• Avel
  • Trådstartare Trådstartare PÄMMI
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 384
  • Visningar Visningar 30 457
Sv: Travavel

Har inte haft någon. Jag har fått uppfattningen att de anses vara lite "dumma i huvudet", men Kari har inget emot dem...:D

Märren e Little Devil är supersnäll,kanske lite nervös när hon var igång,taskigt självförtroende, stor 166cm. Hört att LD kan lämna vassa hästar. Funderar annars på Smasher:bump: (sköra avkommer dock:confused: ) har lite begränsad kassa.;)

Jag skulle inte ta Smasher. Det är verkligen jättefina hästar, men de är sköra och han var väldigt skör själv...

Jag tror LD var en "rätt elak" själv, till en lättstressad kan jag inte rekomendera Korean...

Om du inte vill skriva ut märrens namn kan du pm:a mig så kan jag ge några förslag.

Har haft många Tap Inare som inkörningar och jag tycker absolut att det är en av de mest prisvärda hingstarna... De har överlag varit ganska vassa men huuu vilken trav och framförallt har de visat fin skalle... Tycker dock överlag att stona är tjurigare än hingstarna...

Andra hingstar jag tycker verkar prisvärda är Com Hector, Rydens sensation och Delibirate Speed (stavning?).

En annan kan ju bara drömma om de hingstar som tar 40.000 och däröver så dit tittar jag inte...

Märrens namn finns högre upp. Andra jag funderat på: Abracadabrant:bump: Turbo Thrust:confused: Tap In (trots allt ovan);) Fill V:bow: Kommentarer?:)

Ja, det gjorde det ju!

Då ska vi se, Tap In skulle jag aldrig ta. Se ovan min kommentar om Armbro Goal-blod. Den enda jag har träffat på e.Tap In som verkar vara en trevlig häst är Across the Lines, men han är å andra sidan väldigt fin. Desutom blir det 3+3 på Speedy Crown, lite för mycket för min smak.

Abracadabrant, Thurbo Thust och Peace On Earth blir också 3+3 på Speedy Crown.

Angående Fill V, jag skulle nog låta andra prova honom och se vad det blir, jag tycker en parallellförskjuten hingst utan egna prestationer känns osäker. :D

Vill du ha franskt blod? Rent spontat skulle jag lägga modernt amerikanskt blod på henne. Ska kika lite och återkommer...

PÄMMI, vad tror du om Comets Tail, Dreamaster (blir 3+4 på Speedy Crown) eller Victory Abroad?

Om hon inte var het att köra skulle jag kanske ändå ta en titt på Korean! :)

Tycker Comets Tail har lämnat för dåligt annars är jag såld på Pine Chip. Arndon kanske dock är för skarpt. Vad är Amer I Can för nåt?;) Catch As Catch Can? Dreamaster för mkt pengar tyvärr. Är Easy Lover helt misslyckad som avelshingst? Har jo oxå blivit erbj Fast Photo för samma pris som Rite On Line, dock 3+3 SC där m.:confused: Här får Solros lite mer att fundera på ;) :bump:

Hur är Peace On Earth och hur är hans avkommor? Har bara träffat ett fåtal och dom var både trevliga och snygga (alla utom en, hon var jättesnäll men absolut en av de fulaste hästar jag sett :crazy: )

Jag har en märr e Meadow Gallant som jag precis köpt och jag funderar på att ev skicka henne till Peace On Earth. Jag skulle inte alls betäcka henne i år och definitivt inte med något franskt eller franskstammat, :angel: men har nu börjat tänka om. Dels för att hon börjar bli äldre (f-92) och dels för att POE är billig (väldigt begränsad ekonomi just nu) och står nära mig.
Å andra sidan kanske hon inte alls passar ihop med POE. Ida Gallant heter tanten. Hon är jättetrevlig och okomplicerad att hantera, men DOMINANT i hagen, sen misstänker jag att hon kan lämna vassa avkommor. Förra årets avkomma, ett sto e Kodac, var visserligen ganska trevlig (för att vara helt ohanterad) men verkade ha humör. (Jag och en kompis skulle vara snälla mot ägaren och försöka få på denna ohanterade ettåring en grimma för första gången. Det passade inte damen och hon vände bak öronen och slog åt oss. :eek: Efter nån timme gav vi upp och då blev hon genast snäll igen, haha.)

Fölavgiften på Peace On Earth, är det plus moms?
(Jag är nybörjare inom aveln! Var snälla mot mig! :D )

Peacen är en pärla. Genomsnäll. Inte mesig, utan mer en enorm vilja att vara till lags. Avkommorna blir ofta likadana. Snabblärda och trevliga.
Kom över och titta på honom, vettja!

CK skrev:
Kom över och titta på honom, vettja!

Åh, får jag det?!? :bump:
Det vore verkligen jätteskoj att få se honom!
När får jag komma? Idag hinner jag inte, mån & tis jobbar jag ganska sent. Hur hittar man hem till er?

solros skrev:
Vilka franska hingstar gäller det? Vad är det för stam på märren?

Fakir du Vivier-blodet kan ge knepiga avkommor. Lite lättstessat och ivrigt t ex Dahir de Prelong. Kan även ge viss istadighet har jag hört i Frankrike, men inte hört det i Sverige... (?)

Ha ha, det där var ju lite kul, en avkomma är efter Pythagoras, både korkad och den enda i syskonskaran som brister i kapacitet.

De andra två är efter Foreign Office och Arnaquer, båda efter Fakir du Vivier. Den efter Arnaquer var istadig, kunde trava "hur fort som helst", men vägrade enligt utsago volta. Den efter Foreign Office var väldigt stressad och ängslig, tränade "hur bra som helst" (hos en mkt kräsen tränare), men bröt ihop när det kom till tävling. Jättestor häst.

Märren är efter Sugarcane Hanover - Speedy Crown och kommer från en stolinje med mkt "godis".

De efterföljande avkommorna med amerikansk stam är för unga för att uttala sig om deras tävlingstemperament, men verkar inte vara lika dumma. Inte lika ängsliga och allmänt knepiga.

Den förhoppningsvis kommande avkomman efter Scarlet Knight ska ju bli rätt så intressant att följa, både Arnie Almahurst och Nevele Pride i stammen. Det kan bli hur bra som helst, eller hur vansinnigt som helst.

Jag har också fått uppfattningen att hästar efter Copiad är dumma i huvudet. Har träffat en häst efter Copiad som var helt underbar men inget bra på att trava..

CK skrev:
Fast å andra sidan så är Peacens bästa avkomma norska Lindermann GT. Han har Speedy Crown 3+3.

Det finns massor av bra hästar som är 3+3 på Speedy Crown, jag tycker det är onödigt att avla "så hårt".

PÄMMI skrev:
Tycker Comets Tail har lämnat för dåligt annars är jag såld på Pine Chip. Arndon kanske dock är för skarpt. Vad är Amer I Can för nåt?;) Catch As Catch Can? Dreamaster för mkt pengar tyvärr. Är Easy Lover helt misslyckad som avelshingst? Har jo oxå blivit erbj Fast Photo för samma pris som Rite On Line, dock 3+3 SC där m.:confused: Här får Solros lite mer att fundera på ;) :bump:

Vill du ha Pine Chip-blod kan du titta på Smok'n Lantern kanske? (tror det blir 3+4 på Speedy Crown)

Jag skulle inte välja Easy Lover.

Har ingen riktig uppfattning om Amer I Can, inte om Catch As Catch Can heller... Av dem tycker jag Amer I Can är mest intressant.

Kan du tänka dig en oprövad hingst kanske Cromwell kan vara ett alternativ? Kan bli en vinstlott. Men det blir alldeles för mycket Speedy Crown för min smak...

Hur tycker du att S:T Görans avkommor är?
Har en själv med Alf Palema som morfar.

Liknande trådar

Trav Ska vi ha en liten gissningslek! Hur många ston kommer hingstarna att betäcka 2008 i Sverige? Nedan är fjolårets hingstar med siffror...
Svar
3
· Visningar
1 678
Senast: Natasja
·
Trav Här är listan över antal betäckta ston 2007. Någon mer än jag som är förvånad - Rotation fem (5) ston!? Är det något som jag har missat...
Svar
8
· Visningar
2 291
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka