Trav folk..Hjälp

Det tjocka "skumgummibettet" heter "Soft Touch". Har inte provat så jag kan inte uttala mig om det!

ju smalare ett bett är, ju skarpare är det...och det finns föreskrifter om hur smalt ett bett får vara inom travsporten.....

Vilket är helt fel, ju tjockare ett bett är ju skarpare är det, för det får helt enkelt inte plats i en ädel hästs mun. på 30 år har hästmunnarna krympt pga sportaveln och gårdagens bett är just gårdagens bett.

Många har tyvärr kvar de gamla tjocka betten, och tror, precis som du att det är mildare ju tjockare det är..sen snör de åt med nosremmen..
Ett smalare bett känner inte hästen merän när man tar i det. alltså: bettet är inte skarpare än handen.

Ju smalare, ju mildare!

alltså kan ni tänka er hur crescendo bettet plågar hästen även utan att tömmen drar åt, den kan ju inte stänga överhuvudtaget.
Bort med de tjocka betten och de gamla myterna, och in med snälla händer och glada hästmunnar.

klaga då inte bara på travets läderklädda bett.

hur många är det inte inom ridsporten som har ett jättetjockt tex gummiklätt pelham?? :smirk:

Inom ,jag bara hålla med vad du säger, speciellt bland ponnyerna med sina hårt snörda nosremmar och pessoabett o pelham..mm..men nu handlade det om travbett. och inte många skulle ens se åt ett entöms bett mm.

problematiken är att man inte alltid kan rada upp alla sporter. det jag sade i mitt förra inlägg var mera generellt. ju mindre bett, ju bättre för hästen.

Är bettet skarpt, byt hand.

Crescendo-bettet är inte tjockt om det inte ligger på höjden; snarare är det väldigt tunnt om det ligger ned i munnen. Står det däremot upp så kan jag förstå vad det är du snackar om.

Men hur bekvämt är det med ett tunnt uppkäk egentligen? Som jag har fått det förklarat så är uppkäket TILL för hästen att luta sig i när den blir trött, och om då vikten av hästens huvud hamnar på det där lilla, tunna bettet, hur skönt kan det vara? *bara fundersam* (inte vidare insatt i trav; men nyfiken av mig)

det ligger på höjden och har fasta "skänklar" är alltså gjort för att vara väldigt skarpt. de jag har sett har varit ca 3 cm eller mera på höjden.

ett uppkäk är ju tunnt för att det ska få plats i munnen (jämför kandar)
Men fler har väl upptäckt den andra sortens uppkäk där hästen vilar hakan istället.
Jag..tycker att man ska träna hästen att klara ett lopp utan att behöva vila huvudet..men den tanken förkastas pga olycksrisken utan uppkäk.

ett entöms bett är inte värre än andra "vanliga" hävstångsbett, gags, pessoas och ja allt vad det nu finns.
oavsett om det är inom travet eller ridsporten.

Vilket är helt fel, ju tjockare ett bett är ju skarpare är det, för det får helt enkelt inte plats i en ädel hästs mun. på 30 år har hästmunnarna krympt pga sportaveln och gårdagens bett är just gårdagens bett.

Många har tyvärr kvar de gamla tjocka betten, och tror, precis som du att det är mildare ju tjockare det är..sen snör de åt med nosremmen..
Ett smalare bett känner inte hästen merän när man tar i det. alltså: bettet är inte skarpare än handen.

Ju smalare, ju mildare!

alltså kan ni tänka er hur crescendo bettet plågar hästen även utan att tömmen drar åt, den kan ju inte stänga överhuvudtaget.
Bort med de tjocka betten och de gamla myterna, och in med snälla händer och glada hästmunnar.

Nu generaliserar du väl änndå lite väl mycket när du skriver ju smalare desto midare, nog för att skarpheten hos ett smalt bett till största delen ligger i hur handen som håller i tömmar/tyglar är men om nån skulle få för sig att rida med 2mm ståltråd så är väl inte det direkt milt iallfall.
Fram för lagom bett, så pass smala att de får plats i hästens mun men samtidigt så pass tjocka att det inte är onödigt stor risk att skada hästen.

vanliga hästmänniskor förstår nog..

normen ligger på 14-15 ibland mera!

jag skulle vilja ligga på 10-12 som max.

ang entömsbettet, så har funktionen ex gag, och entömsbett helt olika funktioner. ett entömsbett har du för att hästen är stark, går utåt, innåt, viker ut, drar etc, alltså en olat, ett beteende hos hästen som uppkommit pga något. antagligen hur den är inkörd eller ovilja mot att springa i ett travlopp, stress fel på kroppen, munnen etc..

inte för att jag på något sätt förespråkar andra hjälpmedelsbett (unvikande av problemet)

/jenny

Visst förstår vanliga hästmänniskor, men du kan ju inte vara säker på att det bara är sånna som läser här, och uttalandet ju smalare desto mildare kan missförstås av vissa, inte att det är så kasnke men att du tycker det.

Skriv hellre vad du menar ;-)

Men nu är du väl lite ute o cyklar iallafall :crazy:
Ett bett är inte godkänt i trav som har anläggningsyta mot lanerna på MINST 9 mm...undrar varför :angel:

Gå gärna in o titta på bestämmelserna inom travsporten, och vilka bett som kräver dispans för att få användas...
http://www.travsport.se/sinfo

Men nu ska man ju komma ihåg också att när man kör kan man inte ta tex ledande tygeltag, som man kan när man rider, därför kan det på vissa vara befogat med andra typer av bett än de vanliga.

Sen kan jag hålla med om att entömsbetten är rätt tjocka, min häst klarar inte av det, men jag har sett många som trivs alldeles utmärkt med det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4
  • Masked singer 2025

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka