Transportskydd låg eller hög modell

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sante
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 762
S

sante

Vad tycker ni är bäst?
Vilka är fördelar resp nackdelar med höga/ låga transportskydd.
Vilket märket är bra m.m

Sv: Transportskydd låg eller hög modell

Jag föredrar de höga skydden, om hästen accepterar dem.
De skyddar mer och sitter kvar bättre.
Själv har jag Bucas 2000, och dem är jag jättenöjd med! Mina är dock svarta
2000_Boots_Hind.jpg

Min förra häst tyckte däremot inte om dem utan sparkade runt i trailern för att få av dem. Där fungerade det bara med skydd+boots.

Jag har ett par höga från Källquists tror jag. Bra kvalitet, bävernylon på utsidan och teddy på insidan. Pållen gillar dom och jag föredrar dom för jag tror de ger bäst skydd.

Ser inga nackdelar med höga skydd om hästen kan ha dem utan att sparka. Min häst skadade sig i transporten och hade som tur var höga kraftiga skydd annars hade det inde sett så roligt ut. Efter det förstår jag vittsen med att köpa ordentliga skydd!! Låga små tygpaltor till skydd är ju nästan meningslöst..
Jag har Mark Todds höga skydd och de är helt suveräna!

Jag brukar bandagera, både över knät och hoven.(vita fina :D ) Har vi bråttom använder jag "såna skydd". Men man blir ju utskrattad om man använder såna på travet.. På vissa transporter får man inte heller ha skydd pga risken att fastna. På flyget har dom egna skydd men i övrigt får hästarna inte ha "bandage" när de transporteras över gränsen. (det var länge sen jag for så långt med en häst, + att reglerna är säkert olika från land till land.)

Senast ändrad:

Jag har lindor och boots när jag åker md hästen.

Tycker innte att transportskydd sitter stilla utan dom åker bara ner och vrider sig.

kram

Jag har ett par höga eftersom den skyddar hasen jag har märket shire men dom är inge bra dom glider ner men de höga som är bäst är MARK TODD 750kr tror jag att dom kostar'

Jag har låga skydd och ska om ett tag köpa nya och då blir det låga också.
Hästen gillar eg inte transportskydd alls på bakbenen, så jag vill inte ha höga pga det. Och man kan ju inte köpa höga fram och låga bak, tyvärr...
Fast de som finns i hööks som är svarta och bara går upp "förbi" hasen utan att sitta "fast" så högt upp,(som bucasskydden på bilden i den här tråden) de tror jag möjligtvis han skulle kunna ha. Men det kommer bli låga vid nästa transportskyddköp ändå! :smirk:

föredrar höga helt klart skyuddar mkt bättre.

har events svarta på min storhäst de är jättebra.

sen ponnyn har ett par andra svarta kommer inte på vad märket heter nu men köpte de på skandinavium förra året med rött teddyfoder i.

Höga!! Klart att hästen tycker det är lite äckligt till en början, men dom brukar vänja sig snabbt. Jag har Horsewares skydd. Bucas tycker jag är för tunna, men Mark Todd skulle jag gärna ha!!

Höga ska det vara! Själv gillar jag Mark Todds, finns även liknande modeller som fungerar bra.

Höga om h'ästen accepterar dem fullständigt. Hästar som inte gör det utan tenderar att bli irriterade/störda av långa åker med rejälva 'vanliga' skydd (som täcker från under knäet resp hasen ner till nedanför kotan) + boots eller låga REJÄLA transportskydd (dock ont om sådana)

Föredrar Bucas höga, många är så sladdriga och glider men Bucas är perfekt passform poå tycker jag

*borttaget* blev visst dubbelt........

Senast ändrad av en moderator:

ska man ändå ha transportskydd tycker jag att man ska ha höga för de skyddar bättre och mer. sitter bättre åxå

Visst hade ett par höga varit bra då dom skyddar mer men eftersom min häst tycker riktigt illa om sådana och står och slår i släpet om hon har dom på så får det bli låga transportskydd. Hon står då som ett ljus. Billiga är dom också...

Om hästen accepterar det så höga.. har inga själv nu, men ska köpa ett par å då blir det från Mark Todd, alt. bucas.

Just nu lindar jag med höga paddar, då lindas han från kronrand å upp över knäet fram, å bak så blir det från kronranden till nedanför hasen, dock skyddar padden hasen bak också, men det blir så svårt å linda över hasen...

höga säger jag också...
måste bara säga att knäppningen på bucasskydden (bak) såg lite skum ut.. mina knäpps precis under hasen och dom sitter precis som dom ska... läskigt att ha nåt mitt på en led sådär känns det som... fast det kanske bara är en vanesak ;)
tror mina kostade runt 500, kan det vara shires eller horse saver eller nåt sånt... kommer inte ihåg. svarta med vinröd/grå kanter..
Enda nackdelen som jag upplevt är att dom kanske är lite i det minsta laget på min pålle (strlk full) över knäna :o (han har rätt stora både knän och haser :angel: )

Jag ycker dom höga är bäst.
Jag har själv ett par Mark todd:love:
Men om inte hästen gillar höga så går det ju bra med låga.
Min förra ponny lägger sig ner om han får på sig höga skydd.

ursäkta men va finns det för idioter inom travsporten där du bor? här är det å ingen som skrattar för att vi vill skydda vårahästar och om leandre travtränarna har väl om flöesta höga och ordentliga transportsky om om inte lindar....gör som u vill.=)

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att "flytta hemifrån" och funderar på hur jag ska tänka med placering av TVn. Dvs vilken höjd man vill ha den. Min nya...
Svar
14
· Visningar
651
Senast: pepp
·
Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
763
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka