Transportera nyss avvand

Corax

Trådstartare
Jag ska hämta en liten en snart och resan kommer att ta ca 6-7 timmar. Ska man köra smalt eller brett? Fastsatt? Eller kanske helt lös utan "inredning"?
Vad har ni för åsikter?
 
Jag tycker att föl och yngre hästar som inte är vana att stå uppbundna ska åka utan mellanvägg och lösa. Bommen brukar vara kvar (för stabiliteten i släpet), men jag fyller upp med tex hö eller hösilage (som ligger mer stilla och går att packa bättre) framför och har bommen lågt så att fölet inte kommer under. Helst strör jag med spån så att den inte trasslar in benen i en massa halm. Inga skydd eller grimma på fölet. De brukar faktiskt ta det med ro och till och med äta av "fyllningen" längst fram.
 
Jag håller med dig att det är bästa sättet men vill poäntera att det är ytterst viktigt att ha övre bakluckan stängd i detta fallet. så att liten inte hoppar ut.
 
Ja luckan kommer absolut att vara stängd!
Första tanken var att göra precis som Jarrah beskrivit, men en nära vän tyckte det var bäst att ha väggen smalt för att ge balans åt den lille. Blev därför lite tveksam...
Trots allt så är ju fölet, som sagt, inte vidare van att stå uppbunden så länge.
 
Vi fick hem varan liten i mandags. Det ar alltid lika roligt!

Tom transporten pa allt som kan tas ut. Fyll i med massor av span. Grimma kan du ha pa, men bind inte fast.

Du behover nog inte oroa dej sa mycket for balansen osv, liten kommer att klara sej galant i transporten. ta det lugnt och forsiktigt i svangarna sa kommer allting ga bra.

Det roliga ar att lasta!!!!!! :)

Lycka till och beratta for oss hur det gick.
 
Nej OH nej! Inte på långa vägar. Men man måste ju vara ute i god tid! :rofl:
Det är ungefär fyra månader kvar... Tiden går alldeles för långsamt när man vill att den ska gå fort.
 
Jag håller med Jarrah!

Då kan nämligen den unga hästen ställa sig så som den tycker blir bäst! Oftast så ställer de sig med rumpan mot bommen...
 
Du får inte sätta fast en häst som är under ett år, så det är ett problem som löste sig själv.

Den lille blir nog lite ledsen att bli utan mamma så ta du och strippa släpet och halma i ordentligt.
Lång resa framför sig så den lille kommer att lägga ner sig.
Se även till att övre luckan är stängd och att lilla dörren är låst.

AM
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 394
Senast: Eurydome
·
Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
2 708
Senast: kma
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
773
Senast: a1agnlju
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 814
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp