Bukefalos 28 år!

Transportera åring...

MliD

Trådstartare
Jag hoppas att någon här med mer erfarenhet av detta kan ge mig lite värdefulla tips :)

På lördag kommer jag att behöva transportera mitt sto som blir 1 år nu i Februari. Sträckan tar ca 1,5 tim.

Jag hämtade henne i skåne i Aug/Sep och körde till Göteborg. Hon var då lös i transporten och hur cool som helst och helt stilla i princip. Gick på transporten direkt osv.

Nu i nov när jag skulle köra henne 1 tim bort var det svårt att lasta och hon åkte lös igen. När vi kom fram och skulle lasta ur hade hon skurit sig lite i pannan, ingen fara, men endå. Gick runt en del i transporten.

Hur ska jag göra nu på lördag? Lös eller fastbunden?
:nailbiting:

Hon är storhäst. Det är en boggie transport (om det gör ngn skillnad)
 
Sv: Transportera åring...

När jag hämtade hem min häst var han 1 år och 2 mån. Han hade antagligen aldrig åkt innan utan gick bara rakt in i transporten och åkte fastbunden ca 1 h. Ingen fara. Kollade till honom flera gånger på vägen men inga problem. Nu är ju din yngre men inte så mycket ändå. Min var bara ca 135 när han kom hem till mig så din är säkert större.
 
Sv: Transportera åring...

Om hon är van stå uppbunden så kan du ha henne fastsatt. Men det är nog bra om du har mellanväggen i så att hon inte har så stor yta att röra sig på. Jag hade nog även haft mellanväggen i om hon skulle åka lös av just samma anledning.
Fast när jag kör så unga/ovana hästar försöker jag alltid ha sällskap med dom i transporten, det guld värt för framtiden.
 
Sv: Transportera åring...

Hade du mellanväggen i då? Ja dom är ju i princip lika gamla. Jag är mer orolig att hon ska ha fått ngn negativ upplevelse av resan sist och vara lite vild om hon är lös.... hon är inte van att vara fastbunden öht, kan gå i grimma osv men inte sitta fast. Så vet inte vad som är bäst/värst....
 
Sv: Transportera åring...

När jag tog hem min åring hade hon åkt transport 2 ggr. En gång till Tyskland för bedömning och en gång med mamma som skulle insemineras. (Fast mamma var ju med till Tyskland också)

Vi lastade henne som vanligt och hon stod jättefint, dock åkte jag med i transporten :o:o hela vägen (ca 1 h) och det var ju inte så bra, men det fungerade med henne då hon kände mig väl och var trygg med mig redan då! :love:
 
Sv: Transportera åring...

Hon är en jättetrygg individ. Det mer sitta fast eller inte?

Vågat att åka med i transporten ;)
 
Sv: Transportera åring...

Ja nu i efterhand var det ju jättekorkat! :o Men man ville ju inte att en bäbis skulle åka själv! :o

Vi satte fast henne, det känns obehagligt att ha dom lösa om dom försöker vända eller stegra tex! Hon gjorde ett litet hopp då hon blev lite upprörd över att stängas in själv (gått i stor flock) men så fort hon förstod att jag var där och pratade med henne så lugnade hon sig och hon åkte som ett ljus alla gånger därefter! :)

Och då var det skönt att hon satt fast, så fort hon kände att det tog emot så slutade hon. Hade hon varit lös hade hon förmodligen levt rövare.
 
Senast ändrad:
Sv: Transportera åring...

Nä det vill man ju inte ;) hehe

Det får bli fast med mellanvägg tror jag, känns säkrast ändå :) Hon är ganska stor nu så känns inte bra om hon skulle få för sig att leva rövare....
Håll tummarna :nailbiting:
 
Sv: Transportera åring...

Kommer gå utmärkt! :):) Stanna ett par ggr på vägen och kika till henne bara! :)

Japp, mellanvägg hade vi också! :)
 
Sv: Transportera åring...

Det gick jättebra idag. Hon stod så snällt hela vägen :) Så skönt att hon är hemma igen!
 

Liknande trådar

Hästhantering På lördag så ska jag hämta hem min häst (7 månader) har kollat i gamla trådar men lyckas inte riktigt hitta något svar och ingen som har...
2
Svar
20
· Visningar
3 637
Senast: Eme_liie
·
P
Träning Hejsan jag har en ponny som hoppade över bommen när jag var & tävlade, & jag har suttit & funderat på vad de kan bero på när jag då...
Svar
2
· Visningar
763
Senast: Masse
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 378
Senast: Cämz
·
L
Träning Ja, jag tror verkligen inte att det är långt kvar till psyket för mig nu :crazy: det är sånna här tillfällen jag önskar att jag hade...
Svar
17
· Visningar
1 972
Senast: lill_flesky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp