Bukefalos 28 år!

Transport av ovan häst

Jen84

Trådstartare
Hej!

Vad bör man tänka på vid transport av häst som aldrig åkt transport tidigare? Hästen i fråga har aldrig tidigare åkt transport, och ska nu åka ca 3 timmars resa. Vad kan man förvänta sig?

Tänkte ha en enhästarstransport, så den slipper stå trångt och ett välfyllt hönät fram, så den förhoppningsvis kan äta lite under restiden. Något annat att tänka på?

Hästen är oskodd och kommer åka utan transportskydd då den inte är van vid att ha någon form av skydd på benen.

//Jen
 
Sv: Transport av ovan häst

Bomull i öronen och en luva som håller det på plats. Det som oftast gör hästar oroliga är alla ljud.
 
Sv: Transport av ovan häst

Förutom bomull och luva, se till att binda den så att den inte kan hoppa över frambommen, kör i en transport med säkerhetsbommar om den ändå skulle hoppa över.

Hönät skulle jag strunta i då det är en skaderisk innan man vet om hästen står lugnt. Dels så är det större risk för att det blir dammigt och dålig luft vilket inte heller är bra i transporten. Speciellt inte när hästen står uppbunden och inte kan sänka huvudet för att hosta om den behöver.
 
Sv: Transport av ovan häst

Jag hade skippat hönätet, en häst som "vill" hitta på något gör det nog oavsett om den har mat eller inte. Höet är en risk i sig, och 3 timmar utan är inte farligt.

Tänk igenom säkerheten, kolla att du vet hur man lossar bommar osv innan du åker.

Annars är det bara att lasta och köra som vanligt, ALLA hästar är potentiella risker att transportera, skillnaden i det här fallet är att du inte kan ana i förväg vilka reaktioner du kan tänkas få.
 
Sv: Transport av ovan häst

Egentligen är det samma saker som för en van häst. Att det är bra luft i transporten och att man kör på ett lugnt och jämt sätt.
Att tänka på är att många hästar inte gillar att åka i de små enhästars släpen. De ser ju mindre, trängre och ibland mörkare ut än ett för två hästar. Så även om den kanske åker bättre kan den vara svårare att last i den.
 
Sv: Transport av ovan häst

Hade inte valt ett enhästarssläp, själv föredrar jag ett väl tilltaget tvåhästars alt. att man tar ut mellaväggen och har hel bakbom i ett tvåhästars.

Inget hönät, ökar risken för transportsjuka. God ventilation och lagom temperatur är A & O. Är det varm årstid föredrar jag att åka på kvällen eller tidigt på morgonen.
 
Sv: Transport av ovan häst

Varför enhästars?? De är små, trånga och ostabila jmf med ett stort tvåhästars. Ställ mellanväggen åt sidan och använd lång bakbom.

Jag hade sett till att om det går vänja hästen vid att åka små turer istället för att kasta ut den på djupet direkt...
 
Sv: Transport av ovan häst

Svarar allmännt... Enhästars är ett av få släp som får dras med min bil. Och jag tänkte inte byta bil eller ta ytterligare körkort innan helgen. Att vänja hästen långsamt hade varit en idé, men ingen t som tidigare ägare ser som ett alternativ... Så frågan är snarare hur man kan underlätta för att det ska gå bra utifrån de förutsättningar som finns.
/Jen
 
Sv: Transport av ovan häst

Jag hade fäst grimskaftet längst fram i transporten så att hästen kan parera med huvudet och jag hade gett hö. Gärna med något havrekorn i. Inga transportskydd och inget täcke.

Kör lugnt och försiktigt, se till att ventilationen är god. Jag ser bara positivt på att det blir en längre resa första gången så att han hinner slappna av om han är spänd i början.
 
Sv: Transport av ovan häst

Jag ser bara positivt på att det blir en längre resa första gången så att han hinner slappna av om han är spänd i början.

Så tänker jag också, att det hinner bli "normalt" för hästen att stå där inne innan den får komma ut igen.
 
Sv: Transport av ovan häst

Jag går emot åsikten om att skippa hönät, när hästen tuggar slappnar den lättare av. Man behöver inte ha så mycket hö och kan ju vattna om man är rädd för damm. Kortare resor skippar jag också hö men på en tretimmarsresa tycker jag man kan bjuda på lite sysselsättning under åkturen. Får hästen panik är nog inte hönätet det största bekymret... Annars tycker jag inte man ska hitta på nya saker när man transporterar, t.ex. är hästen inte van att stå uppbunden kort då ska man inte binda kort i släpet heller. Hästen balanserar sig till viss del med huvudet så det är bra om den kan sträcka huvudet ner och fram, det minskar risken för panik.

Ha med extra grimma och använd transportgrimskaft som går att skära av med kniv om det skulle behövas.
 
Sv: Transport av ovan häst

Vad får du dra för vikt med bilen?
Det är inte alla 2-hästssläp som faktiskt får lasta 2 hästar. Jag tex har en Boj Bravo SEH, 2 hästars som totalt väger 1400 kg. Får bara lasta en stor häst i det. Finns en hel del 2-hästars släp på totalvikt från 1200 kg och uppåt, tror inte ett enhästars har en totalvikt på så mkt lägre.
 
Sv: Transport av ovan häst

en hästs transport så som i pytte lilla enkelaxlade trane eller som ifor williams ljusa fina boggie? om möjligt så hade jag valt det senare :love:, men uppenbarligen så är mindre släp lika bra för hästar som inte känner till ngt annat :p.
 
Sv: Transport av ovan häst

Det är ett ifor williams, tror den heter hb403.... Det fanns typ det och välja på eller enaxlat... och enaxlat vill jag verkligen inte sitta och köra med. Och tyngre boogievarianter vill inte bilen dra...Bilen får dra 1300, vilket är totalvikten på iforen.
 
Sv: Transport av ovan häst

Det finns boogie på 1300 kg med som är två hästars, christ, cheval, henra och värmlandsvagnen brukar kunna ha såpass låg vikt. Men antar att du behöver hyra, då brukar det ju ligga lite högre i vikt..
 
Sv: Transport av ovan häst

Det är ett bra släp ju, kör du det. ska du ha ett 1300 släp med 2 spiltor så blir det ett enkelaxlat litet skrangel släp antagligen.
Har själv ett sånt(kylinge ht 1300) som duger till min fin åkare, men till en förstagångs åkare så lång sträcka så vill jag ha bredare spilta och bättre ljus/ luft.
 
Sv: Transport av ovan häst

KL

Ifall hästen är ovan kom ihåg att åka i god tid så att ni har massor av tid på er att kunna göra regelbundna stopp för att kolla läget. Alternativt transportkamera där ni håller koll.

Säkerhetsmässigt bör man alltid ha med sig kniv, extra grimma, grimskaft, longerlina, första hjälpen osv.
Välladdad mobil med viktiga larmnummer inlagda!
(lita aldrig på en internetuppkoppling att kunna leta fram nummer..)

Har den vana av att ha benskydd/och eller boots skulle jag ändå sätta på ett par lätta sådana ifall man inte vet om hästen står still eller är en sån som trampar om mycket..det är trist med trampskador men vanliga transportskydd har jag bojkottat helt av den anledningen att det mest stressar upp hästar än gör nytta.

Hö/vatten ska en häst klara sig utan i 3 timmar..Låt den äta/dricka innan avresa - ge betfor eller annat som kan blandas med mycket vätska. Efter transport kan man ge igen + salt.
Transportsjuka är inget som man vill råka ut för eller foderstrupsförstoppning under resans gång. Ska man ge foder är jag lärd att hästen ska vara lugn och säker vid transport eller så ska man stanna och lasta ur hästen innan man ger något.

Bomull/luva/pluggar i öronen samt tillräckligt kort grimskaft.

En transportovan häst hade jag även motionerat före så att den är lite lugnare i skallen förhoppningsvis.
 
Senast ändrad:
Sv: Transport av ovan häst

Jag tänkte som så att ett enhästars borde vara bättre och tystare än ett enaxlat med två spiltor... Så jag hoppas ju att det är ett bra släp, vill ju inte att hästen ska bli avskräckt. Om det tar tid att lasta så är det väl så, jag är mer orolig för att resan är lång och att det blir tråkigt att vara där inne.. Men jag hoppas att hon kommer stå still och äta hö..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 503
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 645
Senast: Ninnurur
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 425
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 986
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp