Trav eller galoppbana

westernbiten

Trådstartare
Hej. Jag undrar om det finns någon privat anläggning som har en galopp eller travbana som allmänheten med hobbyhästar kan få komma och rida på. Tänker precis som man kan åka till ett ridhus, betala en avgift och få träna någon timme själv. Bor i enköping. Tycker jag ser anläggningar överallt. Men de jag ringt till och frågat har bara velat ha sina egna hästar där och inga utomstående. Är det så att hästmänniskor helt enkelt inte åker till såna ställen för att träna, så det inte finns någon efterfrågan. Jag skulle tycka att det var roligt att ibland åka och leka lite med sin häst. Hoppas någon kan hjälpa mig.
 
Hej. Jag undrar om det finns någon privat anläggning som har en galopp eller travbana som allmänheten med hobbyhästar kan få komma och rida på. Tänker precis som man kan åka till ett ridhus, betala en avgift och få träna någon timme själv. Bor i enköping. Tycker jag ser anläggningar överallt. Men de jag ringt till och frågat har bara velat ha sina egna hästar där och inga utomstående. Är det så att hästmänniskor helt enkelt inte åker till såna ställen för att träna, så det inte finns någon efterfrågan. Jag skulle tycka att det var roligt att ibland åka och leka lite med sin häst. Hoppas någon kan hjälpa mig.

Det hade jag också velat göra!

När jag var i tonåren red jag en travare och i närheten fanns det en travbana som låg en bit från travtränarens gård (travaren jag red hade inget med tränaren att göra). Den fick man rida på om man inte var där när han var där eller förstörde. Det var fantastiskt! Där kunde man verkligen dra på för fullt! Fint underlag, bra sikt! Folk körde dit sina hästar med transport för att rida där.

Jag önskar att det du efterlyser fanns! Hade varit perfekt för att lägga in lite konditionspass då och då.
 
Där jag bor kan man vara på travbanan. Man måste vaa medlem och sen kostar det några hundringar per år i anläggningsavgift. Travarna har företräde dock om de är där när man vill rida.
 
Annars finns det kanske någon ovalbana för islandshäst att hyra? Inte riktigt samma sak men de borde kunna hyra ut :)
 
När Täby galopp fanns hade de tider för ponny- och ridhästträning. Kanske har de det även på Bro Park? Det är ju nära Enköping.
Att utomstående inte får rida (själv) på galopp- och travbanor (även privata träningsanläggningar) har jag full förståelse för. Det kan ju gå ganska fort när man tränar.
 
Hej. Jag undrar om det finns någon privat anläggning som har en galopp eller travbana som allmänheten med hobbyhästar kan få komma och rida på. Tänker precis som man kan åka till ett ridhus, betala en avgift och få träna någon timme själv. Bor i enköping. Tycker jag ser anläggningar överallt. Men de jag ringt till och frågat har bara velat ha sina egna hästar där och inga utomstående. Är det så att hästmänniskor helt enkelt inte åker till såna ställen för att träna, så det inte finns någon efterfrågan. Jag skulle tycka att det var roligt att ibland åka och leka lite med sin häst. Hoppas någon kan hjälpa mig.

Bro park hade iaf öppet för ridhäst någon kväll i veckan förut. Kolla med dem!
 
När Täby galopp fanns hade de tider för ponny- och ridhästträning. Kanske har de det även på Bro Park? Det är ju nära Enköping.
Att utomstående inte får rida (själv) på galopp- och travbanor (även privata träningsanläggningar) har jag full förståelse för. Det kan ju gå ganska fort när man tränar.

Min tanke med det (jag är inte TS) hade ju varit att endast vara där när ingen annan tränar. Skulle absolut inte vilja vara på en travbana när de tränar travhästar.
 
De flesta tränare är rädda om underlaget,oftast lägger de timtal i traktorn varje dag så har full förståelse att De inte vill ha privat personer där.
Vet iaf att förr red folk på kvällstid på Örebro travet rakbana och slinga. Antar att de hade talat med ledningen.
 
Min tanke med det (jag är inte TS) hade ju varit att endast vara där när ingen annan tränar. Skulle absolut inte vilja vara på en travbana när de tränar travhästar.

De flesta banor utnyttjas ju främst på morgonen och förmiddag, så borde finnas tider över tänker jag :)
 
De flesta banor utnyttjas ju främst på morgonen och förmiddag, så borde finnas tider över tänker jag :)
Amatörer kan ju träna andra tider. Och som @MayGrace påpekade så tar det tid att göra ordning banan efter träningen så att den är klar till nästa dag. Efter det vill man kanske inte att någon ska rida/köra. Jag tror att det kostar mer än det smakar att administrera och sköta en bana så att utomstående kan komma dit. Och även då behöver man ju ha regler om t ex vilket varv man rider i, utrustning etc. och helst någon som övervakar att de följs.
 
Annars finns det kanske någon ovalbana för islandshäst att hyra? Inte riktigt samma sak men de borde kunna hyra ut :)
Ovalbanor för islandshästar har ett annat underlag anpassat för små hästar, dessutom är ovalbanorna mindre så det går inte att sträcka ut med en "normalstor" ridhäst.
Stora hästar river upp hål i den platta ytan så det blir knöligt.
 
Ovalbanor för islandshästar har ett annat underlag anpassat för små hästar, dessutom är ovalbanorna mindre så det går inte att sträcka ut med en "normalstor" ridhäst.
Stora hästar river upp hål i den platta ytan så det blir knöligt.

Håller med, det är helt olika saker. Jag har islandshästar och rider både på ovalbana och travbana, och tränar ju helt olika saker där. Ovalbanan har ett fastare underlag som funkar bra att träna t.ex. tölt i olika tempon, övergångar, tempoväxlingar osv. Rider iofs både galopp och pass där också, men aldrig "konditionsträning". Travbanans underlag är mjukare/djupare och det blir jobbigare för hästen att tölta, så brukar jogga i trav o galopp med syfte att träna kondition. Den vi har tillgång till är dessutom kuperad, så blir extra effekt av konditionsträning att galoppera uppför och ta det lugnare nedför - lite naturliga intervaller.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 576
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Hej kära Buke! Jag letar häst till mig och familjen och skulle bli så tacksam för lite hjälp och råd här! Flera av mina absoluta...
Svar
15
· Visningar
2 791
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp