Transport som får lasta mycket

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Eufemia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 653
Sv: Transport som får lasta mycket

Självklart. Du ska ju göra nytt teoriprov och ny uppkörning.

Märkningen på släpet ska du inte gå efter, du MÅSTE kontrollera vad registreringsbevisen säger. DELS vad bilen får dra, DELS vad släpet har för totalvikt och max lastvikt.

Om du blir stoppad så räknas det som olovlig körning och du kan bli av med körkortet.Kör upp privat så blir det inte så dyrt,inte ens 2000 går det på.

Det beror på hur mycket övervikt du har. Finns någon formel för det där, men innan du kommer upp i den vikten är det "bara" böter.

Jo, jag har en volvo 945 och jag har för mig att det stod att jag får dra 1560 kg. Jag har ett bojsläp med boogie och sadelkammare som väger totalt 1540 kg. Det står på skylten på släpet att maxlast är 700 kg men när jag blev stoppad i en kontroll häromveckan sa polisen att jag bara får lasta 500 kg. Så jag antar att föra tt lasta 700 kg behöver jag BE-kort.
Jag har även en KIA sportage som får dra något mer. Har den inte hemma just nu så jag har inga papper.

Jo, jag får nog beställa tid till att ta detta e-kort. Det är som sagt bara att få tummen ur... eller skaffa fram några hundra tusen till en lastbil....

Om polisen sa så, att du bara får lasta 500 kg - vägde de släpet då och konstaterade att tjänstevikten på skylten inte stämde? Annars är det nog allt en missuppfattning från något håll.
Min erfarenhet av nyare Boj är att de väger ganska exakt det som står i papperena, så det låter missuppfattning där.

Så om din bil får dra 1560 kg på B-kort och släpets totalvikt är 1540 kg (tjänstevikt 840 kg) så får du lasta 700 kg - på B-kort!
(Låter som samma släp som jag har, Boj Bravo SEH, fast mitt är "fullviktat".)

Tack har pratat med körskolan idag och ska få papper av honom ska jag ska skicka in:) för att få ett lämlighetsintyg.

Det finns (minst) tre scenario.

1) överlast. Du har lastat för mycket i släpet. Du får dra 1400 kg med bilen, släpet har en totalvikt på 1300 kg. Du har lastat 50 kg mer än vad du får (överlast) och släpet väger nu 1350 kg. Det är fortfarande INTE olovlig körning eftersom bilen och körkortsbehörigheten klarar ekipaget. Däremot har du lastat för mycket. Böter. Hade du lastat mer KAN du ha gjort dig skydlig till vårdslöshet, då kan du riskera körkortet.
2) Samma vikter som ovan, men du lastar i 150 kg mer. Släpet väger nu 1450 kg, vilket du inte får dra på med ditt körkort och den bilen. Olovlig körning.
3) Samma vikter som tidigare, men du kopplar ett släp med totalvikt 1500 kg. Detta ekipage är alltså inte ens lagligt på pappret och det är helt solklart olovlig körning. Om polisen får nys om det blir det vackert att stanna vid vägkanten till någon med rätt bil eller behörighet kommer och kan hjälpa till. Man får alltså INTE fortsätta färden med släpet.

Detta gäller vid B-kort, har man BE-behörighet är det BRUTTOVIKT och inte TOTALVIKT som gäller för släpet.

Tack har pratat med körskolan idag och ska få papper av honom ska jag ska skicka in:) för att få ett lämlighetsintyg.

Du behöver inte blanda in körskolan förrän möjligen när du ska köra upp, om du vill spara pengar. Själv tog jag ett par körlektioner (körde in mig på körskolans släp, jag hade deras vid uppkörningen och den egna bilen), resten gjorde jag privat.

*kl*

För att ta BE tänk på att det kostar:
Lämp: 400kr
Synundersökning: ca 100kr

Om man kan låna böcker billigare annars kostar boken ca 200kr
B-boken bör man plugga på nytt ca 200kr

Sedan då teoriprov 180kr
Uppkörning 1500kr
Nytt körkort ca 200kr
Foto för att tillverka till nya körkort, tas vid skrivningen av teorin 80kr.

Plus då att man måste ha ett BE ekipage och någon som kan köra det till uppkörningen. Bensinpengar? Hyra av bil och släp av körskola?

Hur lyckas man att idag få BE under 2000kr är ett mysterium. Bara uppkörning, lämp och teoriprov går på mer.

För att ta BE måste man ha lämp och till det synundersökning och fylla i ett läkarintyg. Skicka in och betala fakturan som kommer.

Sedan kan man plugga teorin själv, boka teoriprovet själv (kod finns på lämpet).
När det är fixat går man enklast till en körskola visar att man klarat teorin och ber om att få hjälp med uppkörningen. Det går snabbast så och enklast.

Dock håller jag med om att köpa något BE test av en körskola inför teoriprovet är bra, samt att ta någon lektion. På uppkörningen är det säkerhetskontroll, bankörning på tid plus ut i trafiken.

/95johsv som tog sitt BE när uppkörningen var mycket billigare (i höstas :))

Det är uppkörningen som blivit betydligt dyrare i år.

Synundersökningen kostade inte mig ett öre då jag gick till ordinarie optiker som bara skrev ett intyg. Behövde inte kolla mig på nytt. :)

Lektioner är upp till var och en att bedöma behovet av, men kör man ofta släp och är van att backa och baxa ser jag knappt någon mening i dem.
Jag körde med min lånade bil kopplad till mitt släp en gång bara för att känna hur den reagerade.
Teorin bör man klara på självstudier också om man är normalbegåvad, men det är ju en mindre kraftansträngning att bli coachad via en körskola förstås.
Allt beror på hur mycket pengar man vill lägga ner (och hur bråttom man har).

I mina trakter är det väldigt få körskolor som erbjuder BE-kurser, närmsta är 5 mil bort och köerna rätt långa.

Jepp, visst kan man få det billigare. Jag gjorde ungefär som du beskriver vad jag ville påtala är att vissa i tråde skrev att man NU kunde få BE för under 2000kr. Det var det jag protesterade emot.

Jag pluggade teorin själv, hade tur och fick låna B boken. Jag körde upp när det var billigare (840kr) ändå hamnade jag på ca 3500kr eftersom jag ville göra säkerhetskontrollen någon gång, lära känna uppkörninga ekipaget (fick lov att hyra av körskolan eftersom ingen jag känner har BE och kude köra ekipaget dit) osv.

Ville bara ge en liten mer nyanserad bild på vad det kan kosta att ta BE.

Ja, du måste fylla i en hälsodeklaration och göra en synkoll. Skicka sedan in blanketterna så får du ett körkortstillstånd som gäller i 2 år (tror jag).

Tror det är ganska omöjligt att få dra två hästar på bara b-kortet.

Vi har en v70 som får dra 1530 kg på b kort,transportens (boj boggie) totalvikt är 1400,har för mig att transporten väger runt 800 kg,och hästen väger max 4-450 kg,så vi har ju lite vikt att spela på med tack och lov!

Om vi skulle åka med två hästar får dom väga max 250 kg var,för om jag minns rätt så vägs väll transporten utan utrustningen va? Om man ställer in mellanvägg,bommar och bakdörrar,så blir det nog upp emot 80-100 kg till.

Om du är osäker fyll i bilens/släpets regnummer här och kolla hur ditt fordon är reggat!
Mycket användbart när man är spekulant!
Sen kan man ju alltid åka till bilprovningen och väga släpet, eller en grusgrop, för att ta reda på den faktiska vikten! Ring och kolla om det är ok. Lite kakor som tack brukar uppskattas!!!

https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 362
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 112
Senast: tara
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
1 062
Senast: Amha
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka