Transportera hästar, kostnad?

I

IrishCobTinker

Hej!

Jag ska ev transportera 2 hästar åt en bekant.

45 mil enkel resa, så totalt 90 mil.

Hur mycket ska jag ta betalt av henne? Vad räknar man med att det kostar per mil med bil och trailer?
Och jag vill ju ha något för arbetet.

Någon som har erfarenhet?

Sv: Transportera hästar, kostnad?

25-30 kr/mil är väl minst vad man kan räkna med i faktisk milkostnad, drivmedel, slitage, värdeminskning etc.

Sen tillkommer ju vad du vill ha för besväret.

Att köra runt med andras hästar mot betalning, utan försäkringar etc (eftersom jag antar att du är privatperson och inte har reg. transportfirma) är nåt jag hade aktat mig för. Vem står för fiolerna om något händer?

För att svara på det måste du nog berätta vad det är för bil du har.

Det är ju en enorm skillnad ifall det handlar om en ny Volvo eller en Volvo från 1990 t.ex. I det förra fallet har du ju en ganska stor värdeminskning per mil som i princip saknas i det senare fallet.

Tanka fullt innan du åker så har du ju koll på vad bränslet gick på.
Sen får du väl lägga allt från någon krona (Volvo 1990) till kanske 20 kr (nya Volvon) per mil.

Kopierat från Jordbruksverket gällande kompetensbevis, detta är alltså UNDANTAGEN där det inte behövs kompetensbevis. Resten ligger alltså under komptensbeviskravet. Detta gäller alltså bara EGNA djur för KORTARE transporter och mindre omfattning.

---
Om du transporterar egna djur i eget fordon kortare sträckor än 65 kilometer och i mindre omfattning behöver du inte ha något kompetensbevis. Som en tumregel för mindre omfattning gäller åtta eller färre gånger per år. Undantaget gäller också för dig som transporterar egna djur till veterinär, bete eller om djuren ingår i ett bevarandeprogram.
---
www.jordbruksverket.se

Där fick man veta något nytt. Det betyder ju att i princip alla som kör egna hästar måste ha kompetensbevis då det nog är ytterst få som transporterar hästarna färre än 8 ggr per år.

Konstigt att man inte hört talas om det. Jag har varit med när poliser stoppat hästtransporter vid rutinkontroller, men inte har de frågat om några kompetensbevis. Det känns ju inte som att det är en regel med särskilt god efterföljnad då jag misstänker att väldigt få hästtransportägare känner till det.

Hur har du kunnat undgå det? Det har ju diskuterats både här (diskussionssidor och Nyheterna) och i facktidningar (Ridsport och andra hästmagasin). Det är ju absolut inte nytt, så det är ju inga nya diskussioner.

Jag lägger ingen värdering i det, men man ska ju i alla fall vara medveten om fakta när man bryter mot lagar, regler och förordningar.

Hur har du kunnat undgå det? Det har ju diskuterats både här (diskussionssidor och Nyheterna) och i facktidningar (Ridsport och andra hästmagasin). Det är ju absolut inte nytt, så det är ju inga nya diskussioner.

Läser inte så mycket hästtidningar. "Häst och Ryttare" är väl en som kommer i brevlådan ibland, men jag kan nog inte påstå att jag läser den från pärm till pärm.

Kompetensbevis finns ju i en massa sammanhang, men jag har alltid kopplat det till yrkesmässig verksamhet. För en person som har som jobb att köra djurtransporter fattar jag ju att det kan behövas. Men för privat bruk trodde jag inte att det fanns sådana krav.

Jag lägger ingen värdering i det, men man ska ju i alla fall vara medveten om fakta när man bryter mot lagar, regler och förordningar.

Jag vet att man förväntas att veta om alla regler och lagar. Men med tanke på hur många det finns så tvivlar jag faktiskt på att det finns någon som har koll på precis alla.

Men nu får jag väl ta och kolla upp detta och se om det är aktuellt att skaffa beviset.

Som djurägare är man ju faktiskt skyldig att sätta sig in i det som står för respektive djurart på Jordbruksverket. Det tar inte så långt tid att skumma igenom, och när man väl skummat det vet man i alla fall ungefär vad som avhandlas.

Nu har jag varit inne på jordbruksverkets sida och kollat.

Som jag fattar det så gäller kravet på kompetensbevis enbart ifall man transporterar hästar inom ekonomisk verksamhet.

På sidan som beskriver reglerna för transport inom ekonomisk verksamhet finns ju krav på kompetensbevis. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/transporter/vadgallerfortransportinomekonomiskverksamhet.4.207049b811dd8a513dc80001019.html

Men när det inte handlar om ekonomisk verksamhet kan jag inte hitta några sådana krav.

Så som jag tolkar det behöver jag inte något kompetensbevis om jag skjutsar grannens häst till det lokala ridhuset så länge som jag inte gör det i näringssyfte.

*KL*

Nu har det blivit lite snett Lovisaeleonora.

Som hobbyhästägare där hästarna INTE ingår i ekonomisk verksamhet får du köra dina egna hästar kors och tvärs över landet UTAN kompetensbevis.

Om du har hästarna i ekonomisk verksamhet/inte kan anses som hobbyhästägare, då ska du ha kompetensbevis UTOM i de lägen du angav.

--

Följande verksamheter är exempel på vad som inte omfattas av transportförordningen EG 1/2005 vad gäller hästar:

Transporter
- som utförs av/för hobbyryttare/kusk
- i samband med amatörtrav- och galoppverksamhet, B-tränare
- till/från fodervärd
- i samband med amatöruppvisning, ex riddarspel
- i samband med utbildningsverksamhet och ridskolor i normalfallet
- av ridskolehästar till/från tävling

*Professionell verksamhet = yrkesmässig verksamhet = i exemplen ska
enligt Jordbruksverket ses som näringsverksamhet eller annan verksamhet
som genererar en betydande del av privatpersons/företags inkomst.
För att avgöra vad som kan räknas in i begreppet yrkesmässig när det
gäller uppfödning, kan de tillstånd som utfärdas enligt 16*
djurskyddslagen (DFS 2004:5, saknr L 120) användas som vägledning. Dvs
det ska vara minst den omfattningen på verksamheter.

http://www.jordbruksverket.se/nyhet...sportregler.5.8464c7511816bfd5c380001319.html

http://www.kompetensbevis.nu/default.cfm?page=Vem%20beh%F6ver%20g%E5%3F

Dock, att köra annans häst mot ersättning skulle jag INTE göra utan kompetensbevis.

Ja, men ditt återgeende av reglerna var inte korrekt.

Sen är mot ersättningen till en kompis ett gråzonsexempel då det är mot ersättning, men på hobbynivå. Men jag skulle inte chansa - det skulle jag dock inte gjort INNAN reglerna heller, händer något så..nä..

När jag har kört åt andra så tar jag 70 kr per mil plus 300 kr i lastningsavgift, vitt, och jag har alla papper i ordning;)

Nu är väl det diskssionen gäller: att köra annans häst mot ersättning?

Fast läser du TS beskrivning av saken så framgår det ju väldigt tydligt att TS inte bedriver någon verksamhet inom djurtransportbranschen.

Det handlar ju om att köra en bekants hästar och vad man kan ta för den väntjänsten.

Mitt exempel om att skjutsa grannhästen till lokala ridhuset lät väl inte heller som någon näringsverksamhet. Om du ändå trodde det så får jag väl förtydliga att jag inte bedriver någon hästtaxirörelse.

Nu har jag varit i kontakt med Jordbruksverket.

Tar du betalt för transporten anses det vara ekonomisk verksamhet. Möjligen inkomst av hobbyverksamhet (redovisning av inkomsten är ju en helt annan fråga), men så länge pengar byter hand är det en ekonomisk verksmhet som kräver kompetensbevis. Oberoende av om du har det som yrke eller bara kör kompisens kuse.

Tar du betalt för transporten anses det vara ekonomisk verksamhet. Möjligen inkomst av hobbyverksamhet (redovisning av inkomsten är ju en helt annan fråga), men så länge pengar byter hand är det en ekonomisk verksmhet som kräver kompetensbevis. Oberoende av om du har det som yrke eller bara kör kompisens kuse.

Att bara ta ersättning för bränsle, slitage och värdeminskning kan ju knappast räknas som att ta betalt i någon näringsverksamhet.

Så tipset till TS borde ju då bli att ta ersättning för det och vill TS ha lite extra så får väl TS överdriva bränsleåtgången och/eller värdeminskningen så att det kommer upp på en för TS rimlig nivå.

Detta förutsatt att TS saknar kompetensbevis, men det tror jag nog de allra flesta innehavare av hästtransporter för privat bruk gör.

Det handlar inte om NÄRINGSVERKSAMHET. Det handlar om ekonomisk verksamhet. Du kan själv kontakta Jordbruksverket, mailet är helt solklart när de svarade. Om man tar ersättning (oavsett storlek) är det EKONOMISK verksamhet och kompetensbevis krävs. Svart och vitt.

Det handlar inte om NÄRINGSVERKSAMHET. Det handlar om ekonomisk verksamhet. Du kan själv kontakta Jordbruksverket, mailet är helt solklart när de svarade. Om man tar ersättning (oavsett storlek) är det EKONOMISK verksamhet och kompetensbevis krävs. Svart och vitt.

Oavsätt hur så har jag blivit stoppad med en väns häst + en annan persons häst (vän till vän) på väg till mantorp travet och det enda dom frågade va om jag druckit något och fick blåsa. Jag körde ett släp som var mycket för tungt för bilen (1550 släp på en 93a som på B kort får dra 1150) jag behövde inte visa något bevis dom frågade inte om det var mina hästar dom ifrågasatte inte att jag bara hade B kort. Vi hade ingen sulky på vagnen då det var monte som skulle ridas och sulkyn var på den andra bilen. Så antingen ser polisen mellan fingrarna eller så bryr dom sig inte om den här lagen. Sen om det är rätt eller fel spelar ingen roll.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej allsvetande buke! Jag har fått ett par jobberbjudanden som jag håller på att väga mot varandra. Det ena är på cykelavstånd och det...
Svar
8
· Visningar
481
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: Rosett
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 725
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka