Transportvikter

g_l_a_d

Trådstartare
Hej!

Jag är i farten att köpa en transport och har hittat en som jag gillar. Kruxet är att släpet har en totalvikt på 2000 kg (lastvikt 1230 kg och egenvikt 770 kg)
Jag får dra 1530 kg med min bil på B-kort. Kan jag lagligt köra släpet?
Tänker jag helt fel när jag kommer fram till att jag kan köra släpet och lasta 760 kg i det?
Egenvikt (770kg) + 760 kg (nu väger min häst inte så mycket men i alla fall) = 1530 kg.

Om jag har lag tråden fel får den gärna flyttas så den hamnar rätt.

Tack på förhand!

Sv: Transportvikter

Du måste ha BE-behörighet för att få köra det släpet med den bilen. För att du ska få köra släpet på vanligt B-kort får det inte vara registrerat med en högre totalvikt än 1530kg

Detta ärt ju en transporttråd så kanske mina enkla frågor passar. :) Jag kan inget om transporter,men vad är egenvikten? Är det vad hästen får väga? Är maxvikt samma sak? lastvikt, är det för hela bilden? Bagage, häst och allt? Jag har en häst som för närvarande väger 590 kg, och kollar för skoj skull ibland på transporter till salu - då det är intressant. :D Men då står det mestadels maxvikt/egenvikt: 560, 500 eller så. :/

Min häst kommer växa till sig och väga över 600-650 kg tror jag, när han musklat sig, vad för viktmått och sådant på transporter kan jag leta efter? :D Min häst är en Frieser. :)

"egenvikt" = tjänstevikt (släpets faktiska vikt)
Lastvikt = Vad det låter som, hur mkt du får lasta i släpet
Totalvikt = tjänstevikt + lastvikt.

Vad du ska leta efter för viktmått på transporten beror ju på om du har B eller BE, och hur mycket din bil får dra på respektive vikt. :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
1 105
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat... 2
Svar
36
· Visningar
3 677
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag... 2
Svar
28
· Visningar
3 921
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej! Jag ska börja övningsköra med släp nu är planen:nailbiting: Vad jag har förstått så får jag dra lätt last vilket är 750 kg eller...
Svar
8
· Visningar
2 094
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka