Travens roll i ridhästens utbildning

Det är helt klart en intressant fråga. Jag har svårt att tänka mig att en lugn, taktmässig och bärig trav skulle fördärva någon häst. Däremot är jag överygad om att en obalanserad trav i för högt tempo sliter riktigt hårt på hästen.

Min kompis som tränat många islandshästar (men även ordentligt insatt i AR) har periodvis efter inrådan från islandstränare helt undvikit traven i träningen av unghästar. Detta för att komma undan den framtunghet som traven och sökningen framåt-nedåt kan ge, speciellt på en islandshäst. För att en period jobba mer med tölt och galopp. Bra eller dåligt, vet ej :)

Jag rider gärna i riktigt långsam trav, framåtbjudningen anser jag inte hänga ihop med tempot (får ofta kommentaren av "dressyrtränare" att du plockar ju bort all hans framåtbjudning genom att rida honom så långsamt) utan så länge hästen rör sig taktmässigt och gör det den ska utan att jag behöver driva den med kraft framåt, så finns bjudningen där. Trampar med bak gör den så länge takten och balansen finns där, och det säger sig själv att belastningen på ben och övriga delar minskar när tempot gör detsamma.

Jag skulle alltså inte vilja vara utan traven, men är inresserad av att ta del av resultatet den dagen någon kunnig ger sig på att skola hästen från grunden utan att använda traven.

Frida
 
Intresant trad.

Jag tycker att traven ar en bra gangart att jobba med sa lange man kan gora det i balans. Nar traven faller isar sa blir det oftas stumt och jag kan da halla med om att ryggen delvis blir mer stilla i negativ bemarkelse, och det blir mer bensprattel an rorelse igenom hela kroppen (ungefar som nar man sjalv springer lite for snabbt i en utforsbacke eller pa en hal vag). Jag upplever att traven ar en bra arbetsgangart nar hastar ar "ormiga" i skritten, traven ramar da in bogen och bakdelen battre.

Vad galler galopparbete sa ser jag det som att hasten valver ryggen ungefar som nar en hund galopperar snabbt (nagot overdrivet for att ge en bild). Hastar som ar lasta i backenet kan managa ganger komma loss i en sadan rorelse istallet for i skritt- och travarbete.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp