Transport av häst, övervikt på släpet??

T

tigerofswe

Hej!

Min bil får dra 1300kg och mitt släp är inreggat på 1350kg. Vad händer om jag blir stoppad av polisen?

Är det förövrigt någon som har koll på hur mycket en 1-åring resp. en 2-åring väger (båda halvblod blir runt 165). Behöver snabba svar TACK!
 
Sv: Transport av häst, övervikt på släpet??

Det där ekipaget måste du egentligen ha E-kort för att köra, så då lär det vara risk att körkortet ryker om du kör på B-kort och träffar på farbror polisen.
 
Sv: Transport av häst, övervikt på släpet??

Kör du ett släp med för hög totalvikt så ryker kortet
Lastar du däremot så du har övervikt i släpet alltså du får dra släpet med bilen men hästarna väger tex för mkt så du får en övervikt så, då åker du bara på böter.

Det var vad farbror blå förklarade för mig iaf.



Ang vikten på hästarna så, enklast är väl att mäta dom, lite svårt å säga såhär på rak tass när man inte vet hur grova dom är lr hur höga dom är nu.
Men dom borde inte väga alltför mkt tkr jag iaf.




Sen så, vissa bilar får ju inte dra mer på BE än vad dom får på B (min bil får man itne det tex) Så bara för att man har BE behöver itne det betyda att det är ok att dra tungt men allt det går ju att läsa sig till på regbeviset. :)
 
Sv: Transport av häst, övervikt på släpet??

Jo, om bilen bara får dra 1300 oavsett kort, och släpet väger 1350 kg, så får du som förare med E-kort se till att du lastar så bruttovikten håller sig under eller på 1300 kg.

Det är ju en av förmånerna man får med E-kort, man kan "bestämma själv" en hel del.
 
Sv: Transport av häst, övervikt på släpet??

Jasså... då har jag fått fel uppgift av en människa som jobbar med saken. Känns tryggt :S
 
Sv: Transport av häst, övervikt på släpet??

Som de andra skrivit.
Har du B körkort så är det olovlig körning o kortet kan ryka.
Har du BE får du dra släpet men endast lasta så att totalvikten på släpet blir max 1300kg.
// Linda
 
Sv: Transport av häst, övervikt på släpet??

...som parentes kan jag tillägga att det är nästan alltid överlast när man ställer in två halvblod i en transport...:(

är inte farbror blå ute med vågen får du låssas att det är två ponnys (det är inte alltid de är så hästkunniga de som är ute och stoppar trafiken):angel:
 
Sv: Transport av häst, övervikt på släpet??

Här kan du se hur du mäter vikten på dina hästar. Kan ju vara lite annorlunda eftersom det är unghästar men det borde fungera någotsånär.
 
Sv: Transport av häst, övervikt på släpet??

Om vi bortser från att körkortet dras in, så gäller inte heller försäkringen, dvs skulle du råka ut för en olycka kommer du inte få en kr i ersättning samt ev själv få betala för skador på andra ev inblandade bilar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 922
Senast: Yrsel
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 031
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 450
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hejsan! Vad jag har märkt har få utökad b körkort eller BE och ändå drar transport. Svaren jag får är att polisen aldrig stoppar...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
12 076
Senast: Thrillie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp