travare och andra raser!!!

Sv: travare och andra raser!!!

zazza girl skrev:
så longreing med en travare som e ung e inte lika farligt som med ett halvblod..???
för om man kolla så finns det ju folk som longera och geja med sina unghästar som e av halvblod .. och en del använder inspäningstyglar med....

Det beror helt på vad man gör det till. Att longera på en väldigt liten volt med en på tok för inspänd häst är inte ens nyttigt för en vuxen häst. Det går att bygga upp en häst på rakt spår och på mjuka böjda vägar.

Inspänningstyglar är vad man gör det till. Det är en sak att använda det som en vägledande hjälp och en annan sak att använda dem som tvång. Alltså, mulen i bringan metoden är inte alls lyckad.

Sv: travare och andra raser!!!

nää, det är nog inte bara "för tidig inridning" som är "boven". men det i kombination med att många har för "bråttom", och kanske slarvar med att ge hästen rätt styrka först, går för fort fram med att ta upp hästen i för hög form (många gånger med massa hjälpmedel)
osv. osv. jag tror inte halvbloden används hårdare idag, bara hårdare tidigare.

givetvis inte alla, men aldeles för många........

Liknande trådar

Dressyr Jag funderar på att köpa en häst för att börja tävla dressyr. Äger just nu en Holsteiner som är sjukt fin i dressyren, men går tyvärr på... 2
Svar
30
· Visningar
2 057
Senast: cili
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
767
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 087
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 370
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka