transportgolvet börjar bli mjukt *HJÄLP*

Messy

Trådstartare
Köpte mitt släp för 2år sedan, å de hade precis bytt golvet, ingen häst hade åkt i släpet!
Men nu börjar det bli mjukt på vänster sida :eek: dvs där min häst åker!
Jag har tvättat det förra året och låtit det torka, alltid noga med att lyfta mattan och sopa under + lägga något mellan så att det får lufta, men, nu är golvet MJUKARE på den sidan!

Det är trä och målatmed något svart, olje-tjär-liknande...

så, vad ska jag måla det med nu för att det ska hålla bättre?

Jag tvättade ur det idag och nu står det öppet för att torka, mattan är skrubbad och upphängd på tork.

ÅNGEST

Sv: transportgolvet börjar bli mjukt *HJÄLP*

Vad gäller kanterna så brukar jag alltid behandla de med trätjära och rikligt med det också, och då är det de kanter som jag behövt såga som jag lägger sånt på, annars låter jag bli.
Finns nåt medel som är speciellt för att behandla ändträ med men kommer för mitt liv inte ihåg vad det heter.

En sak som många inte tänker på vad gäller att golven blir dåliga fort det är ifall släpet står med överluckan öppen när det inte används och att det regnar rakt in i släpet i större utsträckning än med stängd överlucka. Vattnet blir ståendes där bak och bildar fukt under mattan. Problemet med lös matta är att släpet sällan eller aldrig har ett torrt golv under mattan, i synnerhet inte under denna årstiden.

Kan ha varit dålig kvalite på golvet de lade in också.
Det kanske inte tätades mellan ram och golv på undersidan när de bytte golv, då kan vatten från vägbanan tränga in i kanter och skarvar och komma in vid kanterna på golvet i transporten.

gud jag har verkligen iiiingen aning om vad som gjordes och hur det gjordes... men pappan hade egen vrkstad så jag vet att de hade lagt ner mycket tid på släpet.

kanterna syns lite, men frågan är om jag bara ska tjära in en massa?

överluckan är alltid stängd! Däremot så läcker takventilen lite, men det droppar rakt ner och där har jag spån, aldrig översvämning.

Tyvärr är det så med vatten/fukt att det har en förmåga att tränga in överallt där det finns en möjlighet. försök behandla det på bästa sätt du kan. Stäng takventilen om det går eller täta den med silikon.

Har du möjlighet täta med silikon under transporten utmed alla balkar som golvet vilar mot, vatten och fukt kryper den vägen med.

jag är rädd för att jag inte fattar hur man ska täta UNDER...
är det inte en skiva som ligger på en ram lixom?

är det läge att lyfta golvet och gör-om-gör-rätt?

Om golvet börjat bli mjukt hade jag bytat golvskivan, bara för att vara på den säkra sidan. Tycker det brukar gå fort när det väl börjat bli mjukt.
Och risken med att täta nu, är att där redan är fukt som ställer till problem, som du genom att täta stänger in.

/Camilla

Tätar du underifrån stänger du inte in någon fukt i trät utan trät kan andas inne i transporten runt om mot väggarna.

Om golvet börjat bli mjukt hade jag bytat golvskivan, bara för att vara på den säkra sidan. Tycker det brukar gå fort när det väl börjat bli mjukt.
Och risken med att täta nu, är att där redan är fukt som ställer till problem, som du genom att täta stänger in.

/Camilla

knackade lite på det nu efter tvätten, tror inte det är SÅ mjukt... ska testa med en syl...

Tänk på att fukt kan komma underifrån också.
Om den tex står parkerad i högt gräs.

mmm den står som i skogsparti fast grusat... men jag antar att det inte är optimalt?!

fan jag får ångest, för jag har inte kunnat göra på så mycket andra sätt, har verkligen försökt sköta min transport :(

Ångest skall du inte ha, man kan inte göra mer än det man redan gör.
Håll koll på golvet noga.

mmm den står som i skogsparti fast grusat... men jag antar att det inte är optimalt?!

fan jag får ångest, för jag har inte kunnat göra på så mycket andra sätt, har verkligen försökt sköta min transport :(

Fast då borde det ju inte vara någon fara.
Men om den står i höggräs kan jag tänka mig att golvet blir fuktigt ofta och därför kanske murknar fortare.

Det borde ska hålla längre än 2 år tycker jag.
Jag bytte mitt för ca 5 år sedan nu och det är helfräscht fortfarande. Och det har mest stått på grus, och även gräs ett tag.

Håller med om att det borde vara fräschare efter 2 år. men med transporter vet man aldrig.

Fast då borde det ju inte vara någon fara.
Men om den står i höggräs kan jag tänka mig att golvet blir fuktigt ofta och därför kanske murknar fortare.

Det borde ska hålla längre än 2 år tycker jag.
Jag bytte mitt för ca 5 år sedan nu och det är helfräscht fortfarande. Och det har mest stått på grus, och även gräs ett tag.

jag tror inte hästen går igenom i morgon så att säga... men jag vill att det ska hålla sig så...

ska lägga motorvärmaren upp och ner å sen måla när det är torrt ;)

hårtork någon :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka