Transportera häst – godkänd transportör m.m.

B

Blicken

Vet ej om det är här jag ska göra detta inlägg...

Är det någon som kan det här med regler för att köra hästar eller vet någonstans man kan läsa (så man fattar) på internet eller någon man kan ta kontakt med.

Om man inte har hästarna eller transport & bil i någon verksamhet vad gäller då?

Gäller kör- och vilotider även för "privat körning", alltså om jag ska till tävling eller annan aktivitet med min häst.

När ska man ha färdskrivare, gäller det bara yrkestrafik?

Om jag transporterar släktings häst vad gäller då behöver jag vara godkänd hästtransportör, för visst finns det något som heter så? Och om släktingens häst ingår i dennes verksamhet är det andra regler då?

Om det nu skulle ändras och jag har hästarna i verksamhet vad gäller då?

Ja, frågorna är många och det måste vara fler än jag som funderar lite på detta eller?!

Finns det någon info från Ridsportförbundet om detta?

Sv: Transportera häst – godkänd transportör m.m.

Min tolkning av reglerna.....

Är det någon som kan det här med regler för att köra hästar eller vet någonstans man kan läsa (så man fattar) på internet eller någon man kan ta kontakt med.
djurskyddsmyndigheten.se

Om man inte har hästarna eller transport & bil i någon verksamhet vad gäller då
8 § Transporttiden för tama hästdjur, nötkreatur, får, getter, grisar, renar, djurparksdjur och hägnade djur får inte överstiga åtta timmar om ej annat anges i dessa föreskrifter. Detta gäller inte för transporter med flygplan

Gäller kör- och vilotider även för "privat körning", alltså om jag ska till tävling eller annan aktivitet med min häst.
se ovan

När ska man ha färdskrivare, gäller det bara yrkestrafik?
Gäller endast dom som bedriver det yrkesmässigt

Om jag transporterar släktings häst vad gäller då behöver jag vara godkänd hästtransportör, för visst finns det något som heter så? Och om släktingens häst ingår i dennes verksamhet är det andra regler då?
6 § För fordon med tillhörande behållare som används vid djurtransporter som underskrider åtta timmar och som har samband med ekonomisk verksamhet (=yrkesmässigt utövande, tolkar jag det som dvs djurtransportörer) gäller följande:
1. Fordon och behållare ska godkännas enligt det förfarande som anges i 1 a kap. 5 §,
2. godkännandets giltighetstid är fem år,
3. om fordonet eller behållaren ändras eller byggs om på ett sätt som påverkar djurens välbefinnande, upphör godkännandet att gälla.
Första stycket gäller inte för transporter av egna djur som djurhållarna utför med egna fordon och behållare i mindre omfattning och på avstånd understigande 65 km från deras anläggning. De gäller inte heller för fordon som endast används för att transportera behållare i de fall då djurens välbefinnande inte kan påverkas av fordonet.

Om det nu skulle ändras och jag har hästarna i verksamhet vad gäller då?
se ovan

Nån kan & vet alltid detta bättre .....

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 877
Senast: Takire
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
18 560
Senast: qitis
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret... 23 24 25
Svar
482
· Visningar
19 991
Senast: Barbabelle
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 588
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka