Transportskydd på?

aiquen

Trådstartare
Ska snart transportera en av mina hästar till veterinär några mil härifrån. Resan kommer att ta ca 30-60 min.

Hästen ifråga har jag bara transporterat en gång förut (och då utan transportskydd) och det var inga problem alls. Han gick snällt på, väldigt snällt ur och stod mer eller mindre lugnt under hela resan (som tog kanske ca 30 min).

Dock funderar jag nu på om jag ska ha skydd på hästen eller ej vid den kommande resan? Jag har skydd som jag har haft på honom en gång hittills och i början var det ju såklart konstigt, men han lugnade sig relativt snabbt.

Men samtidigt är det ju en viss risk att han lyckas skaka av sig skydden i transporten, och då vill jag helst inte vara med, samtidigt som en annan risk är att han skadar sig själv utan skydd. Han är dock oskodd, så det är väl också lite därför jag överhuvudtaget överväger att inte ha skydd, eftersom det då inte borde vara lika stor risk att han skadar sig allvarligt, eller är jag helt fel ute?

Hur hade ni gjort?
Skydd på eller inte?

(hoppas jag placerat den här tråden rätt nu, också)
 
Hejsan! Är det bra skydd bör dom ju sitta kvar. Risken för att hästen skadar sig är mindre om hästen är oskodd men jag hade valt att ha skydd på. Dessutom är det väl bra om hästen vänjer sig vid att ha skydd. Du kanske ska åka iväg fler gånger. Öva hästen att gå med skydden på innan. Lycka till! :)
 
skaka av sej?! Förlåt en uppkäftig fråga, men va fasiken har du för skydd då?!

I vilket fall som helst så anser jag det bättre att ha skydd än att inte ha det.

Mvh Jenny
 
Ponnyn åker utan skydd oskodd och ensam i transporten, hon HATAR att ha saker på sig så tills hon vant sig så får hon åka utan. Har inte hänt ngt och vi har ändå åkt rätt mkt.
 
Jag har hört folk prata om hästar som får av sig skydden och sedan blir panikslagna, men det beror kanske på hur skydden sitter då också, ja.

Så egentligen tror jag väl inte hästen skulle lyckas få av sig skydden men jag vet ju inte riktigt hur han reagerar på dem i transporten.

Det är dock ett par veckor kvar så jag får öva med att ha skydd på en stund varje dag så får jag se hur han reagerar.

Tack för svaren.
 
gör så att du övar honom/henne o spänner åt dom ordentligt när ni åker, så har jag gjort, de går nästan inte att spänna dom för hårt, men man får gå lite på känsla men det är ungefär som med lindor att de ska sitta hårt men inte för hårt!
Lycka till!
 
Min pålle gillar inte heller skydd, men står knappast mer still utan. Har dock kommit fram till att hon accepterar om jag kör henne med senskydd runt om (Eskardron. Har den höga varianten bak.) plus boots. Då är hon rätt bra skyddad, men har ändå bra rörelsefrihet.
Mååånga transportskydd är på tok för tunna för att göra någon nytta vid en riktig olycka tycker jag.
 
Jo det har nog med skydden att göra om dom får av sej dom eller inte. Jag har jättebra skydd, med läder på insidan och över hoven, skyddar kanon. Dom här "töntiga" tygskydden kan man nog vara utan, där är nog risken lika stor att dom gör illa sej med skydd som utan.

Jenny
 
Alla hästar reagerar mer eller mindre på transportskydd. Min häst tar jättekliv de första stegen varje gång han får dem på sig. Men jag skulle aldrig ens överväga att låta honom åka utan. Inte för att han är bråkig eller så, för han står jättesnällt, men jag skulle aldrig förlåta mig själv om han gjorde illa sig pga att jag struntat i att ta på han skydden.
Jag tror att din häst inte bryr sig om skydden när han väl är i transporten. Då har de oftast fullt upp med att äta hö och hänga med i alla svängar hit och dit. De balanserar ju rätt mycket när de åker så du kan lugnt ha dem på, se till att de sitter som de ska bara. Ramlar av tror jag inte att de gör, om det inte är nån sorts skitskydd du har, då kan det vara bättre att linda istället. Kom i håg att i så fall linda hela vägen ner till hoven.

Lycka till!
 
Du kan väl transportera med vanliga benskydd på + boots. Det skyddar lika bra som transportskydd, men med mer rörelsefrihet.
 
Lite svårt... känner ju inte din häst... jag har i allafall köpt nya svinbra skydd till min häst... mark todd... sitter som gjutna... och skyddar jättebra!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
Hästvård På lördag hämtar jag hem hästen som varit på foder några år. Det kommer bli en resa ca 30 mil för hästen, och tyvärr ska det ju vara...
2
Svar
38
· Visningar
3 368
Senast: Pudlan
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 215
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp