Travarbete

D

Donnan

Rider en häst som är f.d travare och har ett väldigt luftigt och fint steg, problemet då jag rider är att då vi travar blir han väldigt stark och har svårt att lugna ner sig, känns som att han blir stressad av just traven i sig och försöker "prestera" utifrån detta. Blir lite väl jobbigt då jag vill få honom att komma tillbaka, lugna ner sig och gå i ett vanligt "travartempo". Rider ej i galopp för tillfället, då han inte riktigt har satt muskler för detta, men är orolig att han ska bli lika stressad över den när han är "redo". Hur ska jag jobba med att få honom lugn, mycket motor och inte särskilt träningsriden, dock är han väldigt lyhörd och sammarbetsvillig. Ska ta hjälp av instruktör, men vill ha andras åsikter också förstås. HJÄLP ? :)
 
Sv: Travarbete

Tempoväxla mkt och rid varierade vägar. Travhästar är arbetsnarkomaner med stor simultankapacitet. Han behöver få lite att fundera på och jobba med i huvudet likaväl som i kroppen. Tror inte han kommer vara likadan med galoppen, travandet sitter ju lite i blodet på dem. Om han blir det ändå sen så gör likadant, ge honom nåt att tänka på. Lycka till! :)
 
Sv: Travarbete

Han är en väldigt stressad häst överhuvudtaget och har både huvud och ben med sig överallt. Vill hitta någon metod att få honom att ta det lugnt och på så sätt komma tillbaka, jobbigt när han blir väldigt överansträngd av sitt eget stressande. Men ska försöka pyssla ihop mer övningar som kan få honom att försöka komma tillbaka.
 
Sv: Travarbete

Jag håller med om att han måste få något att tänka på, bommar är en jättebra övning där han måste koncentrera sig på var han placerar sina hovar (om han inte gör som min travare, struntar totalt i att där finns något överhuvudtaget...), du skulle kunna höja upp bommarna lite från marken, så måste din häst lyfta kraften uppåt istället för framåt. mycket halvhalter är kanon!! min travare fattade inte det först, men då gjorde jag halt direkt när han satte iväg och sedan satte jag igång igen och gradvis gjorde jag det till en halvhalt. det händer fortfarande att han kutar iväg men då gör jag numera en halt och ryggar minst 6 steg, sen sätter jag igång igen. har förstås fått mycket hjälp med samling av min instruktör!!

lycka till!!:rofl:
 
Sv: Travarbete

rider en gammal travare som dock varit ridhäst största delen av sitt liv och är en väldigt bra sådan..

han blir "travig" och rusar gärna iväg om man drar mycket i munnen på honom så det är väldigt viktigt att vara mjuk i handen och bara "ta tillbaka" honom när han blir överentusiastisk och lufsar på.. så istället för att sitta och försöka kontrollera tempot konstant kan det vara bättre att släppa efter lite och ta tillbaka, släppa efter, ta tillbaka osv.. han går iaf super fint då!

galoppen.. känner inte din häst.. men den jag rider älskar att galoppera! han tycker det är skitkul och vill gärna springa jättefort (även om han inte kommer upp i särskilt hög fart och är lättare att hålla tillbaka i galoppen än traven).. och givetvis jättesöt när han vill vara galoppör :P


hästen jag rider ska alltid vara först när vi rider ut i grupp.. och kan vara jättestressad i skritt (då känns det som att sitta på en gungstol :P ).. men han lugnar ner sig om han får långa tyglar.. så skrittar alltid på långa tyglar och i trav/galopp gör jag som sagt som ovan, jag ger o tar med jämna mellanrum för att reglera tempot.. ett konstant tryck/drag eller vad man ska kalla det kan tänkas påminna om när hästen kördes efter sulky och det trycket på tömmarna den upplevt då den kör tränats? och då har ju syftet varit att springa så fort som möjligt..
 
Sv: Travarbete

Hej! Äger själv travhästar både för start och för ridning. Tänk på att inte streta i munnen och segdra när du rider, det får bara motsatt effekt. Små små lätta förhållningar i en evighet, det går tillslut tro mig. Och som sagt, något kul att göra under ridturen skadar heller inte, eller varför inte parkera dig bakom stallets lata halvblodsvalack när ni travar, inte lätt att ta sig förbi den rumpan inte... Kan vara bra i början just till man lärt in rätt tygeltag. Sedan NH från marken med inlärda röstkommandon kör jag ordentligt på heta hästar från banan. Sedan får man försiktigt applicera detta till när man rider. Varva, varannan gång markarbete och rid varannan gång och då gärna bakom lata Viktor typ. Funkar för mig!!
 
Sv: Travarbete

Obs! FortsÄtt Att AnvÄnda RÖstkommandona FrÅn Ryggen Och DÅ I Samma BestÄmda Lugna Och Trygga Ton Som FrÅn Marken!
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 483
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 469
Senast: Habina
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 100
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp