni och autogynophili som är något helt annat. Och vars inlägg inte tjänar transpersonernas situation.
Efter att tyvärr ha blivit påmind om hur vanligt "autogynefili" är i anti-transkretsar kom jag att tänka på att jag läst att någon använder det här. Det är verkligen en hundvissla, och som typologi något som de flesta seriösa aktörer har invändningar emot.

Hade ni som som har problem (till viss del iaf) med att transkvinnor inte har en ciskvinnas levda erfarenhet pga. manliga privilegier kunnat acceptera någon som Molly om hon fått leva längre? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EQggPK/molly-14-stod-i-ko-till-transvarden-tog-sitt-liv
Jag läste också den.
Så fruktansvärt och sorgligt. Viktigt att komma ihåg hur många det är i den gruppen som mår dåligt.

Jag följer några personer på sociala medier som pratar om transrättigheter. Och i tex USA så verkar hela diskussionen ha gått helt bananas! Jag tycker så galet synd om alla ungar som är trans och föds in i högerkonservativa familjer.

Hade ni som som har problem (till viss del iaf) med att transkvinnor inte har en ciskvinnas levda erfarenhet pga. manliga privilegier kunnat acceptera någon som Molly om hon fått leva längre? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EQggPK/molly-14-stod-i-ko-till-transvarden-tog-sitt-liv
Jag läste den och det är så hemskt, jag har påtalat det för allt för många.
FFS länder som många som ser som utvecklingsländer behandlar Transpersoner bättre.

Jag läste också den.
Så fruktansvärt och sorgligt. Viktigt att komma ihåg hur många det är i den gruppen som mår dåligt.

Jag följer några personer på sociala medier som pratar om transrättigheter. Och i tex USA så verkar hela diskussionen ha gått helt bananas! Jag tycker så galet synd om alla ungar som är trans och föds in i högerkonservativa familjer.
Tycker att Irena Pozar skrev en väldigt bra text om det här tragiska fallet, där hon också tar upp debatten här där det snarare framstår som att barn och unga får vård för enkelt - vilket såklart inte stämmer. Det har snarare lett till att det blivit ännu svårare att få transvård i Sverige. https://www.aftonbladet.se/nyheter/...da-sags-det-att-transbarn-far-vard-for-enkelt

Min oro gällande transvården är att unga människor som mår dåligt inte får hjälp med det som får dem att må dåligt i grunden. Att det ska finnas ett antal vars dåliga mående inte kom från transsexualitet, utan från andra psykiska besvär och tonåringens förvirring över den egna identiteten. Jag säger inte att trans inte finns. Det finns. Men man måste säkerställa att man behandlar rätt patienter. Transvård betyder ju en påverkan på fertiliteten. Är det nåt ett barn ska få bestämma om? Vem tusan vet vem de är och om de vill ha barn när de själv är barn/tonåring? När jag var 15 år sa jag ALDRIG BARN! när jag var 25 år ville jag inget hellre än att få ett barn. Tänk om jag när jag var 15 år hade tillåtits fatta beslut om sånt som negativt hade påverkat min fertilitet trots att jag hade en fullt frisk kropp? Det om något hade fått mig att otroligt dåligt 10 år senare när jag blivit vuxen kommit fram till hur jag vill leva mitt liv.

Det är så mycket mer komplicerat än "tillåt transvård, annars tar de livet av sig". Det är det där med att göra ingrepp på barn som har friska fungerande kroppar som skaver för många tror jag. Det är iaf där det skaver för mig. Jag vill veta att de barn som ges den behandlingen fortfarande om 20 år kommer tycka att det var en bra idé. Barn/tonåringar är inte färdiga mentalt.

Min oro gällande transvården är att unga människor som mår dåligt inte får hjälp med det som får dem att må dåligt i grunden. Att det ska finnas ett antal vars dåliga mående inte kom från transsexualitet, utan från andra psykiska besvär och tonåringens förvirring över den egna identiteten. Jag säger inte att trans inte finns. Det finns. Men man måste säkerställa att man behandlar rätt patienter. Transvård betyder ju en påverkan på fertiliteten. Är det nåt ett barn ska få bestämma om? Vem tusan vet vem de är och om de vill ha barn när de själv är barn/tonåring? När jag var 15 år sa jag ALDRIG BARN! när jag var 25 år ville jag inget hellre än att få ett barn. Tänk om jag när jag var 15 år hade tillåtits fatta beslut om sånt som negativt hade påverkat min fertilitet trots att jag hade en fullt frisk kropp? Det om något hade fått mig att otroligt dåligt 10 år senare när jag blivit vuxen kommit fram till hur jag vill leva mitt liv.

Det är så mycket mer komplicerat än "tillåt transvård, annars tar de livet av sig". Det är det där med att göra ingrepp på barn som har friska fungerande kroppar som skaver för många tror jag. Det är iaf där det skaver för mig. Jag vill veta att de barn som ges den behandlingen fortfarande om 20 år kommer tycka att det var en bra idé. Barn/tonåringar är inte färdiga mentalt.
Jag håller med dig. För mig är det en väldigt komplex fråga.

Jag håller inte med. Det är inte transpersoner som ska bestämma om transvården. Det är kunniga medicinska experter på området. Precis som att cancerpatienter inte bestämmer hur cancervården ska skötas. Det ska medicinska experter göra!

Om transvården ska få acceptans får den inte styras av ideologi utan av medicinska fakta. Jag ser tyvärr väldigt mycket ideologi i debatten om transvård.
Det är ingen patientorganisation på det viset utan yrkesverksamma, den består främst av professionella experter även om andra får vara med (men utan rätt att rösta) både patienter och sponsorer. Och syftar till att ta fram standardiserad vård.
https://en.wikipedia.org/wiki/Stand...alth_of_Transgender_and_Gender_Diverse_People

Och om du missat det så ser vården det som viktigt med patienter som är involverade numera, speciellt om man behöver få den under en lång tid. Det är inte ideologi - det är patientsäkerhet.

Så du föredrar skräckexempel där 14 åringar tar livet av sig pga. att de inte fått könsbekräftande vård som stopphormoner för att de POTENTIELLT kan skapa biverkningar som påverkar fertiliteten? För de allra flesta kommer puberteten igång normalt när man slutar med dem, och vill man sedan få hormonterapi gå vidare med kirurgi så kan man få fertilitetsbevarande behandling så det är möjligt att få barn i framtiden (typ frysa ned spermier och ägg).

Det låter som att det är du som är ideologisk nu, inte transvården (att kalla den ideologi är förresten en vanlig hundvissla i anti-transkretsar).

Så du föredrar skräckexempel där 14 åringar tar livet av sig pga. att de inte fått könsbekräftande vård som stopphormoner för att de POTENTIELLT kan skapa biverkningar som påverkar fertiliteten? För de allra flesta kommer puberteten igång normalt när man slutar med dem, och vill man sedan få hormonterapi gå vidare med kirurgi så kan man få fertilitetsbevarande behandling så det är möjligt att få barn i framtiden (typ frysa ned spermier och ägg).

Det låter som att det är du som är ideologisk nu, inte transvården (att kalla den ideologi är förresten en vanlig hundvissla i anti-transkretsar).

Har du inga andra argument än "transition annars självmord"?

Jag vill inte att transition ska förbjudas. Bara att vården säkerställer att patienten inte kommer ångra sig och att eventuella andra psykiska besvär ska behandlas först innan transition påbörjas. Så att patienten är mentalt kapabel att fatta ett beslut som hen kommer behöva leva med resten av livet.

Liknande trådar

Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 414
Senast: Anonym_85
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 925
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka