Transport för bomhoppare

Jag har tänkt tanken, men vad händer om du behöver panikbromsa, kan hästen halka under frambommen då?

Kanske kan palla upp med balar eller nåt där fram ifall att?
 

Bifogade filer

  • IMG_20220724_192542807.jpg
    IMG_20220724_192542807.jpg
    230,1 KB · Visningar: 78
Ah, smart!

Går den att lossa om man behöver få ner bommen kvickt?
Ja sprinten går ju att dra ur och då faller allt ner.
Men fort går det ju inte.
Tidigare så har bommen delat på sig i skarven när jag inte har fått ner den fort nog.
Det gick att nita ihop igen.
 
Har ni andra med bomhoppare märkt nån skillnad med fönster eller inte fönster? Eller med sadelkammare vs inte?

I första transporten hem från Danmark var det inte nåt fönster fram, bara små högre upp och eftersom hon är så liten såg hon ju inte ut.
I andra transporten var det vanligt fönster fram.

(Ett tag tänkte jag att det kanske avskräcker om det är nåt stopp framför bommen, men sen insåg jag att i den första vi lånade var det en rejäl sadelkammare där som inte avskräckte..)

Lastar man baklänges ser de ju ingenting ut, men det kanske inte gör nåt?
 
Hönät har funkat sista gångerna för min hoppare.
Under längre resor sederas hon.

Sjukt att jag inte ens tänkt på att plocka ur all inredning och bara binda henne i en ring i sidan. Det kan vara värt att testa om hon hoppar igen. Alltid riskabelt med skötardörren. Men våran är väldigt seg att öppna inifrån. Garanterat medvetet från tillverkarna.
Sista gångerna har det som sagt gått bra bara hon har hö.

Drömmen vore diagonallastat. Men för dyrt. Tyvärr.
Går det inte att skruva loss handtaget på skötardörrens insida? Det har jag gjort på mitt.
 
Jag skulle inte åka utan frambom
Min fick åka brett och med halsring
Bästa släpet hon åkt i var ett ifor.
700 kg häst som hoppar bom är inte kul
Hon låg upp och ner där fram och mitt på e4.
Som tur var tog hon ingen skada av det hela men fy alltså.
Hon försökte fler gånger men halsringen höll nere henne
 
Svårt att förklara men det är en rund grej man får skruva på för att öppna dörren inifrån. Trög som satan.
De flesta framdörrar kan dock sparkas upp, oavsett hur trögt låset är, sparkar hästen på dörren så kan den bågna så låset kan hoppa ur. De gånger jag kört shettis, kossor eller grisar sätter jag alltid ett spännband utanpå transporten runt skötardörren som extra säkerhet.
 
En liten trådkapning, vilka transporter finns det som man kan enkelt öppna frambommen utifrån, ensam utan specialverktyg? Efter en ordentlig incident i helgen steg mina krav på transport betydligt!
 
En liten trådkapning, vilka transporter finns det som man kan enkelt öppna frambommen utifrån, ensam utan specialverktyg? Efter en ordentlig incident i helgen steg mina krav på transport betydligt!
Både min gamla boj och mitt nya Forzab kan man fälla frambommarna utifrån. Speciellt om man håller efter och smörjer mekanismen lite då och då så är det lätt.
 
Thule har en bra panikutlösning, man drar i en spak på utsidan så rasar allt.
Svarar flera!
Boj har jag funderat på, de har ju även dörrar bak som också är en grej jag funderat på efter helgens incident. Humbaur måste jag kolla upp. Har en Thule i dag och den är då inte smidig att öppna utifrån men jag har förstått att det är olika på olika modeller. Vilken modell har du erfarenhet av @LenaH?
 
Svarar flera!
Boj har jag funderat på, de har ju även dörrar bak som också är en grej jag funderat på efter helgens incident. Humbaur måste jag kolla upp. Har en Thule i dag och den är då inte smidig att öppna utifrån men jag har förstått att det är olika på olika modeller. Vilken modell har du erfarenhet av @LenaH?
Jag har en Thule Excellent från 2008. 🙂
 
Jag har en Thule Excellent från 2008. 🙂
Tack, ska kolla på dom! Jag har en Thule Equliner från 2009 och den är inte bra, och det var nog tur att jag hade lånat transport när min häst fick ett spel och hängde i taket för med min hade det varit svårare. Bra att veta att det inte bara är de nyaste släpen som har bra lösningar!
 
Och har nån några andra tips på hur man löser sånt här så är jag jättetacksam! 🙏🏻
Förr i tiden la vi halm eller höbalar fram för att hästen helt enkelt inte kunde hoppa över.

Är det en liten welsh hade jag satt upp två bommar fram ifall det finns. Alltså en uppe och en nere. Så hade jag inte bundit henne så tight, utan snarare låtit henne få känna lite frihet så hon inte får panik.
 
Förr i tiden la vi halm eller höbalar fram för att hästen helt enkelt inte kunde hoppa över.

Är det en liten welsh hade jag satt upp två bommar fram ifall det finns. Alltså en uppe och en nere. Så hade jag inte bundit henne så tight, utan snarare låtit henne få känna lite frihet så hon inte får panik.

Smart med dubbla bommar, tack! 👍🏻
 
En liten trådkapning, vilka transporter finns det som man kan enkelt öppna frambommen utifrån, ensam utan specialverktyg? Efter en ordentlig incident i helgen steg mina krav på transport betydligt!

Även de äldre Star Trailer (Rubin, Safir, Diamant) är jättesmidiga, vi hade en sådan nu sist och det funkade superbra! 🙏🏻
 
Jag har en Ume B50 och de har dörrar bakom hästen, går även att köpa dörrar istället för bom framför hästen. Apropå inredningen i dem alltså, själva hoppandet har jag tyvärr inget att tillföra om då jag bara haft lätttransporterade hästar...
 
Svarar flera!
Boj har jag funderat på, de har ju även dörrar bak som också är en grej jag funderat på efter helgens incident. Humbaur måste jag kolla upp. Har en Thule i dag och den är då inte smidig att öppna utifrån men jag har förstått att det är olika på olika modeller. Vilken modell har du erfarenhet av @LenaH?

Jag har en Thule Royal xt.
Har också spakar på utsidan, superenkelt.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
724
Senast: Anemone
·
Utrustning Vi är i farten att köpa vårat första hästsläp (begagnat) och vill gärna ha tips! Måsten: -Mellanvägg och bommar ska gå enkelt att lyfta...
2
Svar
28
· Visningar
4 120
Senast: kryddelydd
·
Utrustning Jag vet att det redan finns massor av trådar om Transportrenoveringar, men jag har inte hittat någon som besvarar mina frågor - därför...
Svar
7
· Visningar
1 390
Senast: Docka
·
Träning Hört en dela säga att man kan köra hästen baklänges! Men nu tycker ju ja de värka konstigt för hur får dom plats med huvudet? Om man...
Svar
7
· Visningar
1 329
Senast: ang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp