Transport där hästen står diagonalt

VelvetQ99

Trådstartare
Jag söker en transport där hästen står diagonalt, utan frambom. Vart kan jag hitta en sån transport?

Tacksam för alla svar! :bump:

Sv: Transport där hästen står diagonalt

Tror att Ifor har någon islandshästvariant (marknadsförs så), men det är båda riktigt stora släp eftersom det kräver mer utrymme än om de står i/mot färdriktningen.

Roligt att diagonallastning börjar efterfrågas :) Är själv inne på ett sånt alternativt ett baklängessläp.
Köper man nytt brukar det gå att specialbeställa inredning, åtminstone hos Boj och Ifor. Släpen behöver vara breda för att ge hästen tillräcklig längd när dom står diagonalt och man kan få problem med placering av vikten. Tex kan det slita på främre hjulparet och bromsen (info från Ifor ÅF...)
Är man lite händig går det ju att anpassa inredningen själv i ett beg. släp, men vet inte om det krävs omtypning av släpet då.
Ring runt till olika återförsäljare och kolla vad som kan göras är mitt tips, för det finns inte så många diagonalsläp på begagnatmarknaden.

Tack för alla svar!

Min nya häst är bara van vid att åka stoooor lastbil, där de står diagonalt utan någon bom framför. Han bokstavligt talat hoppar över allt som kommer i hans väg och det inkluderar även frambommen i släpet.. Har inte råd att köpa en stor lastbil så överväger ett släp där de står diagonalt.

Ska ringa och höra med de ni har nämnt här. :)

Oj, jag surfade precis upp Oblic för två hästar (minsta modellen alltså). Tjänstevikten är 1160 kg, så det krävs ju en del för att dra ett dylikt.

Det har jag också märkt.. Verkar som om att de flesta kräver ett vrål åk till bil. Och eventuellt BE körkort? :crazy:

Boj har en variant, min pojkvän har en men den är iofs till 4 hästar och ombyggd till tre hästar + plats för vagn... Men tror jag sett den till två hästar också...

Men hur står dom B-kortslastbilarna då? Är det bom där?

I de flesta verkar det vara en bom eller "halv vägg", iallafall något som min hoppetossa kan försöka hoppa över.. Inte säker på om det finns någon med "hel vägg" eller där de står diagonalt, någon som vet?

Det finns några bilar med bara lucka att sticka ut huvudet igen, alltså inget som retar hopparen att försöka komma igenom. Det går ju alltid att få sin lastbil specialbyggd. Men det kostar ju en R E J Ä L slant att köpa och hålla en lastbil.

Ja exakt. Det skulle vara en begagnad i så fall, men hur stor är chansen att man hittar en specialbyggd begagnad liten lastbil.. :D

En kompis tog bort frambomen på sin transport för att hästen tyckte den va i vägen ( hoppade över, veva med ben mm) funkade för hennes häst hästen satt fast i sidorna i grimman så som om man skulle ställa upp hästen i gången sen började hon sätta en sån där gummi grej som man har till uppbindning i stallgången framför som bom och hästen vande sig sen kunde hon sätta dit en vanlig bom.

Har han åkt i Umesläps B50 ? Dvs vagnen där hästarna åker baklänges? Kan det vara ett alternativ?

Usch vilken jobbig situation! :crazy:

UME hade ju förut en modell där man kunde lasta 3 ponnys på tvären. Den var i grunden samma transport som deras B60- och B50-vagn. Vet dock inte om den bara var för ponnys pga längden eller bredden. Om det var pga längden borde det ju inte vara problem så länge man bara ska ha 1 st storhäst i den (förutsatt att det fungerar med inredningen).

Om transporten bara räcker till på bredden så borde det ju inte vara så svårt (kan man tycka) att hitta inredning som gör att de kan åka på diagonalen. Enligt UME är deras B60-vagnar nu 1720 mm breda, men jag har ingen aning om det är tillräckligt. Men det finns kanske andra släp som är ännu bredare och som man kan specialbeställa inredning till?

Annars kanske ett UME-släp med földörrar framtill och bom över dörrarna kunde hjälpa för att inte locka den att hoppa över? Som den här
http://213.132.112.100/images/36/3632588186.jpg

Problemet med den lösningen är väl bara hur man ska göra om den trots allt hoppar över... Inte helt lätt att få ner dem då igen gissar jag.

Liknande trådar

Utrustning Vad är bäst av islands- eller dressyrsadel? Hittade en gammal sådan här tråd men med ganska få svar och hade gärna velat ha nya åsikter...
Svar
7
· Visningar
542
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 370
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka