Transportera shettis

turbofling

Trådstartare
Om allt gar som det ska hämtar vi hem tva shettisar i helgen (en mini, 85cm och en normal, 100cm).
Nu funderar jag pa hur vi ska transorterna hem dom pa ett säkert sätt. Vi kommer lana en transport och jag maste titta hur den är uttformad men min erfarenhet är att bommarna brukar vara för höga för ett passa sa sma ponnyer.

Vad har ni för tips för provisoriska lösningar?
 
Om allt gar som det ska hämtar vi hem tva shettisar i helgen (en mini, 85cm och en normal, 100cm).
Nu funderar jag pa hur vi ska transorterna hem dom pa ett säkert sätt. Vi kommer lana en transport och jag maste titta hur den är uttformad men min erfarenhet är att bommarna brukar vara för höga för ett passa sa sma ponnyer.

Vad har ni för tips för provisoriska lösningar?
Jag körde mina lösa när jag tog hem dem. La höbalar framtill under bommen så skötardörren blockerades och hela vägen upp till bommen. Bakluckan helt stängd ända upp.
 
Är ni inte rädda att halmbalarna ska välta på hästen? Brukar tänka på det när folk skriver om att ställa såna i transporten .
 
Vi ställde vår mini lös när vi hämtade henne (82 cm). Hade såklart stängt av fram så hon inte kunde krypa (gå) under bommen där.
 
Om allt gar som det ska hämtar vi hem tva shettisar i helgen (en mini, 85cm och en normal, 100cm).
Nu funderar jag pa hur vi ska transorterna hem dom pa ett säkert sätt. Vi kommer lana en transport och jag maste titta hur den är uttformad men min erfarenhet är att bommarna brukar vara för höga för ett passa sa sma ponnyer.

Vad har ni för tips för provisoriska lösningar?
Såhär gör min man åt mig och ponnyn som är ca 80cm, han bygger en egen bom typ. På det sätt han skruvat fast den i ett stödben då rör den sig inte ur fläcken. Och ingen åverkan på släpet då vi hyr eller lånar släp. :)
 

Bifogade filer

  • received_171619488457607.jpeg
    received_171619488457607.jpeg
    302,1 KB · Visningar: 157
Jag har hittills aldrig sett en fabrikstillverkad hästtransport som har tillräckligt låga bommar för att köra shetlandsponny. Det finns några som "funkar okej" till stor shetlandsponny även om det inte är idealiskt.
Här i Sverige är det lagligt att köra hästar lösa i släpet, du får kolla hur det ser ut där du bor.
Man måste inte lägga halmbalar i fronten, det kan gå bra ändå. Men man måste kunna säkra dörren så den inte öppnar sig under färd.
Sen beror det mycket på hur släpet är utformat.
Vissa släp går att fästa en rejäl plywoodskiva under bommen, antingen kan man köra hästarna på varsin sida av mellanväggen, gärna då bakofram. Eller kan man ta bort mellanväggen och köra dem ihop. Det man ska komma ihåg är att plywoodskivan bör kunna agera lastsäkring och stå emot ponnyernas vikt vid en tvär inbromsning.
Det finns de som väljer att köra ponnyerna baklänges och binda dem i bakbommen, utan att ha något bakom dem (mot fronten) som stoppar dem vid en tvär inbromsning. Det skulle jag avråda från, då åtminstone jag kan tänka mig knäckta ponnynackar i ett sånt läge.
 
Det beror på hur vana dem är med att stå uppbundna. Min 1m shettis binder jag i bommen på lägsta läget. Aldrig varit några problem med att köra. 🙂
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag lite hjälp om hur jag bemöter ägaren till en häst som gått på bete med min... Historian är ganska lång. Får i maj tag på...
2
Svar
35
· Visningar
5 105
Senast: Lyraolissy
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 305
Senast: Inglorion
·
A
Hästhantering Jag skulle vilja få många snabba svar här :) Vi har köpt två hästar till vår gård och båda skulle komma hem i helgen. Den ena skulle vi...
2
Svar
38
· Visningar
5 057
Senast: Korven
·
Hästhantering Hej! Jag ska kanske få hem 2 shettisar i sommar, en mini och en på ca en meter.:) Nu är det så att jag ska ev flytta min egna shettis...
Svar
2
· Visningar
838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp