transportera med eller utan lädergrimma?

T

Tokmaja

Lädergrimman väcker heta debatter har jag märkt när man pratar om den.
Men i transporten, vad använder ni där?
Ska åka och hämta min nya pålla till helgen och har alltid transporterat med just lädergrimma, men den som ska köra åt mig blev nästan sur då hon tyckte att man INTE kör med det eftersom den är svårare att skära sönder.

MEN min fundering är då... bör man inte ha transportgrimskaft med säkerhetsknäppning på, då får man ju loss hästen UTAN att ta av den grimman.. för OM något händer, vill jag ju gärna ändå ha något att hålla hästkraken i!!!

Sen tycker jag man har hört mycket om brännskador av nylongrimmor, är det bara skrönor?
Det man hörde "förr" var att lädergrimman bara gick av helt enkelt och nylongrimman brände i skinnet när den gick av...

Känner mig helt villrådig känner jag... lutar mot lädergrimman, men hur gör ni??
 
Sv: transportera med eller utan lädergrimma?

Jag har alltid använt lädergrimma, är så inskolad i det sen det var regel genom försäkringar osv. Och nu är det dels på rutin men även det du tar upp, att har du säkerhetsknäppning så har du större chans att få loss hästen genom den än att skära någon grimma.

MEN framförallt, nylongrimmor kan ge fruktansvärda brännskador, har bara varit med om det själv i ett lättare fall då hästen slet till när stallkompisen skulle lasta, fult sår som tog överhört lång tid att läka.
Och alla har väl hållt i ett nylongrimskaft och hästen slitit sig? *aoooow!*
 
Sv: transportera med eller utan lädergrimma?

När jag åker med mina hästar har de en hel och stabil grimma. Om det är läder eller syntet spelar ingen roll. Skulle vilja påstå att ofta är en dyrare nylongrimma bättre än en billig lädergrimma.
Är hästen ovan att åka får den en halsrem som sitter ganska löst om halsen som jag binder under bommen. Allt för att hindra hästen om den skulle få för sig att hoppa över. I grimman har jag transportgrimskaft och/eller ett grimskaft som är knutet med panikknut.
Med mig har jag alltid en bra kniv och extra grimma och grimskaft.
 
Sv: transportera med eller utan lädergrimma?

Jag har lädergrimma och transportgrimskaft med panikhakar i ena änden. Har alltid med mig en kniv också.
 
Sv: transportera med eller utan lädergrimma?

Det du skriver är rätt, en lädergrimma är lättare att ta sönder, en nylongrimma är svårare och bränner in.. :S :crazy:
 
Sv: transportera med eller utan lädergrimma?

Kör med nylongrimma med nos/nackludd i fårskinn. Nylon är mkt lättare att skära sönder, många lädergrimmor är för bra gjorda=går inte sönder om det verkligen behövs
 
Sv: transportera med eller utan lädergrimma?

Det du skriver är rätt, en lädergrimma är lättare att ta sönder, en nylongrimma är svårare och bränner in.. :S :crazy:
 
Sv: transportera med eller utan lädergrimma?

Alltid lädergrimma, för att det inte bränner på samma sätt som nylon, ifall hästen kastar sig, sen är det lättare att skära sönder en lädergrimma.
 
Sv: transportera med eller utan lädergrimma?

Jag brukar alltid använda en nylongrimma av den billigare varianten. Visst kan nylon skära in i huden men det har jag aldrig någonsin varit med om, däremot så har jag ofta upplevt att dessa billiga grimmor ofta går sönder i någon av metallbitarna, antingen en ring eller spännet.

Har transportgrimskaft med panikhake så jag snabbt kan koppla loss om hästen fortfarande sitter fast vid eventuell olycka.

/M
 
Sv: transportera med eller utan lädergrimma?

Ser att många resonerar som mig, då blir det nog lädergrimman då :D.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp