transportfunderingar...

Jossan_92

Trådstartare
:confused:
vad det finns för transporter(ny & beg) med:
max vikt på 1500 kg
ej över 30.000 helst...
helst inte äldre än ca -95...
ska kunna lasta 2 st d-ponnyer.
Vad finns det att välja på!? Och vad är bra!? :confused: :confused:

Sv: transportfunderingar...

Om du ska lasta 800- 900 kg (två D-ponnyer a 400 - 450 kg/styck) och ha en totalvikt på 1500 kg så hoppas jag att du har BE-kort? Annars blir det knivigt..

1500 - 900 = 600 kg lastvikt = 600 kg tjänstevikt på vagnen. 1500´- 800 = 700 kg tjänstevikt på vagnen. Och räkna på 400 kg styck är rätt lågt om det inte är små D-ponnyer.

Problemet är att det finns få enkelaxlade 1500-vagnar, och få dubbelaxlade som har så låg tjänstevikt. Alltså behöver du högst troligt ett BE.

Eftersom du skriver maxvikt 1500 kg antar jag att du inte har BE-kort dock? Då blir det värre.

Sen har du en ganska snäv budget för årsmodellen, men Värmlandsvagnen ligger lågt i andrahandsvärde, och har iaf enkelaxklad hög lastvikt/låg tjänstevikt iom den totala avsaknaden av annan utrustning än den mest grundläggande. Sen är ju VV ett släp man endera hatar eller älskar. Jag har som bekant bytt åsikt om VV och har numera ett på gården, så ;)

min egen är en riktigt nätt sak som jag inte är helt säker på att hon väger 400...även om hon e maxad...det är en welshkorsning..! har funderat på vv...tkr själv att dom verkar ok, o har ej blivit avskräckt än iallafall...:angel:

Min valack väger 393 kg i normalvikt. Arab, så ganska nätt, maxad D.

Unghästen som SER mycket nättare ut än valacken, hon gick över 400 kg för ett år sen.. (när hon var maxad D)

Så innan du köper transport väg hästarna för att vara säker, för det är rätt vanligt att de ligger kring 400 - 425. Och lasta på marginalerna är dumt, du bör ju ha iaf 50 kg tillgodo på pappret. Du har ju säkert lite strö, lite mat, täcken på hästarna ibland etc etc så att ha 10 kg 'tillgdo' på lastvikten kan bli dyrt.

Sen, ÄNNU viktigare är om du köper begagnat släp att väga SLÄPET innan köp. Många är fuskregistrerade och får på pappret lasta mer/väger mindre än i verkligheten.

Men jag vet inte om VV räcker till viktmässigt heller, men det är värt att kolla eftersom de enkelaxlade iaf lastar rejält.

Har köpt en Brenderup Horseline boggi-vagn. Jag kan bara dra 1300 kg med min bil så jag får en lastvikt på 675 kg. Transportens vikt är 625 kg enligt deras produktblad. Sen hur det är i verkligheten måste man själv väga. Då får jag en transport med 2 öppningsbara fönster och det finns inte på de lättare svenska transporterna jag har tittat på. Det är även säkerhetsbommar som man kan fälla på utsidan. Väntar på att få det levererat så jag kan inte säga hur det går på vägen men när jag tittade på det så tycker jag det var ett bra bruksläp utan lyx för ett bra pris. Har tidigare lånat ett enkelaxlat Brenderupsläp som gick jättebra på vägen.
Vet inte om det finns så många begagnade till salu nu. Vi letade själva efter ett begagnat boggiesläp för runt 30-40.000 som var 1300 kg men det var nästan omöjligt att hitta. Ville också ha ett släp i gott skick där jag inte skulle behöva byta golv eller åtgärda bromsar mm nästan direkt själv. Fick vika mig efter ett tags letande och lägga till pengar och köpa ett nytt demosläp istället. Hade jag lagt till ytterligare 8-10 000 så hade jag kunnat få ett av de billigare glasfibersläpen men då hade min lastvikt blivit så låg.
Med 2 ej för stora D-ponny skulle du klara att köra båda två på B-kort och 1500 kg.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 311
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 734
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 616
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har för flera år sedan fått mitt ledbrosk i ena foten söndertrampat av min käre Kanalj som hade bråttom in från hagen en...
Svar
15
· Visningar
389
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka