Transporthjälp

Sv: Transporthjälp

*kl*

Jag är lite nyfiken på ventilationen på BOJ, de har väl inga öppningsbara fönster? Det stod överst på min lista när vi uppgraderade oss på trailer.

Kan annars varmt rekommendera Thule! Har själv en Excellent, som är super på alla sätt! Kör min 178cm halvblodssto i den och transporten känns fortfarande rymmlig:D

Thule ska kikas upp!
Det jobbiga med de stora transporterna dock är att de tar så himlans plats :p

haha näää. Men vi har bara litet stall och där e fullt av grejs, få ha den hos föräldrarna brevid stallet ;)

Boj har ringa öppningsbara fönster, men väl dubbla takluckor som går att öppna och bakluckan som går att glänta på.
Jag har kört med häst i närmare 30 graders värme ute och det blir aldrig varmare i släpet än ute om man har allt öppet. Ska man ha svalare får man installera AC...

Nja, det behöver man nog inte. När vi kör långt på sommaren med båda förnstrena öppna är det svalare i transporten än det är ute, fartvinden är ju svalare och hästen kan andas friskluft hela tiden!

Till TS: Vi har vår transport ute året runt, mkt praktiskt. Det har för övrigt alla hos oss:D

Vi är också nöjda med ventilationen - förvånande nog. Vi köpte ju ett Westfalia just för att deras ventilation skulle vara så outstanding enligt det allenarådande examensarbetet som gjorts på just ventilation i hästsläp.

Var lite tveksam till Bojs ventilation, men det går ju att göra något åt om man vill. Men vi är jättenöjda, vi har ändå bara en taklucka. Men tillsammans med övre delen på glänt (bakluckan alltså) eller helt öppen om man så föredrar, är det kalasklimat i släpet. Vilket alltså var lite förvånande att konstatera. Men ibland blir man glatt överraskad...

Jo, jag har misstänkt att det ändå är tillfredställande ventilation i BOJ med tanke på att de flesta är nöjda med släpet. Men man blir ju lite nyfiken ändå:p

Jag är faktiskt också förvånad, det var därför jag skaffade trådlös termometer för att se om man behövde åtgärda ventilationen.

zanzan:
Temperaturen blir inte lägre av fartvinden, däremot känns det svalare. Men att köra med ett drag rakt på hästen verkar inte vettigt, även om det är varmt.
Det är ju skugga i transporten också, inte att förglömma. Men hur man kan tillverka svarta släp övergår mitt förstånd...

Fönstren går ju att vinkla och öppna åt många olika håll - hästen har inte drag rakt i ansiktet när man kör såklart, däremot kan den sätta nosen i öppningen på fönstret och andas frisk luft om den vill - det verkar ha varit väldigt lugnande på min häst som lätt blir lite klaustrofobisk!

Nä, svarta släpp verkar väl inte så genom tänkt kanske :p

Konstigt nog så är det inte speciellt varmt i ett svart glasfiber. Inga problem alls.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka