Trasig bom?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lilla hoven
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 195
L

lilla hoven

Har en liten fundering... Har en sadel som enligt mig är i mycket fint skick, nu är det så att en person påstår att bommen är av på denna sadel. Jag har vridit, vänt & klämt, men kan för mitt liv inte hitta något som tyder på detta! Personen i fråga säger att sadeln knarrar, men gör inte alla lädersadlar det mer eller mindre utan att bommen är trasig??:confused:
Så min fråga är: Hur vet jag att bommen är av??

Sv: Trasig bom?!

Sätt framvalvet mot din midja och fatta tag om bakvalvet, försök pressa bakvalvet mot din midja/framvalvet på sadeln. Då känner du om sadeln ger efter och då kan bommen vara av.

Sv: Trasig bom?!

Sadeln kan knarra utan att det betyder att bommen är av.. Beror ofta på att lädret (antingen utsidan eller insidan) är lite torrt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken... 2
Svar
23
· Visningar
1 130
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 220
Senast: super
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
17
· Visningar
701
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Artfex S

Hästrelaterat

Tillbaka