transportskydd eller lindor

Breccia_

Trådstartare
vad skulle ni ha på en häst som "galopperar" i transporten?
han har gjort det sen vi köpte honom och jag har bara kört med transportskydd men tänkte nu att det kanske går bättre med lindor.
någon som har nån erfarenhet av det?
hittills har han aldrig slagit sönder varken sig eller transporten men skydden har kanat ner oroväckande långt.

Sv: transportskydd eller lindor

du kan juh testa med att linda in benen och sedan sätta på boots så att han itne trampar på sig..sedan kan du juh se hur det funkar..visserlgien blir det aldrig lika "säkert" som med riktiga transportskydd,men han kanske gör sig mer illa med riktiga än om han har lindor men sköter sig där inne..så testa på bara:rofl:

varför skulle det inte bli lika säkert som med riktiga transportskydd?
dom åker ju av ändå

ibland har jag lindat o satt transportskydden över. då har skydden ej kasat ner

De gånger jag har kört med broddar, (jättedumt, jag vet! Men hovslagaren hade dragit dem så förbannat hårt!!) Körde jag med senskydd, boots och så transportskydd över. Nu är min iofs lugn och snäll i transporten, men det har gått bra iaf.

Prova med bara lindor eller höga benskydd och boots för att de om det är just att transportskydden går över haset och framknä som han reagerar på, rusar han ut ändå så hade jag nog fortsatt att köra med transportskydd ändå... :crazy:

vi har åkt så med vanlig lindning under skydd men det har vart samma resultat, ibland tror jag att insidan av benskydden är för glatt så det glider på benen.
men nu tänkte jag rejäla paddar från Equiline+superlindor från Equiline (haha vilken bra beskrivning).

det konstiga är att han aldrig är upphetsad eller stressig vid lastning/avlastning, han är helt cool och beter sig om om han äger stället (alltså är det inte Wille vi pratar om :rofl: ).
men likt förbannat hoppar han i transporten och gud vet vad.

Jag har en häst som verkligen HOPPAR & GUNGAR i transporten och hon har haft transbortskydd dom gångerna *hm* Sen va dom inte så hela kan jag säga dom låg alltid sönder trasade, Sen körde jag med lindor och boots sen kom hon på om ja "dansar" så får hon inte på mig dom så jag satte på höga benskydd + boots sen dess har vi aldrig haft nått hopp eller gung i transporten:)

Jag har två hästar och båda lever livet rätt så bra i transporten. Jag har gett upp hoppet om att ha transportskydd, min valack skadar sig ALLTID då de lyckas kasa av så han snubblar och trampar sig .
Det blir lindor och boots numera! ;)

har du provat o ha bomull i öronen? vissa hoppar pga alla läten.

Min ponny höll också på sådär med höga transportskydd. då testa jag o ha låga o då gick det lite bättre, men nu använder jag stora (tjocka) paddar+lindor. o d funkar super! står som ett ljus i transporten! :D

Så gör brorsans unghäst med. Vi tog av honom mer och mer, nu åker han i bara boots och han har aldrig stått så still. Min kan inte åka i bakskydden, då hetsar han upp sig, han åker i bara framskydd.
Jag tror att skydden stör dem och deras naturliga balans så utan är de lugnare och står bättre. Sätt på senskydd och boots första gången så får du kanske en aning om han skulle vara lugnare utan. Och kolla att inte täcket är för tjockt, typiskt stressymtom på stresshästar...

nej gud, aldrig att han skulle åka oskyddad.
tyvärr det händer bara inte o def. inte senskydd o boots r.o.

stilett: han är väääldigt öronskygg så vi går aldrig ens i närheten av hans öron :crazy: min rara fodervärd har ju börjat med att vänja av honom med skyggheten vid öronen genom att låta honom huggas! :idea: :smirk:

Breccia_ skrev:
varför skulle det inte bli lika säkert som med riktiga transportskydd?
dom åker ju av ändå

asså rent generellt så funkar riktiga transportskydd mkt bättre än lindor..då du med lindor aldrig kan skydda hasen,knäna och karleden liksom...så vida du inte har kotringar,boots å sånt..men boots ska du defenetivt ha om du lindar..

Jag skulle göra såhär. Tjocka paddar och lindor från Eql+boots runt om.

Min tok till häst har också svårt att stå still. I början hade han bara benskydd men han tog av sig dom. Nu brukar jag ha honom lindad, boots fram + höga skydd.

Finns spec. paddar på Hööks som är formade som transportskydd men bara är paddar, sen lindar man runt om! Det är jättesmart. Min moster har det till Mollie, och hon är skyddrädd.

om du läser noga så skrev jag att dom åker av, min tanke var att lindorna sitter bättre ;)
boots är en självklarthet på den hästen, oavsett lindor eller transportskydd.

hahaha jo jag läste att du skrev att dom åker av,så därför kommer nog lindor funka mkt bättre än transportskydd då dom sitter på plats,Men de ja ville säga avr att även om lindorna sitter bra så skyddar dom aldrig så bra som riktiga skydd gör..=)

Har ni provat köra honom utan mellanvägg? Eller med mellanväggen flyttad åt sidan?

Annars brukar lindor och boots funka bra, och då har jag kört flera gånger med broddar (dumt kanske, men ännu dummare att hästen halkar och fläker sig när man lastar i och ur, har rejäl vinter här).

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 314
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 276
Senast: Badger
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka