Trav är djurplågeri...

Sv: Trav är djurplågeri...

Jag hoppas du förstod kontentan i mitt inlägg.
Jag trodde att detta handlade om en man som BÅDE gjort en polisanmälan och sedan berättade om sina upplevelser, men valde att vara anonym.
Så var ju inte fallet som du nu förstått

Och nu handlar det ju inte om vad jag skulle tro ifall någon anmälde MIG- jag skulle ju veta vad jag gjort/inte gjort.
Det handlar om vad andra utomstående skulle tro om någon anmälde mig- att det är farligt att smutskasta en anmälare eftersom ingen annan än anmälaren sett det denne sett.
Kontentan av vad kag skrev var att Om du blir anmäld/ smutskastad så vet du vad du gjort/ inte gjort, likväl som ÅS vet....
Och anmälare finns tydligen ingen heller så hur smutskastar man då? Att det finns en anmälare gör väl inte saken sann dessutom?



men som sagt- läs mit förra inlägg. Jag tycker det är dåligt att gå ut i tv och vara anonym när man inte ens har så mycket på fötterna attm an gör en anmälan.


Btw: Det behövs inte alltid teknisk bevisning. Vittnesmål räknas också som bevis. Finns fall där personer blivit fällda enbart på vittnesmål, utan någon form av teknisk bevisnin (dna, bilder, video, fingeravtryck, etc).

Det finns inga vittnesmäl, lika lite som teknisk bevisning. Vittnet måste ju vara högst trovärdigt om rätten ska fälla enbart på det i så fall.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Tyvärr har jag sett med egna ögon när hästar blivit fostrade med elfösare, och de visar faktiskt inga tecken på bakskygghet efteråt.
En traumatisk upplevelse under tiden, men de blev inte traumatiserade för framtiden. Tyvärr fyllde alltså verktyget den önskade funktionen.

Varför jag vet och vem det var håller jag dock tyst om, jag tänker inte vara en dum, anonym skuggfigur som kastar skit på folk innan processen är klar. Det handlar inte om någon travis iaf :) (Så ja, jag är den förste på att skriva under på att ridsporten inte ska få några guldstjärnor.....)

Tack för ditt inlägg, intressant om än trist att du har den erfarenheten att dela med dig av.

Nu var det ju Å.S åsikt jag klippte in, själv har jag ingen mer åsikt än funderingarna runt hur det skulle funger om det fungerade.

Min största gissning är att det blir förbannat farligt om det skulle fungera fel på fel häst.
Och hästar borde ju reagera olika beroende på individ?
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Tyvärr har jag sett med egna ögon när hästar blivit fostrade med elfösare, och de visar faktiskt inga tecken på bakskygghet efteråt.
En traumatisk upplevelse under tiden, men de blev inte traumatiserade för framtiden. Tyvärr fyllde alltså verktyget den önskade funktionen.

Varför jag vet och vem det var håller jag dock tyst om, jag tänker inte vara en dum, anonym skuggfigur som kastar skit på folk innan processen är klar. Det handlar inte om någon travis iaf :) (Så ja, jag är den förste på att skriva under på att ridsporten inte ska få några guldstjärnor.....)

Verkligen trist att behöva se något sånt!
Vet inte hur gammal du är, själv är jag "Tant" på 45 och har lyckan att aldrig behöva sett något sånt trots att jag är uppvuxen med häst. Jag hade nog blivit totalt vansinnig och "elat" den som "elade" hästen !
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trav är djurplågeri...

:eek: Vi har minst en som skulle inrikta resten av sitt liv på att vilja döda oss om vi gjorde något mot hennes vilja :angel:
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jag är kvar i ungdomens glada vår, dvs 22 :D
Var ett par år sedan detta hände, och jag var och är tyvärr lika rädd för människan i fråga som hästarna var.
Trots det kämpar jag mot det och är vittne, det är tungt minsann.
Jag önskar att jag sluppit se, för det är ingen dans på rosor minsann :crazy:
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Jag är kvar i ungdomens glada vår, dvs 22 :D
Var ett par år sedan detta hände, och jag var och är tyvärr lika rädd för människan i fråga som hästarna var.
Trots det kämpar jag mot det och är vittne, det är tungt minsann.
Jag önskar att jag sluppit se, för det är ingen dans på rosor minsann :crazy:

Har du anmält o ska vittna?? :bow::bow::bow:

Något som jag tycker är ganska intressant är ju att Å.S hästar varken är rädda för honom eller nån annan.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Tänk att jag trodde du var gammal nog att veta skillnad på el-stöt och
el-chock.

Jag försvarar inte grisfösarna men om du nu ska ha åsikter som du vill att övriga skall lyssna på så skriv åtminstånde rätt.

Själv letar jag febrilt efter "ignoreraknappen" som inte är kvar där den var förut...

AM

Haha..svarar mig själv nu. :D

Hittade ignoreraknappen under Kontrollpanelen.:idea:
Fungerar jättebra och denna tråd har blivit läsbar igen :devil:
Och faktist inte så lång heller..


I övrigt.
Om man sätter ström på hästen så borde det behövas både slaggjord och integralhjälm...
Man vet aldrig :cool:

AM


AM
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Fast om man skyddar sig rejält och straffar varje protest hästen ger mot elen (eller slagen), så ger den upp till slut- de är ju ganska klipska, våra djur!..

Humlan: Jajamen. Men lätt är det inte. Min psykolog har mycket att rota i iaf :angel::D

nej, nu känner jag att jag snart säger för mycket. Men, det var trevligt att gästspela hos er, nu har jag inte så mycket vettigt kvar att säga! Jag återgår till mina isländska raggsockor, och önskar alla lycka till inför tävlingssäsongen 2009, och håller alla tummar för att de bra människorna inom alla sporter får cred för detta, och att de som aldrig tycks kunna hålla sig till djurskyddets regler åker på en rejält saftig smäll.....
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Om Travsporten inte varit värre än andra hästsporter varför vägrar då försäkringsbolag försäkra startade travare?
Nej, nu ljög jag lite. Däremot försäkrar dom inte benen på startade travare utan lämnar reservation vilket betyder att om hästen blir halt, oavsett anledning, så går det inte att få ut några försäkringspengar.

Sen att ridning också ger skador på hästar förnekar jag inte, men traven är definitivt värre.

Bara för att vissa sköter sina hästar såsom jag sköter min häst betyder det inte att alla gör så och att travbanan är mer stressande än en dressyrbana är hyffsat logiskt. I en dressyr tävling tävlar hästen enskilt inte tillsammans med flera andra. Om jag går omkull på tävlingsbanan behöver jag aldrig oroa mig för att bli påsprungen.

Jag ställer mig helt klart på Djurens rätt sida, inte bara för att det är en stor organisation utan efter det jag sett med mina egna ögon.
Travsporten är fysiskt och psykiskt mer påfrestande än "vanlig" ridning.

Sen kan man ju diskutera hästpolo samt galoppen om man ska gå in på skador..
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Fast om man skyddar sig rejält och straffar varje protest hästen ger mot elen (eller slagen), så ger den upp till slut- de är ju ganska klipska, våra djur!..

HAr mycket svårt att tro att hästen travar från 1.35 till 1.15 bara för att man har ström....:cool:

Den borde då bryta ut och hoppa istället

AM
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Att travsporten sliter på hästarnas ben är ju ett faktum. Det faktumet förhåller sig försäkringsbolagen till genom att inte försäkra skador på benen. Det är rätt extrema farter i travtävlingar och ja, det sliter.

Kanske borde försäkringsbolagen inte heller försäkra ridhästarnas ryggar? Men det är en parentes.

Visst sliter travet!
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Om Travsporten inte varit värre än andra hästsporter varför vägrar då försäkringsbolag försäkra startade travare?
Nej, nu ljög jag lite. Däremot försäkrar dom inte benen på startade travare utan lämnar reservation vilket betyder att om hästen blir halt, oavsett anledning, så går det inte att få ut några försäkringspengar.

Nåt man kan fråga sig är varför det inte är så i alla dicipliner.

För åker jag till Strömsholm så är det inte travarna som springer mest på hältgången....

AM
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Fast om man skyddar sig rejält och straffar varje protest hästen ger mot elen (eller slagen), så ger den upp till slut- de är ju ganska klipska, våra djur!..

Humlan: Jajamen. Men lätt är det inte. Min psykolog har mycket att rota i iaf :angel::D

nej, nu känner jag att jag snart säger för mycket. Men, det var trevligt att gästspela hos er, nu har jag inte så mycket vettigt kvar att säga! Jag återgår till mina isländska raggsockor, och önskar alla lycka till inför tävlingssäsongen 2009, och håller alla tummar för att de bra människorna inom alla sporter får cred för detta, och att de som aldrig tycks kunna hålla sig till djurskyddets regler åker på en rejält saftig smäll.....

Fast? Man vill ju inte de ska slåss, ge upp eller skita i det?
Kör man el på en travare vill man ju ha effekten att den sätter fart utan helvete. Inte kuva den...
Börjar den tok slå finns de väl inget skydd i travvärlden som håller och då är väl hästen förstörd?

Starkt gjort av dig, du har hela min respekt och beundran för det! :bow:
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Åh, tack! Det värmer, verkligen. :)

Nu ska jag lsuta stjäla er tråd, som sagt. Tack för mig, och ha en bra helg!
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Om Travsporten inte varit värre än andra hästsporter varför vägrar då försäkringsbolag försäkra startade travare?
Nej, nu ljög jag lite. Däremot försäkrar dom inte benen på startade travare utan lämnar reservation vilket betyder att om hästen blir halt, oavsett anledning, så går det inte att få ut några försäkringspengar.

Sen att ridning också ger skador på hästar förnekar jag inte, men traven är definitivt värre.

Bara för att vissa sköter sina hästar såsom jag sköter min häst betyder det inte att alla gör så och att travbanan är mer stressande än en dressyrbana är hyffsat logiskt. I en dressyr tävling tävlar hästen enskilt inte tillsammans med flera andra. Om jag går omkull på tävlingsbanan behöver jag aldrig oroa mig för att bli påsprungen.

Jag ställer mig helt klart på Djurens rätt sida, inte bara för att det är en stor organisation utan efter det jag sett med mina egna ögon.
Travsporten är fysiskt och psykiskt mer påfrestande än "vanlig" ridning.

Sen kan man ju diskutera hästpolo samt galoppen om man ska gå in på skador..

Jag kan bara inte låta bli, försäkringarna på travarna täcker inte slitageskador hos hästarna (och jag tror inte att det är långt borta hos ridhästarna heller..), däremot täcker försäkringen för skador uppkomna av trauma såsom frakturer, fissurer och sårskador.

Hos travhästarna så märks hältorna ofta mycket fortare än hos ridhästar p.g.a farten, och det är farten som sliter, ja det håller jag med om. Det finns en anledning till att travhästarna körs in tidigt. Den anledningen är för det mesta inte att de ska tränas och tävlas som två-åringar utan det handlar om att träna och stärka hästens leder, senor och muskulatur tidigt.

Jag är ridmänniska i grunden och när jag, i framtiden, ska leta häst kommer jag inte kolla närmare på de hästar som är "sent tagna" OM det inte är något extra intressant av ovannämnda anledning, men det innebär inte heller att jag kommer att köpa en häst som är inriden för tidigt heller.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

När man har gjort det och inget händer så kanske man tar saken i egna händer :grin: Se till att ni rensar bort "troll" istället för att låta dom härja o förstöra trådarna! :mad:
Det är inte automatiskt ett troll bara för att inläggen är lite provokativa.
IGNORERA sådana inlägg om du inte tycker om dem, det är ett bättre sätt att bli av med provokatörer än att tjafsa med eller om dem. :idea:
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Det är inte automatiskt ett troll bara för att inläggen är lite provokativa.
IGNORERA sådana inlägg om du inte tycker om dem, det är ett bättre sätt att bli av med provokatörer än att tjafsa med eller om dem. :idea:

LITE

Vilket forum är du i :confused:

Klart man inte behöver svara. Men ska vi köra med den metoden kan alla vara lika otrevliga och provokativa som "trollet" är om det är så ni vill att buke skall vara:confused: :devil:

Nä fy för... Vi vill ha en trevlig atmosfär så snälla ge oss det istället :cool:
 
Sv: Trav är djurplågeri...

Nåt man kan fråga sig är varför det inte är så i alla dicipliner.

För åker jag till Strömsholm så är det inte travarna som springer mest på hältgången....

AM
Fast kan inte det till viss del bero på det geografiska läget? Och att Strömsholm ju är ett ridhästcentrum...
Jag antar att det finns en ATG-klinik på den närmaste travbanan också (Eskilstuna, va?) och att travhästarna kommer dit i första hand. OM inte annat så för att ägarna kanske anser att veterinärerna där är bättre på travhästar än de är på ridhästkliniken i Strömsholm...

Sen om jag relaterar till hur det brukar vara på kliniken här, när man är där, så är det nog ganska lika blandning på travare och ridhästar, beroende på när på dagen man kommer. Dessutom är det ofta så med travare att killarna kommer in och ber om bedövning i en viss led innan de ger sig ut på banan en sväng till, dvs man ser inte pållarna inne på löpargången i samma utsträckning, även om utredningarna görs.
 
Sv: Trav är djurplågeri...

LITE

Vilket forum är du i :confused:

Klart man inte behöver svara. Men ska vi köra med den metoden kan alla vara lika otrevliga och provokativa som "trollet" är om det är så ni vill att buke skall vara:confused: :devil:

Nä fy för... Vi vill ha en trevlig atmosfär så snälla ge oss det istället :cool:
Men GE DIG NU!
Det finns fler än du som har rätt här i världen!
DINA inlägg är faktiskt precis lika otrevliga som någon annans inlägg när du håller på sådär!

Den person som du hävdar är ett troll är faktiskt aktiv på flera delar av Bukefalos och är inte ett troll utan möjligen en provokativ användare, vilket faktiskt inte är samma sak. Det är bara att acceptera att alla inte tycker likadant. IGNORERA som sagt!
 
Sv: Trav är djurplågeri...

men ge dig nu!
Det finns fler än du som har rätt här i världen!
Dina inlägg är faktiskt precis lika otrevliga som någon annans inlägg när du håller på sådär!

Den person som du hävdar är ett troll är faktiskt aktiv på flera delar av bukefalos och är inte ett troll utan möjligen en provokativ användare, vilket faktiskt inte är samma sak. Det är bara att acceptera att alla inte tycker likadant. ignorera som sagt!

Du har PM! Vill veta hur man tar bort sin användare. Har fått nog av den här soppan nu...
När inte ens moderatorn kan uppföra sig går det inte att säga att någon annan ska göra det.
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp