Trava på asfalt!?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Frågvis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 2 471
F

Frågvis

Hur gör ni andra, travar ni på asfalt eller skrittar ni bara? När jag var yngre så var det absolut förbjudet att trava på asfalt men nu hör man fler och fler som säger att det är bra, bygger upp leder mm Hur är det egentligen, för och nackdelar! Letade men hittade inget på Buke om det.

Jag har hört samma som du när jag var mindre. Man ska inte trava eller galoppera på hårt underlag. Idag säger man att man kan göra det så länge man varierar underlaget. Man kan inte enbart rida på asfalt och hårda grusvägar eller enbart mjuka sandpaddockar eller mjukt gräsunderlag för det skadar också. Jag har tur som kan variera underlaget väldigt mycket men brukar inte trava/galoppera på asfalt ändå, gammal vana kan jag tänka. Å andra sidan så travar vi en del på grusväg.

Jag har lärt mig precis som du. Har kompisar som pratar om hur nyttigt det är att bygga upp hästens ben på hårt underlag, men jag kan inte förmå mig att göra annat än skritta på så hårt underlag!

Var vid Niagarafallet härom veckan, och där fanns det hästar som drog vagnar med turister. När de skulle hem till stallet på kvällen galopperade de uppför en brant backe!! Det gjorde så ont i mig att höra hovarnas slag mot asfalten!

Så jag tror att det sitter så djupt rotat i mig att hästar enbart ska skritta på asfalt att jag aldrig skulle göra något annat.

Jo precis, jag kan inte heller göra det men mina flickor fattar inte varför de inte skulle kunna det, det är väl inte hårdare än en hård grusväg säger dom... men egentligen så borde det ju vara så att omväxling är bäst? Ingen som hört någon forskning eller liknande om detta?

Innan jag flyttade till Irland skulle jag aldrig tanka mej att trava pa asfalt. Men nar jag sag att det faktiskt inte ar nagon skada av att trava hasten pa asfalt, sa travar vi pa. Har travar alla hastarna pa asfalten och det gar fin fint. Vissa hastar gar ravjakt och da travar man ibland flera km pa asfalt.
jag skulle dock inte galoppera pa asfalt. Inte forst och framst pga senorna eller benen, men for halk-risken.

Nar en hast har vilat, och vi satter igang den hasten igen, sa borjar vi med att rida ut. Forst i skritt och sedan i trav osv. Har pa Irland sager man att det ar bra for senorna och benen i allmanhet att trava pa asfalten. Veterinaren rekommenderar det till och med, om en hast hade svaga senor.
Men som med allting annat, sa forutsatter man att hasten ska vara riktigt skodd eller verkad. Spelar ingen roll vad man rider pa egentligen, om hastens hovar inte ar som de ska.

Visst ar det sa att man i Sverige spolar vissa travbanor pa vintern sa att det blir is?
Det ar ju ungefar samma som asfalt. Det ar hart, men det finns lite svikt i det.

Hastarna vid Niagara-fallen madde nog inte speciellt daligt. Tank pa alla hastarna som drog sparvagnarna och alla karror pa kullersten for nagra artionden sedan!!

Jag har precis som du lärt mig, en gång för 100 år sedan, att trava på asfalt eller hård grusväg var absolut förbjudet.

Dock har jag på senare år fått lära mig att trav på asfalt är bra för att bygga upp senor, ligament osv. OM det sker med MÅTTA. Alltså hästen ska vara ORDENTLIGT uppvärmd och man ska trava i form och i lugnt tempo. Man måste också vänja hästens kropp vid att trava på hårt underlag så man börjar försiktigt och travar bara korta bitar.

Det är precis som vid all träning. Lite lagomt bygger upp och för mycket bryter ner ;)

/Lizzie

Vet inga för och nackdelar men jag skrittar alltid där det inte är för hårt för att trava eller galoppera.

Tycker att det känns totalt fel.

Man måste successivt vänja hästen vid ett underlag som den inte är van att gå på. Det gäller alla underlag som inte är likadana som det underlag hästen vanligen går på (då gräshage, för de flesta). Det gäller hårt underlag, likaväl som riktigt mjukt. De extrema underlagen medför dock alltid en ökad påfrestning och om man rider på dem så tillvänjs hästen och benen stärks, men som sagt långsam och successiv tillvänjning. Galopp på asfalt skulle jag inte ge mig på, för att det är väldigt halt. Men en trav i god balans är ok.
Hälsning Maja

När jag rider skrittar jag, inte för att det är hårt men för att jag har vanliga skor på ridhästen, det blir helt enkelt för halt för andra aktiviteter än skritt.

Kör gör jag däremot i trav, körhästarna har bättre skodon för dylika aktiviteter (flapp), som både ger en smula grepp och dämpar.

Jag är inte rädd för hårt underlag, de grusvägar jag rider på (trav & galopp) är hårda som berget större delen av året. Visst härdar det benen, men det kräver också att man tänker på hur man bygger upp hästen så man inte istället bryter ner den.

Jag travar min häst på asfalt. Efter ordentlig uppvärmning och bara i balans och i en långsam takt. Travar endast korta sträckor, men jag tror att det stärker senor m.m. Läste en bok för ett tag sen där de rekkomenderar att trava på asfalt som styrketräning, men endast korta sträckor på en uppvärms häst. Rekommenderade oxå att man skulle ha benlindor på hästen.
Vet många som travar sina hästar på asfalt och framförallt travfolk.

Jag brukar vara ute och cykla med min häst. Är trav hela byn runt. Jätteskoj.
På vägen hem är det galopp ibland, men blir bara en lite bit, sen hinner jag inte med längre, är inte så många växlar på cyklen, den är ju "bara" 15 år gammal... :smirk:

Få se nu.. hårda underlag sliter på lederna mjuka underlag sliter på sener!

Så det är inte bra att bara rida p ånått av dessa underlag=) Variation är nyckeln till bra ben=)

Men jag travar på asfalt fast under formridning bara!
Och det händerinte ofta kanske nån ång per år som jag travar på asfalt=)
galopperar gör jag inte, tycker det är alldeles för halt för det!

Jag travar hellre på asfalt än på en hård grusväg, eftersom asfalten ändå sviktar något. Dock travar jag bara väldigt lugnt och korta sträckor på asfalt (handlar om kanske 20 steg i kort trav) och har alltid travat fram på mjukare underlag först.

Rider inte så mycket på asfalt öht, men när jag gjort det har det blivit både trav och tölt. Känns dock för halt för galopp. Jag rider i alla gångarter på grusväg (som kan vara allt från ganska mjuk till stenhård beroende på årstid och väder), och försöker i allmänhet variera underlaget.

Har faktiskt aldrig varit en travbana :crazy:så det har jag ingen pejl på alls.

Tror inte heller att hästarna vid Niagara mådde dåligt, det vara bara min egen känsla jag beskrev :)

Det beror väl på om man slängtravar eller inte?
Men iallafall har jag hört att det är bra om man gör det då och då för det stärker leder och senor. Men det bästa av allt är att VARIERA underlaget, dvs. inte bara sitta och gnata på i ett ridhus hela dagarna som vissa gör :crazy:

Nej jag travar eller galopperar aldrig på asfalt. Den lilla biten vi brukar rida på asfalt blir i skritt!

Jag travar inte på asfalt - om jag inte absolut måste. Om hästen tar två-tre travsteg så är det inte hela världen. :smirk: Det är bra att variera underlaget mellan mjukt och hårt. Men om jag ska trava på hårt underlag så väljer jag att rida på en grusväg istället då det inte är riktigt lika hårt och dessutom mer sviktande än asfalt. Dessutom är asfalt halt och jag tar inte den risken att han skulle halka och skada dig. Ännu en anledning att rida på grusväg istället.

Liknande trådar

Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 108
Senast: Grazing
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 560
Senast: Idaw83
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 571
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 784
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda -21