Travens roll i ridhästens utbildning

svea

Trådstartare
Jaha, go'vänner. Delge nu era synpunkter om travens roll i ridhästens träning.

Själv skulle jag inte vilja vara utan traven. Generellt sett ser jag den som en stabiliserande gångart, med de fördelar och nackdelar som det innebär. För en instabil häst eller en som gör saker och ting lite för svårt för sig på vissa sätt och vis kan den vara en gångart som hjälper till att lösa väldigt många problem. Men på den häst som redan är stabil och vill komma undan kan det vara lättare att smita i traven än i skritten och galoppen, och då blir traven mer svårriden.

Personligen tycker jag att travarbetet kan vara knepigt emellanåt, men får man det att stämma så är det en underbar gångart, inte minst när man får forsa fram i ökad trav :love:
 
Ja traven är ju den gågart där hästen tränar upp sin kondition bäst samtidigt som att det är den säkraste gånarten.. och riktig härlig stabil trav är underbart :D
 
knappast , galoppen har högre pulsslag och är självklart den gångart hästen tränar bäst upp sin kondition i.

Vad skall man göra om man inte skall trava?? Skritta i 5 år??
Innan hästen kan gå samlad galopp vill iallafall jag njuta av en fortare gångart att arbeta i än skritt.


Sedan vill jag träna halva steg från trav ,öppna och sluta i trav några passagesteg från trav osv.
 
Min häst har mycket lättare att gå stabilt i skolorna i trav än i skritt.. Antagligen för att hon har ett rätt lågt tempo, vilket kanske gör att hon flyter lättare i traven..

Även om jag inte har något emot att bara skritta så är bra trav väldigt härligt.. :d
 
De funderingar jag har ang traven är mer av den sorten - skolar den verkligen styrka och smidighet?
En större trav där hästen öppnar upp bakbenen mer eller mindre max mycket, ger rätt stor påfrestning på bäcken och höft (bakbenen max ifrån varandra). Travhästar har i princip alltid relativt stora låsningar i just bäcken/höfter och det är nog knappast någon slump.
Hästar i det fria rör sej i princip alltid i skritt eller galopp, traven används sparsamt - av de allra flesta hästar åtminstone. Också det tycker jag är värt att fundera på.

Därtill gör ju hästen så att i traven "låser" den ryggen (höjer upp den och håller den "stilla") motför hur den rör ryggen i skritt och galopp. Frågan är när detta arbete främjar hästen, och när det inte främjar hästen?

Min gamle häst där jag under ridning har varit hypernoga med placering, att han hela tiden är exakt jämnt böjd, söker rakt fram till handen och alltid, alltid trampar rakt in under med bakbenen - har jag också behövt skippa traven i någon större mängd än det travarbete som blivit när vi jobbat med piaff och passage. I skritt och galopp är det mycket lätt att placera hästen på ett för den "skonsamt" sätt - men i traven är det svårt, svårt, och stora mängder travarbete mådde han aldrig bra av.

Å andra sidan tycker jag att traven är mycket användbar på sitt sätt i utbildningen - framförallt om man ser till den samlade traven. Tex på fuxmärren (som har startat mycket och har en del "typiska" låsningar i bäcken/höfter) märker jag en positiv förändring när jag jobbar med övergångar från skritt till trav (svårt tycker hon och rullar gärna in i någon pass/tölt-variant). Längre travsträckor tjänar inget till, men just övergångarna främjar muskelpumpandet och får igång en bättre rörelse även i skritten.

Den andra märren har en otroligt bra trav av sej själv och den jobbar jag gärna mycket med helt enkelt för att hon verkar stärka sej på ett bra sätt där (fast mest för att hon är så läcker att se på.. ;)). Även på henne hjälper travarbetet att komma in med bakdelen under sej och inte använda den fullt så mycket "bakom" sej.

Nå, travens roll som i ett led mot piaffen och passage kan jag se är nyttigt - men i övrigt har jag mina tvivel till om traven verkligen är bra för hästen i längden. Men som alltid måste man säkerligen se till individerna, och detta är mest reflektioner och funderingar.
 
så en gångart är konditionstränande bara för att hästen har högre puls när den har den gångarten?

jag tycker själv att en häst får bättre kondition av en lagom takt och länge än en snabb takt en kortare stund..
om man jämför.. vad tror du ger bäst och starkast muskler(i det låååååånga loppet) på en människa, 50 lyft med hantlar på 1 kg eller 10 lyft med hantlar på 5 kg?
 
Evis skriver:
"Därtill gör ju hästen så att i traven "låser" den ryggen (höjer upp den och håller den "stilla") motför hur den rör ryggen i skritt och galopp. Frågan är när detta arbete främjar hästen, och när det inte främjar hästen?"

Håller INTE med. /T_B
 
Re: Traven - DLG

De la Gueriniere kapitel 9:
Den första av dessa egenskaper(som utmärker en dresserad häst,smidighet/böjlighet, lydighet och noggrannhet)erhålles endast genom traven, vilket är alla så väl äldre som senare tiders beridares enhälliga tanke. Ändock har några av dessa senare utan skäl lagt bort traven, och trott sig genom en förkortad skritt kunna åstadkomma denna första smidighet. Då har de ändå bedragit sig, eftersom den endast kan bibringas hästen därigenom att att alla miskinens delar sätts i stark rörelse. .....
Genom traven som är den naturligaste gången, görs hästen lätt i handen utan att munnen fördärvas....osv.

Barockare än DLG kan man väl inte bli....

I BBs bok hittar jag inget om trav, bara ökad trav och piaff.

Decarpentry skriver att det riktiga dressyrarbetet startar med en lång period av travarbete. Traven skall arbetas till perfekt taktmässighet innan man fortsätter till ökningen. Traven är symmetrisk, och hjälper därför hästen att bli liksidig.

mvh/T_B
 
Men snälla människa , kondition och muskler kan du inte jämföra,det är inte på långa vägar samma sak. Du får väl knappast bra konditon av att ligga på golvet och lyfta tyngder på 1 kg. :rofl:

Självklart får du bättre kondition när pulsen ökar.
Ligg i sängen eller gå 1km om dagen får du själv se ;)


Takt?? Vad pratar du om. Hästens takt i trav eller??

Jag talar om pulsslag per minut.
 
Det är bara att se på simpel fysiologi - hästens rygg(rad) måste tvunget hållas stilla i trav för att det ska vara fysiskt möjligt. Sen att MUSKLERNA rör sej pumpande från sida till sida, är en annan sak.
Detsamma gäller ju för övrigt människor, största skillnaden är väl iofs att vi bara går på två ben - men själva rörelsen i bäcken/rygg är mycket lik, prova att promenera-trava-galoppera själv och lär känna din egen kropp. Man lär sej mycket även om hur hästar använder sina kroppar.
 
Jag förstår nog inte hur du menar evis. En häst som rör sig i trav får på grund av sin tyngd en svingande rörelse i ryggen, uppåt-nedåt) när hästen landar efter varje svävmoment sjunker automatiskt ryggen ner en bit. Detta sker även med ryttare när hästen går korrekt, vad jag har sett. (Om slow-motion av Bents videoband räknas i denna studie)

Ryggsving är ju något som diskuterats den sista tiden, då man har idag har missuppfattat schwung anser många. Många hästar som anses gå schwungfullt har låst rygg, i travökningar t ex.
 
Ja här håller jag med dig. (Inte så vanligt att jag inte håller med evis) just ryggswungen är viktigt så att ryggen inte blir statisk oavsett gångart. Dock ska hästen aldrig tappa musklerna bakom som "tar emot" ryttaren i varje steg, men ryggraden ska svinga upp och ner.
 
Jädrar, nu skulle man haft en ordentlig anatomi och fysiologi-sida att länka till!

Prova själva att promenera-trava-galoppera på golvet (eller var det nu finns plats). Känn efter hur du måste hålla din rygg/ditt bäcken i "skritt-trav-galopp". Vad skiljer rörelserna åt?

Iaktta din häst noga vid lösarbete tex - särskilt området runt länd/bäcken(kors), hur den använder sin rygg i skritt, trav, galopp. Vad skiljer gångarterna åt?

Att ryggschwungen är ENORMT viktig anser jag med - SÄRSKILT i traven. Men det handlar mer om musklernas pumpande arbete, än om den faktiska rörelsen i bäcken/rygg.
En låst rygg är inte riktigt samma sak som en stilla rygg.

Nå, jag ska sätta mej och leta lite bland mina länkar så ska jag se om jag inte hittar nån sida som förklarar bra.
 
Jag kan ju hålla med om att den inte rör sig lika mycket i traven som i övriga gångarter, men just att den ska röra sig och inte bli statisk.

För att den ska röra sig riktigt mycket i traven får man ju komma upp i passage och utföra den korrekt också. :angel:

Sen så blir det ju självklart så att det är musklerna som flyttar ryggraden, men så blir det ju i alla gångarter.
 
Re: Traven - DLG

Till och med vår egen stjärna inom området Ehrengranath beskriver att dressyrarbetet inledes med "hästens uttrafning" som beskrivs som en ganska frisk trav framåt för att få hästen att släppa låsningar och komma igång med kroppen. Detta arbete gäller den odresserade hästen!
Annars beskrivs i flera verk från 1800-talet just svårigheten med traven nämligen att hästen alltid väljer att belasta den starkare diagonalen mer i travarbetet. Man måste alltså ofta kontrollera att hästen belastar diagonalerna jämnt.
Gast
 
Re: Traven - DLG

Min egen lilla stjärna är ett bra exempel på det - han började länge all trav vänster diagonal. Då gäller det att vara uppmärksam och inte bara rida på, annars bygger man på oliksidigheten./T_B
 
Re: Traven - DLG

Hur gick du tillväga då *nyfiken* Stärkte du den svagare diagonalen med andra övningar och struntade i att hästen bara startade i den starka. Eller såg du till att ge hjälper så att den startade med den svagare diagonalen.
Eller kombinerade, finns många sätt att lösa saker på. :)
 
Re: Traven - DLG

Kombination. Och väldigt noga med att byta diagonal ofta ute. Passade på att rida mycket i valstakt rakt fram. Två flugor i en smäll! :bump:/T_B
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp